Startfel - R5 TXE (löst)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
R5-Sundh
Posts: 5
Joined: 17 Oct 2006, 13:16
Location: Falun

Startfel - R5 TXE (löst)

Post by R5-Sundh »

Hej!

Kan börja med att presentera mig, har varit på detta förum förut då jag nu är inne på 3:e renaulten....och jag lyckas alltid köpa felande exempelar =/

Bil: R5 TXE 89:a

Bakgrund:

Efter att ha tankat i en liten skvätt bensin startade jag bilen, gick som vanligt (dvs mkt fint och normal tomgång m.m.) Men efter cirka 5 sekunder, under tiden jag kopplade på mig bältet, började bilen tappa "gas" och gick stadigt ner i vavtal, jämförbart med att tändningen slogs av bara att det tog några sekunder extra innan motorn stannade helt. Försökte då starta på nytt utan att lyckas få igång bilen.

Åtgärdat hittils:

Gissade givetvis på bensinpumpen, så jag inhandlade nytt bensinfilter och pump på biltema och monterade detta igår. Problemet kvarstår.
Kontrollerade ett tändstift då jag precis gjort luftfilter, olje- och tändstiftsbyte. Tändstiftet är svart och sotigt vilket tyder på att motorn gått torr.

Vad kan vara fel?

Det måste vara något med att bränslet inte når fram till förgasaren(?...eller är det insprut?).

Jag tänkte prova nu strax med startgas samt att ta loss bensinslangen efter filtret för att kontatera att pump/filter levererar bensin.

...en liten perentes: jag fick lov att dyka upp tändningslåset då nyckeln fastnade en gång, vilket nu resulterar i att det inte går att säkra rattlåset på bilen...har läst många trådar om just startproblem och fann någonstans att det kan bero på tändningslåset, men det tycker jag låter konstigt!

Nåja, ge mig era förslag på vad jag kan titta på! =) tack på förhand för den stora hjälp och kunskap som finns i detta forum![/b]
Last edited by R5-Sundh on 18 Oct 2006, 17:45, edited 1 time in total.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Ja du har insprutning fast det ser ut som förgasare,sitter en (1) spridare i ett hus som ser ut som en förgasare. Ja tändninngslåset kan vara ett problem,men antagligen har du en tempgivare som spökar,man kan få lite konstiga fel då,som ett resultat av att man får hålla på att nöta mycket på startmotorn brukar man slita ut tändningslåset.. för att veta att alla givare visar rätt bör man koppla in bilen till en servicedator....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
R5-Sundh
Posts: 5
Joined: 17 Oct 2006, 13:16
Location: Falun

Post by R5-Sundh »

Tony wrote:Ja du har insprutning fast det ser ut som förgasare,sitter en (1) spridare i ett hus som ser ut som en förgasare. Ja tändninngslåset kan vara ett problem,men antagligen har du en tempgivare som spökar,man kan få lite konstiga fel då,som ett resultat av att man får hålla på att nöta mycket på startmotorn brukar man slita ut tändningslåset.. för att veta att alla givare visar rätt bör man koppla in bilen till en servicedator....
Wow, snabbt svar Tony =)

Okej! Vet du vart dessa tempgivare sitter? har också försökt leta efter diverse reläer men inte hittat några...men pumpen går ju ett par sekunder vid vrid på tändningslåset så jag vet åtmindstonde att den fungerar!

Finns det fler än Renault som tillhandahåller servicedatorer för denna modell?
Kristofer Sundh
R5 TXE-89 R.I.P: R5 GTE x 2
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Hur mycket är en liten skvätt bensin? Vilka mängder har du i tanken nu? Har du kört sedan dess?

Jag hade på en av mina R19 5 liter soppa i tanken varav ca 4 liter var kondensvatten. Mindre bra, tänder dåligt då.

PS. Du verkar inte köpa de senaste modellerna av Renaulterna, så risken för utnötta exemplar är lite större ;-) DS.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
R5-Sundh
Posts: 5
Joined: 17 Oct 2006, 13:16
Location: Falun

Post by R5-Sundh »

Sådär, då är problemet i princip löst!

Efter att ha fyllt på tanken till max och hällt i en flaska K-sprit upptäcktes att Biltemas budgetskit(!) till bensinpump läcker som ett såll. Art.nr 52.210 för er som är intresserade. Ser ut precis som org pumpen fast lite mindre samt i plast, så inga modifieringar krävdes FÖRUTOM att den i insugsdelen hade 2 små hål som det forsade bensin igenom såfort rätt mängd bensin fyllde hela systemet. Detta löstes temporärt genom att plugga för dessa hål, och nu går bilen fint förutom att det droppar bensin lite varstans ifrån pumpen. Ska ringa Biltema imorgon och reklamera pumpen.

Men problemet är löst iaf!! Det va (och är) bensinpumpen som var och är defekt.

Så då kanske jag kan passa på att fråga om någon har en pump liggandes? bättre begagnad till ett rimligt pris? (Renault original var på tok för dyr!)
Kristofer Sundh
R5 TXE-89 R.I.P: R5 GTE x 2
Post Reply