Renault 5 TL, startproblem, överhettning, låg tomgång
Moderator: Forumpolisen
Renault 5 TL, startproblem, överhettning, låg tomgång
Ja som ni ser i rubriken har jag fått en massa problem. Jag hade startproblem för ett tag sen och bytte då det mesta i tändväg utom brytarspets för en sådan skulle där inte finnas på denna modellen. Det är en '84 med 1.1L längsgående motor. Om det var sant vet jag inte. Bytte iaf hatt, spole, stift och sladdar och tyckte det hjälpte lite iaf. Men nu är det iaf dåligt igen och den är svårstartad i alla lägen men går alltid igång.
Sen så för ett tag sen blev den överhettad och med tanke på sommarvädret så spolade jag rent alla slangar och tog ut termostaten och det hjälpte, fram tills nu. Nu när det blir runt 20 grader i luften så börjar lampan lysa att det är varmt och jag kör fortfarande utan termostat.
Och då till mitt sista problem, bilen dör för mig när jag frikopplar vid ett röljuse t.e.x. och det verkar vara för att den går ner i för låg tomgång. Har man choken ute lite så klarar den det fint. Hur höjer tomgången på bilen?
Jag skulle uppskatta om någon kunde svara på någon av frågorna så att jag får bort lite från min lista. Tack på förhand.
(Sprang ut och kollade kylarvattnet och där var ju faktiskt ovanligt lite i behållaren får fylla på först innan jag säger att den blir överhettad)
Sen så för ett tag sen blev den överhettad och med tanke på sommarvädret så spolade jag rent alla slangar och tog ut termostaten och det hjälpte, fram tills nu. Nu när det blir runt 20 grader i luften så börjar lampan lysa att det är varmt och jag kör fortfarande utan termostat.
Och då till mitt sista problem, bilen dör för mig när jag frikopplar vid ett röljuse t.e.x. och det verkar vara för att den går ner i för låg tomgång. Har man choken ute lite så klarar den det fint. Hur höjer tomgången på bilen?
Jag skulle uppskatta om någon kunde svara på någon av frågorna så att jag får bort lite från min lista. Tack på förhand.
(Sprang ut och kollade kylarvattnet och där var ju faktiskt ovanligt lite i behållaren får fylla på först innan jag säger att den blir överhettad)
för att justera tomgången så finns det en skruv på förgasaren... gör så här från gasvajern så följer du de lenkage som går upp mot förgasaren där lenkagen sitter fast i spjällaxeln borde det sitta en justeringsskruv.
en fråga? går bilen ojämt på tomgång? då tar den säkert tjuvluft nånstans. prova att spruta lite startgas runt slangar och förgasafotspakningen (när bilen är igång) om tomgången går upp så har du hittat lekaget. min femma hade en trasig förgasarfotspakning och var då orolig på tomgång samt lite svårstartad.
lycka till
en fråga? går bilen ojämt på tomgång? då tar den säkert tjuvluft nånstans. prova att spruta lite startgas runt slangar och förgasafotspakningen (när bilen är igång) om tomgången går upp så har du hittat lekaget. min femma hade en trasig förgasarfotspakning och var då orolig på tomgång samt lite svårstartad.
lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
- Magnus Bjelk
- Posts: 162
- Joined: 09 Dec 2002, 10:07
- Location: Malmö
- Contact:
Njae, det är inte säkert. En del säger att termostatet måste sitta där för att minska flödet, annars tar kylvattnet "fel väg" och de bakre cylindrarna får inte tillräcklig kylning.ecen wrote:Ja visst ska jag göra det men det kan ju inte ha något med mitt problem att göra. Om något så skulle det vara bättre att köra utan termostat i överhettningssyfte.
Har själv ingen erfarenhet av det, men har hört det från flera håll när det gäller R16, och motorkonstruktionen är likartad.
Nu har jag testat och hittar inga luftläckor. Jag satte dit ny termostat men blev varken sämre eller bättre. Höjde tomgången och det hjälpte med lågtomgångsproblemen men inte startproblemen. Ingen överhettning så det är bra.
Så nu är mitt problem bara starten och det måste jag verkligen fixa annars kommer startmotorn rasa inom kort. Finns det fler tips så skriv. Jag har inte bytt brytarspetsar för det var nån nisse på adcenter som sa att det har inte min bil? Kan någon bekräfta det ?
Tackar för alla svar.
MVH
Henrik
Så nu är mitt problem bara starten och det måste jag verkligen fixa annars kommer startmotorn rasa inom kort. Finns det fler tips så skriv. Jag har inte bytt brytarspetsar för det var nån nisse på adcenter som sa att det har inte min bil? Kan någon bekräfta det ?
Tackar för alla svar.
MVH
Henrik
vet inte med TL men TS hade ett brytarlöst system -84.
