byta olja i växellåda på laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

sorvari
Posts: 34
Joined: 09 Feb 2006, 11:42
Location: oxelösund

byta olja i växellåda på laguna

Post by sorvari »

jag behöver lite tips när jag ska byta olja i lådan på min 02a. laguna II . ska prova quakerstate värsta olja (175 kr.litern) pga . en trilskande 3dje växel när det är kallt ute . ( krånglar bara vid första uppväxlingen ) . var sitter påfyllningen- nivå-avtappningen .

någon som har lyckats "renovera" en vxllåda med bättre olja ????

fick tips att quakerstates olja har gjort underverk på saablådor även fords

provar i alla fall motorn är en 2.0
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

du hitttar pluggarna ganska lätt när du tar bort plasten under, min blev inte bättre med annan olja,den skall aldrig bytas enl renault.. men säg till om du lyckas...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
sorvari
Posts: 34
Joined: 09 Feb 2006, 11:42
Location: oxelösund

Post by sorvari »

tony vilken olja hällde du i ???? och vilket problem har du med lådan ???

jag har problem med att få bort plasten under just nu ( behöver vinkelslip till bultarna ) och byta alla insatsgängor .

så bytet får vänta lite .

men är väldigt glad åt alla trevliga människor som svarar

mera tips tack och vill gärna höra om det är fler än jag som har samma problem med lådan
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

en elf olja kommer inte ihåg beteckningen, jag har lite dålig synkning på 2an har en 1,9dci 02a 10700mil
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
sorvari
Posts: 34
Joined: 09 Feb 2006, 11:42
Location: oxelösund

Post by sorvari »

SAXAT OCH KLIPPT UR TIDIGARE SVAR PÅ FORUMET

Vet någon hur det är med byte av växellådsolja (till manuella lådor)? Det finns inget bestämt bytesintervall men borde det inte vara läge att byta nån gång i alla fall? Anledningen till att jag frågar är att lådan är trög vid kallt väder och det tar ca 30 minuter körning innan växlarna går smidigt.

Vilken typ av olja skall man ha? Hittar inget i instruktionsboken om detta men fick rekommenderat av en som kör rally med en clio sport att använda QS SAE 75w Super Q5 eller är den oljan overkill på en standardbil? Enligt rallyföraren så är det den enda oljan som får deras låda att hålla.
Till överst på sidan

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ICQ-nummer
n/a nr1

InläggSkrivet: Mån Jan 19, 2004 11:10 pm Svara med citat



Blev medlem: 02 Januari 2003
Inlägg: 161


Jag har haft liknande problem med min låda på Lagunan. Jag har bytt till Castrol TAF-X olja som har bra egenskaper i kyla.

Lådan är fortfarande inte perfekt när den är kall, men den är betydligt bättre än vad den var. Jag begär inte mer än så av en Renaultlåda Wink

/pb
sorvari
Posts: 34
Joined: 09 Feb 2006, 11:42
Location: oxelösund

Post by sorvari »

lyfter upp tråden . och hoppas på mer svar om olje-kvaliteer och krånglande växellådor
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Tony wrote:en elf olja kommer inte ihåg beteckningen, jag har lite dålig synkning på 2an har en 1,9dci 02a 10700mil
ELF Tranself TRJ 75w80
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
sorvari
Posts: 34
Joined: 09 Feb 2006, 11:42
Location: oxelösund

Post by sorvari »

oljan är bytt nu . det blev 3 liter qs 75w-90. hoppas det gör susen om ett tag. berättar mer när kylan kommer
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ok tänkte du på att dom varit snälla att sätta dit ett STORT m på oljetråget så man vet vilket som är motor :D :D
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Post by mrMegane »

Tony wrote:ok tänkte du på att dom varit snälla att sätta dit ett STORT m på oljetråget så man vet vilket som är motor :D :D
För den Svenska marknaden, men för den Engelska marknaden står det väl E för Engine :wink: :lol::lol::lol::lol::lol:
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Ja det kanske det gör, men det är ett M inte ett liggande E...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
sorvari
Posts: 34
Joined: 09 Feb 2006, 11:42
Location: oxelösund

Post by sorvari »

hej igen nu har bilen gått 100 mil med ny olja. fortfarande ingen skillnad, lite trög på morron vid första uppväxlingen. men sen löper lådan utan problem. ingen annan på detta forum som har samma problem. hällde i den här oljan [url]http://www.quakerstate.se/dyndefault.asp?p=4810.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

finns nog många som har samma problem,men det finns nog tyvärr ingen lösning på problemet,jo nya synkringar
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
E___
Posts: 103
Joined: 14 Sep 2005, 16:17

Post by E___ »

jag har också problem med en växellåda som är riktigt trög på vintern. Bilen är en Laguna 1,8 -97 med 17000 mil på nacken. Växlingarna fungerar hur fint som helst på sommaren och när bilen är varmkörd. Problemen kommer vid ca 5-10 plusgrader och blir sen värre och värre ju kallare det blir.

Tänkte fråga Er om ni tror att felet sitter i lådan (och om rentav oljebyte kan hjälpa) eller om det är kopplingen. Dom låga växlarna är riktigt tröga att få i och när man startar och ska växla mellan 1:an och 2:an sitter spaken nästan fast så man får slita ur 1:an. Även mycket trögt att få i 1:an framförallt när bilen rullar.

Har också märkt att när jag startar på morgonen och växlar så dras motorn med lite trots att man tryckt ner kopplingen. Först när man sliter ur växeln (sitter fast, så man får ta i lite) sjunker varvtalet på motorn. Detta har fått mig att tro att problemet är kopplingen som kärvar och inte frikopplar ordentligt. Vad tror Ni?
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Oftya kan trögheten bero på vatten i vajern till växel lådan som fryser... kolla det innan ni gör dyra ingrepp.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Post Reply