Elhissanordning megané coupe'?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

engström
Posts: 2
Joined: 08 Jan 2006, 15:38
Location: Sollefteå
Contact:

Elhissanordning megané coupe'?

Post by engström »

Hej! söker hjälp alt sprängskiss på hur elhissanordningen är uppbyggd "fungerar" på en megane coupe -00, den har rasat ordentligt och jag skulle gärna behöva veta hur det skall se ut..
tack på förhand
// Emil, E
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

hade inte kmfdm problem med en av sina fönsterhissar för ett tag sen? tror hon vet något om det i alla fall.
Peter Nilsson
Hässleholm
CRS-medlem nr: 1450
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Kan ju skriva vad jag vet om detta. Inte mycket, men lite :?
Jodå, jag hade problem för ett tag sedan. Det stämmer. Det var en lina till hissen som gått av, så det blev till att köpa nytt. Gjorde inte jobbet själv :oops: men jagade reservdelen både på skrot och Volvo RA (det fanns 5 st i Sverige...). Tror dom skulle ha runt 1500 kr för en begagnad elhiss-sats på skroten. Det är inte samma typ av elhiss till coupén som till cabben...eller andra méganer - därför blev det till att köpa nytt. Kollade inte med Autofrance vad dom skulle ha för denna reservdel, då det brann i knutarna. Det slutade med att jag åkte från GBG till Alingsås för att shoppa fönsterhiss på BilNilsson. Billigaste alternativet med CRS klubbrabatt. Tjänade drygt 600 kr på denna resa. Men, jag minns inte exakt vad jag gav för paketet. Gissningsvis 2100 kr eller nåt. Det skadar ju aldrig att kolla priser innan man slår till.
Det löjliga är att vajern som hade gått av, den såg ut som en sån bromsvajer som finns i cykelbromsar/växlar. Hade man kunnat trolla, hade det kanske gått att fixa :roll:
Sprängskisser var nog värre. Kanske känner du nån hjälpsam själ på nån verstad som servar Renault?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
engström
Posts: 2
Joined: 08 Jan 2006, 15:38
Location: Sollefteå
Contact:

Post by engström »

ja grabbar... har kollat runt lite och en beggad anordning är omöjlig att uppenbara, så det blir nog att bita i sura äpplet och gå med 3500 kr i handen till volvo... :?
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Innan du shoppar loss på Volvo :wink:
http://www.autofrance.se/
Kolla vad du får för pris om du köper detaljen här!
Tele: 042 - 20 16 20
Det är väl i alla fall värt att kolla?!? Bra service å fina priser!!!
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
maximums
Posts: 6
Joined: 16 Oct 2006, 09:22

Post by maximums »

Hej folks!
Det var ett tag sen ni har diskuterat detta men min megane cupe 99 slog sönder din höger fönster hiss idag.
När jag läser tråden här så låter det som att byta hela paktet är det som gäller. Varför då? Går det inte bara att byta vajern?

När jag försökte imorse så hörde jag att motorn gick men det märktes att "kontakten" till rutan var borta. Jag har inte öppnat innerkåpan för att kolla än men det lät som om någon varjer hade gått av där inne.
Betyder det att jag måste byta allt äller går det och byta varjer bara?

annat råd tas emot gladligen!
Nawrous Mahmoud - Södertälje
maximums
Posts: 6
Joined: 16 Oct 2006, 09:22

Elfönster hiss sönder

Post by maximums »

Hej igen!

Nu har jag demonterat innerkåpan till vänster dörr, efter en del umbäranden! Till sist lyckades jag ta ut den skena och den plastbit som håller både vajrarna och fönsterglaset. Det visade sig att ena hålet där toppen på nedre vajern sitter fast i har gått av.
Med diskussionerna här att dömma så går det inte att få tag på detta någonstans, inte ens på skroten. Eller!?! Någon som vet nåt, det vore tacksamt.

mvh
Nawrous Mahmoud - Södertälje
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Tror du får köpa en helt komplett sats. Går inte att köpa lösa delar av fönsterhissen.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Är man lite händig går det säkert att skaffa en vajer och fixa det hela..men man måste ha lite tid på sig....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

:D Önskar jag hade varit händig när det hände mig. Vajern till fönsterhissen ser ju ut precis som en sån vajer som finns i broms- och växlar till cyklar.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Stymie
Posts: 3623
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Jag skruvade sönder min trasiga fönsterhiss på Laguna II i helgen. Samma visa här, lyftvajernsfäste är av och vajern för att dra ner rutan var av. Köpte faktiskt vajer på löpmeter (1.5 mm) på Bauhaus (4,95 kr/m) samt några aluminiumnipplar. Det hade fungerat om inte vajerhållaren var trasig (epoxyn släppte och gick inte att få den att hållas kvar). Så för ca 20 kr och 2-3 timmars jobb hade jag lagat min fönsterhiss.

Men den där vajerhållaren (blå plast på min) har ju ni som köpt nya hissar kunnat spara!!! Tacksam om någon barmhärtig kan tänka sig att skicka en till mig för test om ni har den trasiga kvar. Det verkar inte vara någon skillnad på främre eller bakre hållare.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Tony wrote:Är man lite händig går det säkert att skaffa en vajer och fixa det hela..men man måste ha lite tid på sig....
Det är inte vajern som är sönder utan plast grejen som håller ihop dom, och den går inte att köpa lös...
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jolle_Pborn wrote:
Tony wrote:Är man lite händig går det säkert att skaffa en vajer och fixa det hela..men man måste ha lite tid på sig....
Det är inte vajern som är sönder utan plast grejen som håller ihop dom, och den går inte att köpa lös...
inte alltid var bara vajern på min...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Stymie wrote:Jag skruvade sönder min trasiga fönsterhiss på Laguna II i helgen. Samma visa här, lyftvajernsfäste är av och vajern för att dra ner rutan var av. Köpte faktiskt vajer på löpmeter (1.5 mm) på Bauhaus (4,95 kr/m) samt några aluminiumnipplar. Det hade fungerat om inte vajerhållaren var trasig (epoxyn släppte och gick inte att få den att hållas kvar). Så för ca 20 kr och 2-3 timmars jobb hade jag lagat min fönsterhiss.

Men den där vajerhållaren (blå plast på min) har ju ni som köpt nya hissar kunnat spara!!! Tacksam om någon barmhärtig kan tänka sig att skicka en till mig för test om ni har den trasiga kvar. Det verkar inte vara någon skillnad på främre eller bakre hållare.
skall kolla om jag har dom kvar...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
maximums
Posts: 6
Joined: 16 Oct 2006, 09:22

Post by maximums »

Jag såg igår när jag undersökte elhissens trissa på min Megane Cupe 99 att den hade skadats. Ändarna hade släppt från sina fästen och trasalt in sig i trissan. Vet inte om det går att läge längre.
Som nämns här uppe; frestelsen att köpa vajer och nipplar själv och fixa till det är stor. Det tror jag att jag testar; att slippa 2500-3500 kr för en el hiss vore sunt !
Dock såg jag en annan grej.
En tjock rör som går på insidan av dörren från ena enden till den andra som skall hålla för sidokrockar, hade punkt rost på sig och färgen hade släppt. Jag har tagit en del bilder om nån är intresserad.
Jag pratade idag med bilia men vad jag förstod så endast rost hål (!!) lags inom ramen för rostskyddsgarantin.
Har någon nån erfarenhet av detta?
Nawrous Mahmoud - Södertälje
Post Reply