Bakre högtalare Clio + Jordpunkt

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dave
Posts: 10
Joined: 13 Jan 2006, 17:43

Bakre högtalare Clio + Jordpunkt

Post by Dave »

Hej!

Jag har några frågor...

* Jag skulle sätta i ett par högtalare i baksätet i en Clio-99 3D (tredörrars). ISO-kontakten är full, dvs där går det ut kablar till framsystemet och till bakre högtalre. Men jag hittar inga kablar som kommer ut där bak. Gömmer dom sig eller måste jag dra nya?

* Har någon ett bra tips på en bra jordpunkt i bagageutrymmet på samma bil?

* Just nu sitter det en Sony stereo och ett Sony kit fram, med delningsfilter och allt. Nu är det så att när volymen är på 0 så låter det ingenting (som förväntat). Men när man vrider upp volymen till 1 (max är 34) så hör man ett svagt svagt brusande i högtalarna. Detta brus är kvar när man ökar volymen men utan att bruset ökar i volym. Jag undrar vad detta kan bero på?

Hoppas att jag kanske kan få lite klarhet på någon av punkterna iaf. :-)

MVH
David Gran Skog -Lerum

Renault Clio -99, 3D
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

en jordpunkt som jag vet andra har använt är i bältesfästet under baksätet. Visserligen inte riktigt ända bak i bagaget. Annars är det bara att göra ett hål på lämpligt ställe, skrapa bort lite färg och ansluta jordkabeln
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Re: Bakre högtalare Clio + Jordpunkt

Post by mrMegane »

Dave wrote:* Jag skulle sätta i ett par högtalare i baksätet i en Clio-99 3D ... Men jag hittar inga kablar som kommer ut där bak. Gömmer dom sig eller måste jag dra nya?
* Har någon ett bra tips på en bra jordpunkt i bagageutrymmet på samma bil?
* Just nu sitter det en Sony stereo och ett Sony kit fram, med delningsfilter och allt. Nu är det så att när volymen är på 0 så låter det ingenting (som förväntat). Men när man vrider upp volymen till 1 (max är 34) så hör man ett svagt svagt brusande i högtalarna. Detta brus är kvar när man ökar volymen men utan att bruset ökar i volym. Jag undrar vad detta kan bero på?
* Det finns säkert kablar bakom mattan. Släpp på skruvarna, vik den åt sidan och kolla efter.
* Öppnar du bagageluckan och tar bort täckplasten på insidan ner mot golvet av bagaget så hittar du gängade hål, ett på var sida av bilen.
Där slipar du bort all färg runt hålet + på bulten och monterar med tagbrickor, så får du en bra jordpunkt.
Lite kuriosa, gängorna är lika som på de bultarna som håller baksätets ryggstöd på plats.
* Lite brus finns i de flesta anläggningarna, utan att det är några större fel.
Har du däremot vinande ljud som följer motors varv, bör du åtgärda det för trivselns skull.

Återkom gärna ang ljudets karaktär.
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Dave
Posts: 10
Joined: 13 Jan 2006, 17:43

Post by Dave »

Hej igen...

För tillfället i alla falll har jag fäst jordkabeln i fästet för säkerhetsbältena bak, tack för det tipset. Jag lånade en multimeter och det ger bra kontakt så jag funderar på att låta det vara så.

Däremot lyckas jag inte hitta några kablar till högtalarna, försökte känna bakom ljudisoleringen som sitter innanför "plastkåpan" och titta men inget. Alla kablar framifrån buntas ihop i en enda samlingskabel som går bak i bilen, men jag kan inte se nånstans att det kommer upp kablar till högtalarna.

Detta är ju mycket märkligt då de finns i ISO-kontakten. De kan ju inte bara försvinna!

Nåja, just nu så försöker jag få till en strömkabel från batteriet bak till skuffen.... men det skall nog lösa sig!

Tackar för de svar jag fått!

MVH
David Gran Skog -Lerum

Renault Clio -99, 3D
User avatar
mjaak
Posts: 81
Joined: 14 Apr 2004, 00:52
Location: Ronneby, Sweden

Post by mjaak »

Tja !!

Har du inget så kallat "galler" i höjd med sitsen bak ???
Där bakom finns mina iaf...
Marcus Olsson | Ronneby
Clio sport 2.0 16V -00 (rasad)
Kör nu Saab 93 SS Aero -04
Dave
Posts: 10
Joined: 13 Jan 2006, 17:43

Post by Dave »

mjaak wrote:Tja !!

