R5 Gt-turbo - 1988 - Mr.Pink
Moderator: Forumpolisen
Original på 21 turbo är en dubbel rostfri plåt med isolering emellan,formpressad runt turbon och grenrör,Bra också för att hålla värmen kvar på avgaserna fram till turbon så att inte volymen avgaser minskar pga fallande temp med turbofördröjning som resultat.Tony wrote:Jasså visste inte att man använde glasfiber som värmesköld ,alltid lär man sig något. Själv skulle jag tryckt ner en rostfriplåt,som leder värme dåligt och klarar av den bra åxå,men skall det vara orginal så ska det..
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jag har en Fas1 Den har värmeköld av 2lagers plåt ,jag kan tänka att tillvärka dem i rostfritt blir dyrare för fabrikanten.Sen så är rostfritt mer ömtålig för vibbar -kan ju bli en hel del vid max varv.
Men somsagt funkar lika bra med ALU ,för så mycket av den kring startmotor ser man inte när motorhuven är öppen.
Men somsagt funkar lika bra med ALU ,för så mycket av den kring startmotor ser man inte när motorhuven är öppen.
Nu lever den!
Självklart glömde jag en slangklämma på en slang på vattenpumpen vilket blev en blöt upplevelse.
Har inte hunnit köra så mycket ännu men kan i alla fall konstatera att avgasystemet låter alldeles lagom. Har också lagt märke till att dumpventilen (svart bosch) pyser mer än den gjorde innan.
Hittade någon knäpp omkoppling till antiperkulationsfläkten vilken jag kopplade om så det såg orginal ut. Den verkar i alla fall funka som den ska nu. Går ca 5min efter stopp.
Besiktning är också bokad. lite klurigt att få en bra tid då stationerna hade rekommenderade tider först i höst.
mvh Johannes
Självklart glömde jag en slangklämma på en slang på vattenpumpen vilket blev en blöt upplevelse.
Har inte hunnit köra så mycket ännu men kan i alla fall konstatera att avgasystemet låter alldeles lagom. Har också lagt märke till att dumpventilen (svart bosch) pyser mer än den gjorde innan.
Hittade någon knäpp omkoppling till antiperkulationsfläkten vilken jag kopplade om så det såg orginal ut. Den verkar i alla fall funka som den ska nu. Går ca 5min efter stopp.
Besiktning är också bokad. lite klurigt att få en bra tid då stationerna hade rekommenderade tider först i höst.
mvh Johannes
Lite bilder från idag.
Ser bättre ut på bild än i verkligheten. Lacken är lite sisådär men den är snygg på håll i alla fall.. :p
Bakifrån. Ska fixa torkarmotorn nån gång. rutorna är rätt skitiga efter vintern.
Motorrum. Nästa del att renovera är locket till luftfilterboxen... Skär sig lite mot resten nu.
samma sak fast åt andra hållet.
Fälgar Från cliosport (ph1) och bromsar från clio 16v.
Redan rådjurstestade...
mvh Johannes
Ser bättre ut på bild än i verkligheten. Lacken är lite sisådär men den är snygg på håll i alla fall.. :p
Bakifrån. Ska fixa torkarmotorn nån gång. rutorna är rätt skitiga efter vintern.
Motorrum. Nästa del att renovera är locket till luftfilterboxen... Skär sig lite mot resten nu.
samma sak fast åt andra hållet.
Fälgar Från cliosport (ph1) och bromsar från clio 16v.
Redan rådjurstestade...
mvh Johannes
Lite uppdatering i sommarhettan.
Bilen fick avslag i besiktningen.
Anledning: avsaknad av mittbälte bak.
Dvs något som aldrig kom ifrån fabrik och som tog över 17år för bilprovningen att hitta...
Har helt tappat förtroendet för bilprovningen nu. Bälten kollas ju varje gång och så plötsligt detta...
Nåväl det hör till historien nu då det i dagsläget sitter ett champanjefärgat mittbälte som lyser med sin närvaro. Bilen gick igenom och allt är frid och fröjd.
Numera sitter det också ett fjäderbensstag som faktiskt tog bort en del gnissle och knirk i karossen.
Hittade också ett parfekt luftfilter för dumpventilen utifall att den skulle få för sig att suga den vägen.
Det var riktigt billigt dessutom. 70:-+moms på swedol kan man ju inte gnälla över. Dessutom följde slangklämma och gummipackning med. Filtret dämpar också en hel del av dumpljudet, vilket gör bilen inte alls så högljudd. Nu slipper man skrämma folk när man är ute och kör då det pös något överj***igt förut.
Upptäckte senare att tryckklockan på tändmodulen länkte vilket förklarade att motorn spikade något ibland under last. Det är också åtgärdat.
mvh Johannes
Bilen fick avslag i besiktningen.
Anledning: avsaknad av mittbälte bak.
Dvs något som aldrig kom ifrån fabrik och som tog över 17år för bilprovningen att hitta...
Har helt tappat förtroendet för bilprovningen nu. Bälten kollas ju varje gång och så plötsligt detta...
Nåväl det hör till historien nu då det i dagsläget sitter ett champanjefärgat mittbälte som lyser med sin närvaro. Bilen gick igenom och allt är frid och fröjd.
Numera sitter det också ett fjäderbensstag som faktiskt tog bort en del gnissle och knirk i karossen.
Hittade också ett parfekt luftfilter för dumpventilen utifall att den skulle få för sig att suga den vägen.
Det var riktigt billigt dessutom. 70:-+moms på swedol kan man ju inte gnälla över. Dessutom följde slangklämma och gummipackning med. Filtret dämpar också en hel del av dumpljudet, vilket gör bilen inte alls så högljudd. Nu slipper man skrämma folk när man är ute och kör då det pös något överj***igt förut.
Upptäckte senare att tryckklockan på tändmodulen länkte vilket förklarade att motorn spikade något ibland under last. Det är också åtgärdat.
mvh Johannes
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
Idag besiktigades bilen med blankt papper.
Var ett litet äventyr då idag var tidigaste dagen jag kunde besiktiga bilen (nov till mars). Bokade en tid 8:30 i sollentuna tidigare i veckan och hoppades på att det inte skulle bli vinter innan dess. I morse snöade det och till turbon har jag bara sommardäck. Men det gick bra och sen var det raka vägen hem till garaget för vinterförvaring.
Nu är det över 1 decimeter snö här hemma och totalt trafikkaos.
Var ett litet äventyr då idag var tidigaste dagen jag kunde besiktiga bilen (nov till mars). Bokade en tid 8:30 i sollentuna tidigare i veckan och hoppades på att det inte skulle bli vinter innan dess. I morse snöade det och till turbon har jag bara sommardäck. Men det gick bra och sen var det raka vägen hem till garaget för vinterförvaring.
Nu är det över 1 decimeter snö här hemma och totalt trafikkaos.
grattis. då är det bara att tuta och köra nästa år
ja snacka om kaos det kommer lite snö och alla blir helt tagna på sängen... samma sak varje år..... stod 45 min i kö när jag skulle ut och köpa pizza...bilarna körde fast överallt även på plan mark.. att byta till vinterdäck innan snön kan ju vara en bra ide jaja pizzan var god iaf
ja snacka om kaos det kommer lite snö och alla blir helt tagna på sängen... samma sak varje år..... stod 45 min i kö när jag skulle ut och köpa pizza...bilarna körde fast överallt även på plan mark.. att byta till vinterdäck innan snön kan ju vara en bra ide jaja pizzan var god iaf
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.