Kamremsbyte

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jan Erik
Posts: 1
Joined: 30 Sep 2006, 13:44

Kamremsbyte

Post by Jan Erik »

Kontaktade märkesverkstaden för att få pris på byte av kamrem på min Renault Laguna 3,0 2002 och fick då beskedet att remmen skulle bytas vid 12000 mil eller 5 år, det som inträffade först.
Priset,inkl. byte av spännhjul och stödrullar var 13.200:-!!!
Vid kontroll på en icke märkesbunden auktoriserad verkstad så blev priset 9.100:-, alltså 4.100:- lägre.

Hur är det möjligt att ett byte av kamrem kan kosta så pass mycket, tillverkar man inte servicevänliga bilar längre?

Finns det någon annan som har erfarenhet eller tips om detta?
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Hej!
Priserna på kamremsbyte på vissa bilar är i högsta laget. Det beror på hur mycket som behövs göras för att komma åt och byta. Har själv en Clio Sport som jag nyss gjorde ett kamremsbyte på plus en stor service.
Det gick på 7800kr, volvo ville ha 14000kr för samma jobb. Men stirra dig inte blind på priset mellan olika verkstäder. Hellre betalar jag lite extra och vet att de gör ett bra jobb. Det menas inte att bara för att volvo vill ha mycket så gör de inte ett bättre jobb än en vanlig verkstad.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kamremsbyte

Post by Tony »

Jan Erik wrote:Kontaktade märkesverkstaden för att få pris på byte av kamrem på min Renault Laguna 3,0 2002 och fick då beskedet att remmen skulle bytas vid 12000 mil eller 5 år, det som inträffade först.
Priset,inkl. byte av spännhjul och stödrullar var 13.200:-!!!
Vid kontroll på en icke märkesbunden auktoriserad verkstad så blev priset 9.100:-, alltså 4.100:- lägre.

Hur är det möjligt att ett byte av kamrem kan kosta så pass mycket, tillverkar man inte servicevänliga bilar längre?

Finns det någon annan som har erfarenhet eller tips om detta?
eftersom du har en motor som man nästan får ta ur för att komma åt, kan det bli dyrt,sedan är det nog ALLTID dyrast hos volvo..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
E___
Posts: 103
Joined: 14 Sep 2005, 16:17

Post by E___ »

Ja, problemet med många bilar idag är att motorn måste lyftas för att man ska komma åt att byta kamrem. Mycket extrajobb för ett relativt enkelt ingrepp.
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Smakar det så kostar det, alla roliga bilar är nästan alltid dyrare att serva.. Det är väl sånt man räknar med när man köper en sån bil eller sånt tänker i alla fall jag på när jag köper bil.. Men det kanske bara jag som bryr mig om föräkring, reservdelspriser, bensinförbrukning osv när man köper bil..
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Post Reply