Stötdämpare R16

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Sexton
Posts: 5
Joined: 03 Sep 2006, 19:32
Location: Malmö

Stötdämpare R16

Post by Sexton »

Hej!
Är en nybliven lyklig ägare till en R16 från -67.'
Jag är i full gång med att fixa till de saker som ej funkar til 100%
Jag har en fråga till er kunniga Renaultexperter :
Jag upplever ett ljud från framvagnen på vänster sida när jag kör över ojämnheter och jag tror mig ha hittat källan. Undre delen av knuten närmast hjulet slår emot armen under. Är det dämparen som har svårt att pressa tillbaka? När bilen är upphissad så ligger knuten an mot armen och damasken går sönder. Hur lätt är det att skaffa ny stötdämpare + damask?

Annars är jag mycket positivt överraskad över hur trevlig bilen är. Har inte kört franskt innan, men detta ger mersmak!
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Låter obegripligt, ligger drivknuten an mot undre bärarmen? Fjäringsrörelsen skall väl inte få drivaxel att ta i och inte heller maximalt styrutslag?
Håkan Kjellin, Storå
Sexton
Posts: 5
Joined: 03 Sep 2006, 19:32
Location: Malmö

Post by Sexton »

Hej igen!
Jag vet faktiskt inte men när jag hissar upp bilen så vilar drivknuten mot undre bärarmen. Samtidigt kan jag se att damasken nöts sönder närmast hjulet. Jämför man med höger sida i upphissat läge har höger en frigång mellan bärarm/drivknutsdamask på 1-2 cm. Jag vet inte om det är dämparen som inte lägre orkar "dra ihop sig". När jag sen belastar dämparen när jag ställer ner bilen så ligger inte knuten an mot armen längre. Ljudet kommer när jag kör och det blir snabba stötar mot dämparen. Långsammar dämparrörelser orsakar inget ljud.

Är det någon som vet vilken sorts stötdämpare som passar (dimension, längd etc) och om biltema/autoexperten/mekonomen el dyl har rätt dämpare?
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Det var som...

Jag trodde jag hade koll på alla R16 i trafik här i Malmö, fast jag ser att den är nyligen importerad från lappmarkerna.

Det förklarar dessutom varför brorsan såg ut som en fågelholk när någon sa att de sett honom häromdagen på vägen mellan Malmö och Trelleborg. Han har ju en likadan blå -67:a...

En fin R16 har också synts neråt Beddingestrand hållet, fast den beskrevs som turkos. Var det du också?

Iallafall, om vi återgår till ditt problem så kan det vara stötdämparen, men det kan också vara så att du har en för "ny" drivaxel. Från och med -71 årsmodell är den nedre bärarmen modifierad för att ge plats åt en modernare typ av drivaxel. Det brukar inte vara något problem, men det står i verkstadshandboken att man inte får montera den nya typen på bilar före -71.

Jag mätte ett par bättre begagnade stötdämpare och fick längden, från centrum av nedre hålet till anliggningytan där uppe inkl. gummi, till ca 390 mm ihoptryckt och 450 mm utdragen.
Brorsan jobbar på MECA och de har kataloger där mått och fastsättning är angiven. Jag tror inte att de har dämpare till R16, men det skall nog gå att hitta något liknande.

Hade varit kul att se din R16 någon dag.
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Hmm konstigt fel...
Kjell svensson kan ha delar 042-770 08

Hursomhellst grattis till en kul bil.
Är du intresserad av original verksadshandböcker (eller haynes om du föredrar det 8) ) så har jag sådana. PM´a om intesse finns

Edit ändrade lite efterssom magnus var mycket mycket snabbare än mig :D
Last edited by mange on 04 Sep 2006, 17:50, edited 1 time in total.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Tänk man lär sig allt något nytt :wink:
På R4 som är mitt gebit uppstår också ett liknande problem om man monterar "för nya" drivaxlar men på R4 är det styrgeometrin som ändrades 1969
Håkan Kjellin, Storå
Post Reply