Clio 1,2 årmodell -01, startproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Cribbz

Clio 1,2 årmodell -01, startproblem

Post by Cribbz »

Har problem som jag inte lyckas hitta när jag söker runt på forumet, antaligen är det jag som helt enkelt är värdelös på att hitta det jag söker efter.
Men hur som helst, till problemet, ska försöak beskriva så gott det går:

1. Låser upp bilen och sätter i nyckeln i tändningslåset.
2. Vrider om och de 1-3 första gångerna så varvar motorn upp till en 1500rpm, för att sedan totalt dö, rakt ner till 0rpm, vad man än gör.
3. Därefter så går startmotorn runt, men motorn i sig startar inte. (provar runt
en 15-20ggr utan lyckat resultat)
4. Öppnar huven och lossar på + och - kabel på batteriet och låter stå ett tag, kopplar sedan tillbaka kontakterna (OBS! första gången vad det rejält ergat på - kabeln)
5. Sätter mig återigen i bilen och vrider om nyckeln, motorn varvar upp till 1500rpm och därefter dör ner till 0rpm igen.
6. Sedan kan den ibland, inte alltid, gå igång efter några försök..

Har fått höra att det är tomgångsmotorn som krånglar.
Min fråga är om ngn har upplevt samma symptom och kan hjälpa till med problemlösningen? Om det nu är tomgångsmotorn, är den svår/dyr att byta?

Tacksam för svar, hoppas ngn kan hjälpa mig.

Mvh. Cribbz
mrMegane

Re: Clio 1,2 årmodell -01, startproblem

Post by mrMegane »

Cribbz wrote:Har fått höra att det är tomgångsmotorn som krånglar...
...Min fråga är om ngn har upplevt samma symptom och kan hjälpa till med problemlösningen?...
...### vad taskiga dina polare är... prata om en tomgångsmotor :lol:
När du får iordning på bilen så säg att du "fick byta kardanförgasarsnöret och nu går bilen som en klocka igen" :lol::lol::lol::lol::lol:

Vet dock inte vad problemet är med just din bil.
Men om du låser upp bildörren genom att vrida om med nyckeln, så måste du ju iaf stänga av startspärren genom att trycka på knappen efter vad jag känner till.
Så avaktiverar du inte startspärren kan du sitta med nyckeln i handen fram till nästa år...

Kolla sedan och se till att du får bensin fram till motorn (bränslepumpen)
Nästa är att kolla så tändstiften verkligen ger gnista.

* En tomgångsmotor - det har du garanterat inte nån i din bil och kommer så aldrig att ha heller i någon bil.
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Cribbz

Post by Cribbz »

* En tomgångsmotor - det har du garanterat inte nån i din bil och kommer så aldrig att ha heller i någon bil.
Ok, då får jag kolla upp problemet lite närmre när jag kommer hem, dvs. på fredag förhoppningsvis.. När jag låser upp bilen så gör jag det via central-lås knappen på nyckeln.

får skälla på polarna sen och säga att de har noll koll
mrMegane

Post by mrMegane »

Cribbz wrote:...kolla upp problemet lite närmre när jag kommer hem, dvs. på fredag förhoppningsvis...
Ja gör det :wink:
Däremot så sitter det en elektromagnet som reglerar ett spjäll på insprutningsmotorer och den funktionen kan det ibland vara fel på, eller att det som för polarn : Kontakten/kabeln hade lossnat.
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Cribbz

Post by Cribbz »

mrMegane wrote:
Cribbz wrote:...kolla upp problemet lite närmre när jag kommer hem, dvs. på fredag förhoppningsvis...
Ja gör det :wink:
Däremot så sitter det en elektromagnet som reglerar ett spjäll på insprutningsmotorer och den funktionen kan det ibland vara fel på, eller att det som för polarn : Kontakten/kabeln hade lossnat.
Hmm, finns ingen bild som visar lite närmre på vilken kontakt/kabel det skulle vara?
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Ett tips är att testa den andra nyckeln(om du har en). Ev. kan dosan ha tappan minnet. Då är det bara att åka till volvo så de får byta dosan och programera om den nya.

Har haft samma problem själv. Men som sagt testa den andra nyckeln och om det funkar utan problem då är det den andra det är fel på. Om ingen funkar så vet jag inte :roll:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Cribbz

Post by Cribbz »

Jolle_Pborn wrote:Ett tips är att testa den andra nyckeln(om du har en). Ev. kan dosan ha tappan minnet. Då är det bara att åka till volvo så de får byta dosan och programera om den nya.

Har haft samma problem själv. Men som sagt testa den andra nyckeln och om det funkar utan problem då är det den andra det är fel på. Om ingen funkar så vet jag inte :roll:
ok, ska prova den andra när jag kommer hem.. =)
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Alla frågetecken besvaras om du tittar på att startspärrlampan slocknar som den ska när du slår på tändningen.Blinkar den hastigt är startspärren aktiv.

Denna bil har med största sanolikhet radiostyrd fjärrnyckel till låset,då har Låsa/låsa upp ingen funktion med startspärren,utan det sitter istället en transponder i nyckelhuvudet. En antenn ringformad kring tändningslåset läser av och vidarbefodrar igenkännande signalen till dekoderboxen.Denna antenn ring brukar det bli fel på.Då kan inte nyckelen godkännas av bilen.
Angående recynkronisering av fjärrsändare för låsfunktionen med radiostyrd manöver så göres enligt följande.
Håll c-låsknappen inne i bilen nedtryckt tills klick-klock hörs.Tag nyckel 1och tryck lås/låsupp.Tag nyckel 2 upprepa samma procedur.
OBS! Detta har ingen funktion för Startspärren när det är radiostyrd fjärrnyckel.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Cribbz

Post by Cribbz »

[quote="Dennis"]Alla frågetecken besvaras om du tittar på att startspärrlampan slocknar som den ska när du slår på tändningen.Blinkar den hastigt är startspärren aktiv.

Denna bil har med största sanolikhet radiostyrd fjärrnyckel till låset,då har Låsa/låsa upp ingen funktion med startspärren,utan det sitter istället en transponder i nyckelhuvudet. En antenn ringformad kring tändningslåset läser av och vidarbefodrar igenkännande signalen till dekoderboxen.Denna antenn ring brukar det bli fel på.Då kan inte nyckelen godkännas av bilen.
Angående recynkronisering av fjärrsändare för låsfunktionen med radiostyrd manöver så göres enligt följande.
Håll c-låsknappen inne i bilen nedtryckt tills klick-klock hörs.Tag nyckel 1och tryck lås/låsupp.Tag nyckel 2 upprepa samma procedur.
OBS! Detta har ingen funktion för Startspärren när det är radiostyrd fjärrnyckel.[/quote

Så du menar att jag ska låsa upp bilen som vanligt, sätta mig i bilen och låsa och sedan låsa upp med knappen som sitter mellan sätena? sedan låsa/låsa upp med nyckel ett, för att sedan återigen låsa med knappen, låsa upp.. ta nyckel 2 och låsa/låsa upp?

bör detta påverka och på något sätt få "antenn-ringen" runt tändningslåset att godkänna mina nycklar?
Post Reply