Har du inget så kallat "galler" i höjd med sitsen bak ???
Där bakom finns mina iaf...

Jovisst! Men bakom detta galler så finns inget. Jag har även försökt att kolla bakom mattan som sitter innanför gallret, men hittar inga kablar tyvärr. Risken är väl att jag fixa ett par nya...
David Gran Skog -Lerum

Renault Clio -99, 3D
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Tycker själv att det är dumt att ha högtalare bakom sig, ger en konstig ljudbild. Man har aldrig högtalare bak på ex. en konsert. Bättre att ha ett ordentlig framsystem och en bas. Har själv högtalare bak som är orginal monterade men de används ej.

/joel
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Dave
Posts: 10
Joined: 13 Jan 2006, 17:43

Post by Dave »

Jolle_Pborn wrote:Tycker själv att det är dumt att ha högtalare bakom sig, ger en konstig ljudbild. Man har aldrig högtalare bak på ex. en konsert. Bättre att ha ett ordentlig framsystem och en bas. Har själv högtalare bak som är orginal monterade men de används ej.

/joel
Jovisst det stämmer helt! Men ibland kan man använda ett par mellanregisterhögtalare (som återger ett begränsat frekvensområde) som "Rear-fill" högtalare bak. Dessa skall ge ett svagt ljud bakifrån och komplettera framsystemet.

Mitt kit är redan installerat fram, och imorgon skall jag ut å borra hål för strömkabeln till basen... 8)
David Gran Skog -Lerum

Renault Clio -99, 3D
ekxsz
Posts: 6
Joined: 03 Jan 2007, 12:40

Post by ekxsz »

för det första så skulle jag rekomendera att du drar nya kablar, brukar vara ganska klena saker som sitter i orginal. dra minst 2.5 mm2, man ska inte snåla på kablar.. det kan man få ångra så det är lika bra att göra det riktigt från början.
angående bakhögtalarna skulle jag rekomendera att skita i dörrarna bak och sätta i ett par bra 6x9 i hatthyllan istället, jag satte i JBL T-595 och är kanon nöjd med dem. Iofs så driver jag framsystemet och 6x9:orna med steg från skuffen med de låter bra även om du inte orkar/har lust att använda steg.
Mattias Johansson - Säter
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!
jimmy dbstruten palmblad
Posts: 10
Joined: 07 Feb 2007, 08:45
Location: Blekinge
Contact:

Re: Bakre högtalare Clio + Jordpunkt

Post by jimmy dbstruten palmblad »

Sitter alltid kablar fördraget till dessa om du har "fullt" i isokablaget. (I alla fall på dom tio tal cliosar som jag byggt stereo i)

Dom kan sitta på två ställen.

Du måste ta bort "dörrsidan" du har bak (3 dörrars bil).

Antingen sitter kablarna tejpade bakom denna eller så ligger dom under mattan (som är under dörrsidan).

Men kablar i skuffen lär du inte hitta.....(Finns inga)

Jimmy

Dave wrote:Hej!

Jag har några frågor...

* Jag skulle sätta i ett par högtalare i baksätet i en Clio-99 3D (tredörrars). ISO-kontakten är full, dvs där går det ut kablar till framsystemet och till bakre högtalre. Men jag hittar inga kablar som kommer ut där bak. Gömmer dom sig eller måste jag dra nya?

* Har någon ett bra tips på en bra jordpunkt i bagageutrymmet på samma bil?

* Just nu sitter det en Sony stereo och ett Sony kit fram, med delningsfilter och allt. Nu är det så att när volymen är på 0 så låter det ingenting (som förväntat). Men när man vrider upp volymen till 1 (max är 34) så hör man ett svagt svagt brusande i högtalarna. Detta brus är kvar när man ökar volymen men utan att bruset ökar i volym. Jag undrar vad detta kan bero på?

Hoppas att jag kanske kan få lite klarhet på någon av punkterna iaf. :-)

MVH
Nike
Posts: 29
Joined: 01 Oct 2006, 19:57

Post by Nike »

Ja man kan tycka det.
Jag har rivit ned hela dörren i min Clio-99 (5-dörrars) utan att hitta minsta spår av kablar. De enda kablarna som går in i dörren är de till centrallåset.
Niklas Samuelsson - Alingsås
Renault Clio 1,4 -99
Post Reply