Startproblem när bilen (R5 gts-89) är varm, flödar över!
Moderator: Forumpolisen
Startproblem när bilen (R5 gts-89) är varm, flödar över!
Hej på Er allihopa! Finns det någon som har några tips på vad jag kan har för problem med min bil? Startar klockrent när den är kall, och går oxå bra. Om jag stänger av bilen när den är varm, är det stört omöjligt att få igång den igen. Har kommit fram till att den flödar över, och jag kan starta den genom att lyfta bort luftburken och lossa på kontakten till insprutningen, sen när den startat är det bara att trycka tillbaka kontakten och köra. Bilen är då lite sölig och trög men den lägger inte av. Kan vara lite ryckig också. Man får liksom labborera med gasen för att liksom bilen ska kvickna till. Det är oxå höga co värden och hc värden på den. Lambdasonden är testad ok, katalysatorn kollad ok, bränslespridare kollad ok, bränsleinsprutningstryck kollad ok, temperaturgivare för bränsleblandning (på grenröret under luftburk) bytt. Finns det fler givare att ev. byta, och var sitter dom? Kan det vara några problem med styrenheten, och var sitter den isåfall? Många med mig kliar sig i huvudet, för när jag väl har lurat igång bilen, är det inga problem att köra den. Tacksam om någon kan hjälpa mig, jag måste snart in på besiktning.
Kicki Borg - Valbo
enklast är att koppla in den i datorn så man kan kolla om givarna visar rätt,finns fler givare tex motortemp om den inte tycker motorn är varm kan den sura ner typ choka för den tror det är en kallstart..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Hej!
Tack för att ni tar Er tid med mina problem...
Hur ska jag få reda på var motortemp-givaren sitter?
Jag hade tänkt försöka i största möjligaste mån fixa bilen själv. (Billigast så). Jag är inte någon expert på att meka med bilar, men det mesta med lite råd och rön har jag fixat själv. Finns det nån bra bok eller bilder att titta i/på för att lokalisera givarna?
Är det någon som har länkar till bra sidor om Renault, med reparationstips och ev. skisser/bilder?
Tack för att ni tar Er tid med mina problem...
Hur ska jag få reda på var motortemp-givaren sitter?
Jag hade tänkt försöka i största möjligaste mån fixa bilen själv. (Billigast så). Jag är inte någon expert på att meka med bilar, men det mesta med lite råd och rön har jag fixat själv. Finns det nån bra bok eller bilder att titta i/på för att lokalisera givarna?
Är det någon som har länkar till bra sidor om Renault, med reparationstips och ev. skisser/bilder?
Kicki Borg - Valbo
Lättast är att köpa en Haynes servicebok till femma på biltema eller typ micro...
dom kostar ca 250:- och är jäkligt användbara !
dom kostar ca 250:- och är jäkligt användbara !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: