Misssljud från bakvagnen??

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jakgun02
Posts: 47
Joined: 01 Apr 2006, 00:44

Misssljud från bakvagnen??

Post by jakgun02 »

Har en Clio 1.4 -00 som det kommer ett missljud nånstans från bakvagnen (tror jag) på. Det yttrara sig på så sätt att när man kör låter (från 60-70 km/h och uppåt) låter det som man kör på för låg växel och att motorn har högt varv. Detta ljud hörs trots att man frikopplar och låter motorn gå på tomgång och rullar fram. Vad kan det vara?
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Re: Misssljud från bakvagnen??

Post by mrMegane »

jakgun02 wrote:Har en Clio 1.4 -00 som det kommer ett missljud nånstans från bakvagnen (tror jag) på. Det yttrara sig på så sätt att när man kör låter (från 60-70 km/h och uppåt) låter det som man kör på för låg växel och att motorn har högt varv. Detta ljud hörs trots att man frikopplar och låter motorn gå på tomgång och rullar fram. Vad kan det vara?
Har du precis köpt bilen eller ägt den en längre tid :?:

Är det verkligen från bakvagnen det kommer så skulle jag kolla hjullagret, men det är lite svårt att spika lagerfel på din beskrivning.

Lagret torde dock höras även vid lägre varv, men en del kan ha svårt att koppla ljudet till lagret.

Lyft upp bakvagnen med domkraft så att bilen står säkert, sätt sedan båda händerna på däcket med vänstra vid typ kl kvart i och den högra vid typ kl kvart över och ev även sedan kl heltimme och kl halvtimme.
Dra kontrollerat med höger ömsom vänster samtidigt som du trycker med den andra handen. Då kan du enkelt märka ex lagerglapp.

Har det precis börjat kan man ibland ha tur och bara behöva lägga lite extra fett och montera ihop det igen. Har varit ute för att den lilla saxpinnen gått av (och att de glömt montera den) på polares bilar, varav lagret sakta men säkert börjat börjat glappa för att muttern skruvat upp sig igen.
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
jakgun02
Posts: 47
Joined: 01 Apr 2006, 00:44

Post by jakgun02 »

Tack för tipsen. Nej bilen är inte nyinköpt, har ägt bilen snart 1 år och kört bilen nästan 1000 mil (snart 13000 mil). Är svårt att säga om det kommer från bakvagnen, men det kommer definitivt bakifrån. Det hör man tydligt från förarplatsen, låter som sagt som man kör på en för hög växel, ett vinande ljud. Kanske bara är däcksljud. Vad går det på att byta om det är lagret, ungefär?
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Post by mrMegane »

jakgun02 wrote:...Kanske bara är däcksljud. Vad går det på att byta om det är lagret, ungefär?
Däck kan ge en lite olika ljud ifrån sig men det hör en ex duktig mekaniker direkt om det är lagerljud eller ex däckljud.

På lager står det dimension, sedan är det bara att du går in och köper ett motsvarande lager från SKF.
Ett SKF lager kan man få för någon hundring och uppåt, till skillnad från lagersatser från originalpaketet.

Minns förut när jag bytte hjullager på en Golf, lagersatsen kostade ung 400 spänn medans ett SKF lager löst på lokala firman kostade knappa femtiolappen. Har nämligen (jämfört) bla kollat i originalförpackningen hos Arver och inuti paketet (lagersatsen från Volkswagen) låg det ett exakt likadant SKF lager som jag köpt.

Ett hjullager är inte alls komplicerat att byta själv för en någorlunda händig människa, tvärtom...
ex:
- så länge man är en kille som inte vet skillnaden mellan en polygrip och en ventilfjäderbåge eller en pozidrive och philips skruv.
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
E___
Posts: 103
Joined: 14 Sep 2005, 16:17

Post by E___ »

Jag tycker din beskrivning låter väldigt likt det ljud min Laguna gav ifrån sig när det var dags för nytt bakhjulslager. För mig kom ljudet vid ca 90 km/h. Jag trodde länge att det var någon slags resonnansljud som kom från motor/avgassystem tills jag en dag fick för mig att släppa gasen och trycka ner kopplingen och upptäckte att ljudet var kvar :D

Jag har för mig att kostnaden för mitt byte på en mindre (men dock auktoriserad) verkstad blev ca 1500-2000 kr (ca 800 kr för lagret (ej original) och 1 timmes arbete)
Post Reply