Regeringsskifte!

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Kolla hur statsskulden steg mellan 91-94 när borgarna hade makten.Gå in på: http://www.ekonomifakta.se/compare____3 ... ompare=805
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Statsskulden ja...det argumentet har vi hört några ggr. Det finns ju olika sätt att låna pengar på...ähm...
Någon gång i slutet på 80-talet eller i början på 90-talet införde sossarna att man skulle tvångsspara, så det drogs en viss procent av lönen varje månad för att staten behövde låna pengar :roll: Så när det hade gått 1 år eller om det var 18 månader, fick man tillbaka sina pengar med mkt blygsam ränta.

Så, undrar vad Göran skall göra nu?
Bygga klart sin herrgård, importera billig arbetskraft så att bygget blir klart nån gång...kolla vilka EU bidrag han kan söka för att få sin verksamhet att gå med vinst...han kanske kan få lite EU-bidrag för att låta bli att odla något som konkurrerar med bönderna i övriga Europa.
Eller så kan han öppna kursgård för SSU :wink:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

Men hallå...intressanta diskussioner, men detta är fel forum om att debattera sossarnas förträfflighet eller inte, tycker jag.

Låt oss vara glada att Perssons pack nu fått sparken och se vad Reinfeldts pack kan åstadkomma för oss bilägare.
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

t80196 wrote:Men hallå...intressanta diskussioner, men detta är fel forum om att debattera sossarnas förträfflighet eller inte, tycker jag.

Låt oss vara glada att Perssons pack nu fått sparken och se vad Reinfeldts pack kan åstadkomma för oss bilägare.
Håller med.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

:oops: OK, sorry...
Kanske det finns ett Renault-parti att rösta på till nästa val :lol: Men, Miata var ju först... :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Chrille
Posts: 14
Joined: 22 Nov 2005, 21:16

Post by Chrille »

Ja, för mig som inte klarar av att ta ett normalt arbete som dessutom är förtidspensionerad på halvtid och arbetslös på halvtid kommer det inte att bli en framtid jag ser fram emot.

Speciellt inte när det lovas att arbetslösa och förtidspensionerade ska få det sämre ställt! dessutom ska de höja trafikförsäkringen!

Tyckte jag hade det redan dålig ställt jag.......
Det blir att åka oförsäkrat och avställt framöver.....

Kan man skicka böterna till de blåa?

"HJÄLP! Det är fullt av smurfar i regeringen! Vart finns Gargamel & Azrael när man behöver dom?"
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Chrille wrote:Ja, för mig som inte klarar av att ta ett normalt arbete som dessutom är förtidspensionerad på halvtid och arbetslös på halvtid kommer det inte att bli en framtid jag ser fram emot.

Speciellt inte när det lovas att arbetslösa och förtidspensionerade ska få det sämre ställt! dessutom ska de höja trafikförsäkringen!

Tyckte jag hade det redan dålig ställt jag.......
Det blir att åka oförsäkrat och avställt framöver.....

Kan man skicka böterna till de blåa?

"HJÄLP! Det är fullt av smurfar i regeringen! Vart finns Gargamel & Azrael när man behöver dom?"
Ta inte illa upp nu.. det finns allt för många i sverige som inte "orkar" jobba utan hellre sitter hemma och jobbar svart när dom behöver pengar..detta gäller inte alla,men jag känner tex 2st som orkar jobba när dom själv får bestämma,om man kunde få lite fler folk att jobba,några timmar "vitt" så blir det lite mer skattepengar och mindre bidragspengar...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
WoxY
Posts: 55
Joined: 29 Jul 2003, 20:25
Location: Oslo Norway
Contact:

Post by WoxY »

Jo men efter detta så kommer det juh bli mer av det svarta arbetet..
Smoke tires not drugs
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

WoxY wrote:Jo men efter detta så kommer det juh bli mer av det svarta arbetet..
Nu har du fattat fel! Lägre skatt på arbete= Mindre intressant att anlita "svart" arbetskraft :D Hejja ett företagsvänligt Sverige :D
Kan bara se hur mycket jag har att göra men ej tidigare vågat anställa personal pga. anställningstrygghet,sjuklön som jag skall betala istället för försäkringskassan,sosiala avgifter,m.m,m.m.
Det måste i ett land alltid vara mera lönsamt att jobba än att inte jobba, oavsätt om man är hemma för sjukdom eller annat.
Fler personer i arbete=fler skattebetalare=mer inkomster till statskassan= mera satsning på sjukvård m.m=färre sjuka=mer arbetskraft=TILLVÄXT :D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Dennis wrote:
WoxY wrote:Jo men efter detta så kommer det juh bli mer av det svarta arbetet..
Nu har du fattat fel! Lägre skatt på arbete= Mindre intressant att anlita "svart" arbetskraft :D Hejja ett företagsvänligt Sverige :D
Kan bara se hur mycket jag har att göra men ej tidigare vågat anställa personal pga. anställningstrygghet,sjuklön som jag skall betala istället för försäkringskassan,sosiala avgifter,m.m,m.m.
Det måste i ett land alltid vara mera lönsamt att jobba än att inte jobba, oavsätt om man är hemma för sjukdom eller annat.
Fler personer i arbete=fler skattebetalare=mer inkomster till statskassan= mera satsning på sjukvård m.m=färre sjuka=mer arbetskraft=TILLVÄXT :D
Fler som förstår hur det hela hänger ihop :wink:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Post by uglynicke »

Läste för några dagar sedan att borgarna nu ska höja energiskatterna på bensin igen trots vallöfte om att inte göra det.
Man bli liksom inte förvånad längre.. Bensinpriset höjs och sänks nästan dagligen

Vad tycker ni andra?


http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14288416.asp
- Det är aldrig roligt att behöva höja priset oavsett anledningen, men det är förvånande att den politiska alliansen, som gick till val på skattefrågor, inte gjort något åt den kommande höjningen av energiskatterna
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

uglynicke wrote:Läste för några dagar sedan att borgarna nu ska höja energiskatterna på bensin igen trots vallöfte om att inte göra det.
Man bli liksom inte förvånad längre.. Bensinpriset höjs och sänks nästan dagligen

Vad tycker ni andra?


http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14288416.asp
- Det är aldrig roligt att behöva höja priset oavsett anledningen, men det är förvånande att den politiska alliansen, som gick till val på skattefrågor, inte gjort något åt den kommande höjningen av energiskatterna
B-drövligt! Att alliansen inte står för sina löften. Samtidigt kan man tycka att det är svagt att vi inte tidigare fått en massa olika alternativa drivmedel (och givetvis fordon som går att köra på dem). Nu kommer visserligen etanolen, och biogas. Alternativa drivmedel (och fordon som käkar annat än bensin) skulle minska västvärldens beroende av olja från arabländerna och afrika...Gissar att vi får betala för att köra våra bilar tills det kommer alternativ. Men, utbudet styr efterfrågan. Det finns väl egentligen ingen som medvetet vill bidra till att förstöra miljön - men, så länge det inte finns alternativ har vi inget val. Alla kan inte gå eller cykla till jobbet, eller åka kollektivt.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Post Reply