Har du kollat så inte start problemen berodde på vad jag skrev tidigare:
Har du kollat så inte start problemen berodde på vad jag skrev tidigare:
Hur fräch är kylaren finns det några celler kvar?mange wrote: en fråga? går bilen ojämt på tomgång? då tar den säkert tjuvluft nånstans. prova att spruta lite startgas runt slangar och förgasafotspakningen (när bilen är igång) om tomgången går upp så har du hittat lekaget. min femma hade en trasig förgasarfotspakning och var då orolig på tomgång samt lite svårstartad.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Om du har brytarspetsar eller inte är ju en enkel grej att kolla; lyft på fördelarlocket, ta bort rotor och dammskydd. Där under sitter antingen brytarkontakterna på botten av fördelaren eller en "hallgivare" på rotoraxeln!
Om du inte kommer tillrätta med problemet låt någon kunnig mäta upp hela tändsystemet, kamvinkel, resistans osv.
Det är också viktigt att tändförställningen (vakum och/eller centrifugalvikter) verkligen fungerar och ökar och minska tändförställningen till rätt värde vid bestämda varvtal! Detta kollar man lätt med en tändningsinställningslampa.
Fördelaren kan också bli glapp i lagren det kan ge mystiska problem med tändningen!
Om du inte kommer tillrätta med problemet låt någon kunnig mäta upp hela tändsystemet, kamvinkel, resistans osv.
Det är också viktigt att tändförställningen (vakum och/eller centrifugalvikter) verkligen fungerar och ökar och minska tändförställningen till rätt värde vid bestämda varvtal! Detta kollar man lätt med en tändningsinställningslampa.
Fördelaren kan också bli glapp i lagren det kan ge mystiska problem med tändningen!
Håkan Kjellin, Storå
Okej jag det är brytarspetsar på den och jag fick tag på nya. Nu till bytet vad jag har förstått så ska det vara 0.4 mm mellan något. Mycket mer än så vet jag inte. Och det ska vara i så det översta läget. Jag vet dock inte hur jag kan snurra på det för att se om det är överst. Jag kan tänka mig att detta inte är nått lätt ingrepp men jag vill ändå försöka så om ni har några tips så vore jag tacksam.
Mange: Jag har testat med startspray och hittade ingen läcka men jag märkte att om jag sprutade lite nära insuget så dog motorn istället för att rusa som jag hade fått för mig den skulle göra.
Mange: Jag har testat med startspray och hittade ingen läcka men jag märkte att om jag sprutade lite nära insuget så dog motorn istället för att rusa som jag hade fått för mig den skulle göra.
Byta brytarspetsar är inte svårt en fästskruv och en kabelstump med ett flatstift. Det är värre med inställningen. Föreslå att du lånar en handbok av något slag, det är samma princip för all bilar!
Kort kan man säga att först ställer du brytaravståndet (typ 0.4 mm) med ett bladmått mellan kontakterna när rotorn pekar på tändläge för cylinder nr 1 = det finns ett märke i metallen på fördelarens underdel. Då vilar fiberklacken på brytarna på en nock på axeln under rotorn dra fast skruven i detta läge.
Koppla en provlampa/provmejsel mellan lågspänningsingången på fördelaren (på utsidan där du fäste flatstiftet till brytarna) slå på tändningen och vrid motorn mot tändläget för cylinder 1 lampan skall slockna (brytarna börjar öppna) när rotorn pekar på tändmärket. Justera genom att lossa skruven som fäster strömfördelaren i blocket och vrid hela fördelaren till lampan slocknar i rätt läge. Nu är tändningen grundinställd.
Sätt på fördelarlocket motorn går nu att starta.
För att sedan ställa tändningen behöver du nog en kompis med tändningsinställningslampa och/eller kamvinkelmätare!
Kort kan man säga att först ställer du brytaravståndet (typ 0.4 mm) med ett bladmått mellan kontakterna när rotorn pekar på tändläge för cylinder nr 1 = det finns ett märke i metallen på fördelarens underdel. Då vilar fiberklacken på brytarna på en nock på axeln under rotorn dra fast skruven i detta läge.
Koppla en provlampa/provmejsel mellan lågspänningsingången på fördelaren (på utsidan där du fäste flatstiftet till brytarna) slå på tändningen och vrid motorn mot tändläget för cylinder 1 lampan skall slockna (brytarna börjar öppna) när rotorn pekar på tändmärket. Justera genom att lossa skruven som fäster strömfördelaren i blocket och vrid hela fördelaren till lampan slocknar i rätt läge. Nu är tändningen grundinställd.
Sätt på fördelarlocket motorn går nu att starta.
För att sedan ställa tändningen behöver du nog en kompis med tändningsinställningslampa och/eller kamvinkelmätare!
Håkan Kjellin, Storå
japp den skall rusa...ecen wrote:
Mange: Jag har testat med startspray och hittade ingen läcka men jag märkte att om jag sprutade lite nära insuget så dog motorn istället för att rusa som jag hade fått för mig den skulle göra.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.