fläkt på megane coupe

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
emil_coupé
Posts: 6
Joined: 25 Jul 2006, 19:18
Location: LKPG

fläkt på megane coupe

Post by emil_coupé »

Hejsan hejsan...

Fläkten har stannat på min fina coupé och fläktmotståndet verkar vara intakt.. så tänkte försöka ta mig in till fläkten och se om den fungerar. Men har en fråga innan jag sliter bort halva bilen för att komma åt fläkten: vart exakt sitter fläkten och hur gör man enklast för att nå den?

Har en megane coupé 1,6e -96.

Tack för svar..
Blueberry
Posts: 12
Joined: 03 May 2006, 15:02
Location: Göteborg

Post by Blueberry »

Har bilen AC eller inte?

Har du AC så sitter evaporatorn ivägen så då måste du tömma AC systemet innan du kan komma åt motorn.
Annars har du inte AC så tar du väck vindrutetorkarna (kan sitta rätt rejält ,avdragare rekommenderas) skruvar bort plasten under och då hittar du fläktmotorn till vänster.

//henke
emil_coupé
Posts: 6
Joined: 25 Jul 2006, 19:18
Location: LKPG

Post by emil_coupé »

Den har inte AC..

Okej. tack för svar, då var jag rätt ute. Tog bort precis som du beskrev fast för några dagar sen därför att jag antog att den skulle sitta där.. men kunde inte lokalisera själva fläkten därav frågan.

Nu vet jag ju iaf att den är där men då dyker nästa fråga upp, går det komma åt den och få loss den när man tagit bort torkarna och plasten eller är det mer som går åt?
Blueberry
Posts: 12
Joined: 03 May 2006, 15:02
Location: Göteborg

Post by Blueberry »

Jag har tyvärr AC på min så jag kom inte längre än så.

Enligt Haynes gäller följande (obs har ej testat själv)
Utan AC ska du kunna ta bort fläktrumman som går in i värmepaketet
Fläktmotorn sitter ihop med denna ,sedan kan du separera dessa två delar och då har du fläktmotorn lös.

Jag hde problem med spjället för återcirkulation på min bil.
Kolla in : http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... highlight=

Hoppas detta kan vara till hjälp :)
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

På förarsidan. Under plasten till torkardiket finns ett kontaktstycke med två tjocka kablar till. En röd och en svart. Det ska vara någonstans vid påfyllningen till spolarvätskan för strålkastarna. Koppla 12 volt direkt mot fläkten så ser du om den funkar.
Post Reply