Missljud vä bakhjul/läck i styrservo/handbroms
Moderator: Forumpolisen
Missljud vä bakhjul/läck i styrservo/handbroms
Jag har en Megane-98 och har ett missljus som verkar komma från vänster bakhjul någonstans. Jag tror det uppstod i samband med att jag la på sommardäcken (helt nya) i våras . I början lät det inte så mycket men ljudet har ökat med tiden. Nu är det klart störande och helt beroende av bilens fart (inte varavtal). Inte beror det heller på underlaget jag kör på. Dock försvinner det helt när jag svänger höger eller ligger i långa högerböjar. Motsvarande åt vänster påverkar inte ljudet ett dugg.
Jag har också läckage från styrservot. Måste fylla på servoolja ungefär varannan månad annars börjar det knorra när jag svänger. En titt under bilen visar också oljesöl där samt att det blir oljedropp på garageuppfarten. Måste jag byta hela servopumpen eller är det någon enkel packning eller annat som kan fixas på närmaste gds-verkstad?
Dessutom tar min handbroms alldeles för högt upp och har gjort så en längre tid. Går det att spänna vajern eller skall detta ske med automatik? Är bromsbeläggen slut?
Jag har också läckage från styrservot. Måste fylla på servoolja ungefär varannan månad annars börjar det knorra när jag svänger. En titt under bilen visar också oljesöl där samt att det blir oljedropp på garageuppfarten. Måste jag byta hela servopumpen eller är det någon enkel packning eller annat som kan fixas på närmaste gds-verkstad?
Dessutom tar min handbroms alldeles för högt upp och har gjort så en längre tid. Går det att spänna vajern eller skall detta ske med automatik? Är bromsbeläggen slut?
Fel 1: troligen ett bakhjulslager
Fel 2: kontrollera var oljan rinner ut, kan vara ett spruket rör.
Fel 3: kontrollera bromsbackarna. Handbromsen får bara justeras vid reparation av bromsarna.
Lycka till
Fel 2: kontrollera var oljan rinner ut, kan vara ett spruket rör.
Fel 3: kontrollera bromsbackarna. Handbromsen får bara justeras vid reparation av bromsarna.
Lycka till
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
har du skivor bak ? om du har det lossa på bromsvajrarna vi oken ,dra bak armen, och bromsa med fotbromsen ordentligt,sätt dit vajrarna ,och förhoppningsvis funkar det bättre... läck av servoolja brukar oftast vara styrväxeln,men man kan ju hoppas att så inte är fallet...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ang. missljud, hade ett liknande problem som visade sig vara att hjulen var lite för stora och tog i plastskärmen bak (vinterdäcken hade en större dim.). Vid vissa svängar (höger eller vänster, minns ej vilken) hördes det missljud. Jag rättade till plastskärmen lite och det försvann.
Kolla det först.
Kolla det först.