Sommarens projekt klart (nästan)

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Clio Micke

Sommarens projekt klart (nästan)

Post by Clio Micke »

Äntligen kan jag spela rejält i clion :D
Slutförde montering av slutsteg och baslåda i kväll, fin justering återstår. Men det spelar så in i ****** redan nu!
Nästa sommar så ska nog framsystemet bytas (monterade det för 2 veckor sedan) till ett värre och koppla ett steg till det. Men sitter nöjd för nu.

Blev den här baslådan, var tveksam först men den är snygg i mörker när dioderna lyser och den spelar grymt bra!

http://www.mds.se/products/speaker_twoc ... emId=23877

Det här steget står för kraftern, overkill sa han i butiken, bra sa jag.

http://www.mds.se/products/caraudio_two ... emId=24041
Mikael Svedjeholm - Luleå
Volvo S60 AWD -02
Medlem nr.1505
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Fint att det blev bra! Tycker att det saknas lite bilder på bilen också 8) Sen lär du investera i en takbox så du får med lite packning :D

/joel
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

kul visst blir det skillnad,jag fick in min låda i förrgår,skall byta ut framsystemet mot ett kit dock,sugen på detta så man kan köra biwiring :)
http://www.mds.se/?artnr=600052
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Har själv det där kitten och kan rekomendera det starkt. Fast själv har jag 6.5" i dörrarna. Med lite våld fick det plats! 8) De låter kanon men blir betydligt bättre om man har steg till.

/joel
Clio Micke

Post by Clio Micke »

Om vädret tillåter så ska bilen tvättas imorgon, får knäppa lite bilder samtidigt.
Takbox har jag redan, volvo 240 heter den :lol:
Volvo S60 AWD -02
Medlem nr.1505
mrMegane

Re: Sommarens projekt klart (nästan)

Post by mrMegane »

Clio Micke wrote:...Blev den här baslådan...Det här steget står för kraftern...
Barar undrar varför du köpte färdig baslåda när du kastat ut såpass mycket pengar :shock: :?:

Hade kommit något billigare undan med lösa delar + att det säkerligen blivit ännu bättre ljud ;)
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
mrMegane

Post by mrMegane »

Tony wrote:...sugen på detta så man kan köra biwiring :)
:shock:

BI-WIRE kan du köra på alla högtalare och kit, bara så du vet ;)

BI-WIRE är dubbla kablar och BI-AMPING är dubbla slutsteg, gäller hemma grejor dvs Hi-Fi pryttlar också :P
Mvh
Paul J - Svea Rike

Tony
Forumpolis

Post by Tony »

jag har märkt något konstigt,har backes lådberäkningsprogram, man får aldrig samma volym som mds föreslår,och det låter alltid bättre om man gör som programmet vill..har provat..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

mrMegane

Post by mrMegane »

Tony wrote:jag har märkt något konstigt,har backes lådberäkningsprogram, man får aldrig samma volym som mds föreslår,och det låter alltid bättre om man gör som programmet vill..har provat..
Vill inte döda din arbetsglädje MEN det finns brister i Backe´s program också.

En av anledningarna till att programmet ger något bättre slutresultat är den att MDS har väldigt generella rekomendationer som inte på samma sätt tar hänsyn till bilkupén storlek och personens musiksmak.
Mvh
Paul J - Svea Rike

Clio Micke

Re: Sommarens projekt klart (nästan)

Post by Clio Micke »

mrMegane wrote:
Clio Micke wrote:...Blev den här baslådan...Det här steget står för kraftern...
Barar undrar varför du köpte färdig baslåda när du kastat ut såpass mycket pengar :shock: :?:

Hade kommit något billigare undan med lösa delar + att det säkerligen blivit ännu bättre ljud ;)
Har inte riktigt nog med fritid för att bygga själv nu, när jag hittar en lämplig r5´a att byta ut vinter volvon mot så ska jag bygga egen låda.
Volvo S60 AWD -02
Medlem nr.1505
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Vart kan man få tag på ett gratis lådberäkningsprogram som funkar bra?
Har ju planer på att fortsätta med mitt bygge, har 4X100 slutsteg plus en stor baslåda liggandes. Men vill bygga en egen låda som passar bra in i clions bagage.

/joel
mrMegane

Post by mrMegane »

Jolle_Pborn wrote:Vart kan man få tag på ett gratis lådberäkningsprogram som funkar bra?
Har ju planer på att fortsätta med mitt bygge, har 4X100 slutsteg plus en stor baslåda liggandes...
Bra fråga ;) de flesta program finns dock att ladda ner olagligt men jag tycker du ska köpa en licens om du är sugen att pyssla.

Kan iaf hoppas att du pratar ex Rockford Fosgate Power watt 4x100W RMS när du nu snackar om ditt slutsteg och stora baslåda.
Mvh
Paul J - Svea Rike

Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Jolle_Pborn wrote:Vart kan man få tag på ett gratis lådberäkningsprogram som funkar bra?
Har ju planer på att fortsätta med mitt bygge, har 4X100 slutsteg plus en stor baslåda liggandes. Men vill bygga en egen låda som passar bra in i clions bagage.

/joel
du kan ge mig parametrarna på basarna (fs,vas,qts),vilken musiktyp du gillar..vilken bil du har vet jag redan,ja vinkeln på baksätet behövs åxå..så skall du få ett förslag,du kan tilloch med få en kapritning..
Last edited by Tony on 10 Sep 2006, 10:34, edited 1 time in total.

Tony
Forumpolis

Post by Tony »

mrMegane wrote:
Tony wrote:jag har märkt något konstigt,har backes lådberäkningsprogram, man får aldrig samma volym som mds föreslår,och det låter alltid bättre om man gör som programmet vill..har provat..
Vill inte döda din arbetsglädje MEN det finns brister i Backe´s program också.

En av anledningarna till att programmet ger något bättre slutresultat är den att MDS har väldigt generella rekomendationer som inte på samma sätt tar hänsyn till bilkupén storlek och personens musiksmak.
nej jag har inte sagt att det är det bästa,finns säker mångt dyrare program som funkar bättre men för mig duger det,är bättre än att pröva sig fram...

Tony
Forumpolis

Post by Tony »

mrMegane wrote:
Tony wrote:...sugen på detta så man kan köra biwiring :)
:shock:

BI-WIRE kan du köra på alla högtalare och kit, bara så du vet ;)

BI-WIRE är dubbla kablar och BI-AMPING är dubbla slutsteg, gäller hemma grejor dvs Hi-Fi pryttlar också :P
Jo jag vet att det är så,det är bara det att alla kit jag haft har bara haft en ingång,(på filtet) så då kan man inte köra varken biwire lr biamp. Tanken var ju biamp det är ju liksom syftet till biwire,inte att få mer kablar....Jag har visserligen ett aktivt 4vägsfilter liggande då behöver jag inte köpa ett kit,bara att jag måste smacka in steg till både diskant,mellanregister,midbas,och sub.....

Post Reply