HALVLJUSPROBLEM
Moderator: Forumpolisen
HALVLJUSPROBLEM
Vet någon om och hur man justerar halvljuet på laguna II med bixenon?
Har läst instruktionsboken, utan framgång. Har för mig att ljuset är självjusternade, men tyvärr är det för lågt ställt.
Hoppas på råd och tips.
Jörgen
Har läst instruktionsboken, utan framgång. Har för mig att ljuset är självjusternade, men tyvärr är det för lågt ställt.
Hoppas på råd och tips.
Jörgen
sitter en justerskruv på ovansidan av strålkastaren. Ett litet vitt plasthjul inne i ett hål. Ja, du ser om du öppnar huven och tittar ovanför strålkastaren. Om jag inte minns helt tokigt är det insexnyckel till det.
Självjusteringen kan inte justera upp ljuset mer än ljuset är inställt på. Funktionen med självjustering är till för när man lastar tungt eller har ett släp påhängt för att ställa ner ljuset så det inte blir bländande. Sitter en justerratt innen i kupen på många bilar idag och man kan väl säga att det är den som nu är inbyggd i strålkastarensfunktion.
Självjusteringen kan inte justera upp ljuset mer än ljuset är inställt på. Funktionen med självjustering är till för när man lastar tungt eller har ett släp påhängt för att ställa ner ljuset så det inte blir bländande. Sitter en justerratt innen i kupen på många bilar idag och man kan väl säga att det är den som nu är inbyggd i strålkastarensfunktion.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu Kaapola - Hallsberg
Halvljuset
Tusen tack för tipset.
Ska ratta in bilen i garaget ikväll och ta med en ordentlig titt på strålkastarna.
Jörgen
Ska ratta in bilen i garaget ikväll och ta med en ordentlig titt på strålkastarna.
Jörgen
Re: Halvljuset
kolla att inte armen som justerar ljuset inte gått av, sitter på bärarmen vfram,den har gått av på min,så jag stoppade in näven och justerade den höjd jag ville ha,ingen har klagat efter 4000mil med ljuset så....Jörgen wrote:Tusen tack för tipset.
Jörgen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
nej dippet försvinner inte,gjorde inte det på min när den var av...men nu har det försvunnit efter 4000 mil som jag vet att armen fram varit trasig, dippet känner väl bara av vilket läge armen är i kan ju vara så att givaren är heltrasig nu eftersom den inte dippar...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st