Mjuka støtdampare
Moderator: Forumpolisen
Mjuka støtdampare
Har en laguna 97 som jag drar husvagn med i bland, detta fungerar utmarkt men jag tycker bilen ar på tok for mjuk bak. Finns det styvare dampare at få tag på till denna bil? eller extra fjadrar eller dampare som kan fyllas med luft???
mvh Ronny
//Norge//
mvh Ronny
//Norge//
Renault Laguna 1.8 Rt och bak hanger en Solifer 6101i på somrarna..
Mvh Arctic#1
Mvh Arctic#1
- Clio_fidde
Re: Mjuka støtdampare
Borde väl finnas nåt på marknaden, kolla på ex mekonomen eller något företag liknande :Arctic_1 wrote:...Finns det styvare dampare at få tag på till denna bil?...
http://www.drolsson.com/
Dr Olsson sysslar och är rackarns duktiga på just fjädrar / stötdämpare.
Dom finns i Örebro, men kan säkert skicka delar till Norge annars så besöker du dom när du gästar Sverige och samtidigt visar upp din pärla
Mvh
Paul J - Svea Rike
Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Paul J - Svea Rike
Jodå har frågat forut for lange sen, men fick inget svar så jag provar på nytt..har søkt och jag har inte funnit något svar på mina frågor...jag behøver verkligen styva av min annars goda dragare..har 50profil hjul på bilen och i svangarna går det som på rals helt tills jag traffer en kul i vagen.....Egentligen helt otroligt hur bra det går med min 610 solifer bakom min lilla fransøs..
Edit: mekonomen har bara standard dampare..
Edit: mekonomen har bara standard dampare..
Mvh Arctic#1
Mvh Arctic#1
har du pratat med dom, för de brukar kunna beställa saker utöver de vanliga sortimentet.Arctic_1 wrote:...Edit: mekonomen har bara standard dampare..
Annars är det väl norska stylingfirmor som har ett större utbud av hårdare dämpare/fjädrar.
Kolla in fabrikat som ex H&R / Koni, för någon av dom firmorna borde kunna möta dina behov.
Mvh
Paul J - Svea Rike
Paul J - Svea Rike
Har kollat lite runt nu och jag hittar inte luftassisterade støtdampare,men det finns møjligtvis gula koni dampare som ar stallbara och ratt hårda..men nu va dom ratt dyra...får ringa autofrance och kolla vad han kan skaffa..
Mvh Arctic#1
Mvh Arctic#1
bilen får inte hårdare fjädring för att man byter stötdämpare,dämparen lyfter inte upp bilen utan dämpar rörelsen,tex dom gula koni är bara ställbara i återfjädringen vilket inte påverkar att dom trycks ihop.så nya dämpare är ingen lösning på mjuka fjädrar,bilen kommer inte bli högre med andra dämpare,men antagligen kommer dämpningen bli mycket bättre..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jag har nog uttalat mig dåligt, bilens torsjons fjadring klarar at hålla bilen med vagn uppe men nar jag kjør på vagen kjanns det som om støtdamparna ar for mjuka och bilen gungar till ratt mycket.....då borde nog hårdare støtdampare gjøra susen....
Mvh Arctic#1
Mvh Arctic#1
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
fick in en laguna 96a 2,0, som var väldigt mjuk där bak..
den skrapade i dragkroken när den körde över vägbulor osv.
Så jag köpte just ett par koni bakdämpare och satte dit.
Dem gick även att justera styvheten på.
1.000 kr st. tror jag dem gick på.
värt en titt på www.micro.se
/Fredrik
den skrapade i dragkroken när den körde över vägbulor osv.
Så jag köpte just ett par koni bakdämpare och satte dit.
Dem gick även att justera styvheten på.
1.000 kr st. tror jag dem gick på.
värt en titt på www.micro.se
/Fredrik
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430