Svårt att byta bussning?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
E___

Svårt att byta bussning?

Post by E___ »

Sist jag servade bilen (en Laguna 1,8 -97) påpekade verkstan att någon bussning (tror det var bakre motorfästet mot växellådan) var dålig. När man kör ser man att växelspaken rör sig rätt mycket när man gasar eller släpper gasen och det är svårt att köra utan att det blir ryckigt. Nu har dessutom kopplingen börjat hugga ibland när man ska igång på ettan. Så jag tror att det är dags att byta bussningen.
Är detta svårt? Klarar man det själv? Måste växellådan lyftas ner? Vad är materialkostnaden?
1668

Post by 1668 »

Har ingen laguna men det brukar se hyfsat lika ut på de flesta framkraffsare... Jag vill påstå att det var tämligen enkelt för mig att byta på min megane 2.0, tog ungerfär 45 min. Det som kan ställa till det är hur nära avgasröret går fästet med avseende på hand- och verktygsplats. Mitt tips är att hissa bilen lite och titta. Lycka till
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
klacken

Post by klacken »

om du menar bussningen mellan växellåda och kaross på vänstra sidan är det inte så svårt.En domkraft under lådan räcker.
E___

Post by E___ »

Kikade på serviceprotokollet och där står det "Momentstagsbussning bakre mot växellåda dålig" Ger det svar på vilken bussning det gäller?
1668

Post by 1668 »

Då är det samma motorfäste som jag bytte på min. Behövs två ring-nycklar och ev. en smal skruvmejsel. det sitter (på meganen) en värmesköld mellan fästet och fästpunkten mot avgassystemet som kan vara lite trickig att få centrerad vid montering (där av skruvmejseln). När bultarna är bortplockade sitter själva staget ganska hårt i fästet( värmeskölden kilar fast det) så det krävs LITE våld, inte mycket. Jag drog den det med handkraft och slog dit det nya med handen. Jag minns inte vad det nya staget kostade runt 800:- tror jag. Lycka till
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
E___

Post by E___ »

Ok, byter man hela staget? Är det ett eller flera stag? Du har inte nån bild på hur det ser ut? Kommer man åt det uppifrån i motorrummet eller underifrån?
klacken

Post by klacken »

Du ska underifrån,är ganska trångt och petigt men det går.Ett stag.Tror inte det är helt likt meganens
Post Reply