Vågar man köpa en Scenic?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
morolto
Posts: 4
Joined: 28 Aug 2006, 18:03

Vågar man köpa en Scenic?

Post by morolto »

Jag och min fru har bägge blivit väldigt positivt överaskade av Renault Scenic. Har provkört 2 st. En ny och en 04:a.
Har även surfat runr en del på nätet och kollat olika tester (nybils)
Men sedan jag kollat på Motormännens tester på felutfall på nya bilar började jag tveka. meganen har ju hamnat bland de sämsta flera år i rad.
Är det nån här som har lite råd att komma med?
Vi är intresserade främst av en 04-05:a
morolto
Posts: 4
Joined: 28 Aug 2006, 18:03

Post by morolto »

Tydligen ingen som kan hjälpa till :(
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Det finns säkert någon som kan hjälpa dig men det går inte alltid på en "grisblink" :)
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
micke_011
Posts: 61
Joined: 10 Aug 2006, 13:46
Location: söderköping

Post by micke_011 »

:)

fint uttryck, grisblink! men ärligt talat, det är väl inte vare sig mer eller mindre riskabelt att köpa renault än något annat märke. man får väl bedöma pris, innehåll, prestanda och se till sina egna behov. vi behövde en mindre kombi och jämförde, provkörde och kom fram till att en mégana var rätt bil för oss.

så det är nog svårt att rekommendera generellt. dock kan säkerligen några scenic-ägare här på forumet tipsa lite om specifika detaljer.
micke åhrén

medlem #1819 (tror jag)
honda accord 2,4 type s -06
volvo v70 ii 2,5ft -10
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Jag rekommenderar att köpa en så ny som möjligt. Hellre en nyare med lite mindre utrustning än en äldre med stor motor och mycket utrustning. 1,6 litersmotorn (K4M) räcker länge så länge man inte ska dra husvagn. Ju nyare årsmodell desto mindre problem. Barnsjukdomarna har försvunnit med åren. Men generellt sett har jag inte upplevt så mycket problem på scenicen.
morolto
Posts: 4
Joined: 28 Aug 2006, 18:03

Post by morolto »

Nu börjar det droppa in lite svar :D
Tack ska ni ha
Gärna flera
Klocktornet
Posts: 37
Joined: 22 Apr 2004, 13:39

Post by Klocktornet »

Min uppfattning (med reservation för olycksbroder Borgsquirrel) är att Scenicen är bättre (byggd) än Megane, trots deras likheter.

Har själv en Grand Scenic och det enda större felet så här långt är att körriktningsvisaren krånglar betänkligt.

Ser inte att felen som Megane har, har smittat av sig på Scenicen. Men som sagt, jag kan ha fel, har bara inte drabbats av det själv.

Tidigare var väl (och nu erkänner jag att jag är ute på hal is - årstiden till trots) Megane och Scenic byggda med samma prylar, men att de inte alls delar lika många delar och dylikt som då???
Hasseman
Posts: 11
Joined: 11 Mar 2005, 16:22
Location: Sweden

Post by Hasseman »

Har en -04 och har inte haft några större problem med den. Förutom service har jag haft inne för byte av körriktningsvisaren (vanligt problem på -04), sen är det lite gnissel från bakbromsarna när man kör sakta men det har jag inte brytt mig om att fixa. Den är väldigt tyst och bekväm och väldig praktisk att lasta. Ungarna älskar den så jag får nog aldrig byta. Den enda som kändes någorlunda likvärdiga när jag var runt och provkörde var Ford C-Max, men då var det så mycket snack om att den var sladdbenägen, så då fick det bli en Scenic.
morolto
Posts: 4
Joined: 28 Aug 2006, 18:03

Post by morolto »

Tack så mycket för era inlägg :)
Flera tas gärna emot
Pererik Linde
Posts: 40
Joined: 16 Aug 2006, 20:29

Post by Pererik Linde »

Vi köpte en Gr Scenic -04 körd 4000 mil för en månad sen. Hittills har det varit en del små fel, se mina andra inlägg, och kvalitetsnivån är inte vad jag väntade mig. MEN, jag talade med tidigare ägaren till vår bil innan vi köpte de, och de var supernöjda, och det hade inte varit några bekymmer med nåt kring den. Så man kan således ha mycket olika upplevelser av t.o.m. samma bil.

Mycket handlar om förväntningar och vad man tycker är viktigt i bilägandet. En Renault har inte samma kvalitetskänsla som en Audi i inredningsdetaljer och sannolikt inte heller driftsäkerhet som en Toyota eller Lexus, men den är ju å andra sidan billigare än motsvarande "premiumbil" (vilken det nu kan vara) och har ju andra goda sidor istället, vi är än så länge särskilt nöjda med det bekväma insteget, den höga sittpositionen som ger bra överblick, utrymmena, flexibiliteten, ljudkomforten, och bränsleförbrukningen.

Grunden till vårt val av bil var att vi behövde större utrymmen (både hund och barnvagn) och vår tidigare bil (trång mellan klasskombi, V40) räckte inte till utrymmesmässigt. Vi tittade på Citroen C5 och Volvo V70, men kom fram till att just det exemplaret av Gr Scenic som vi hittade verkade välvårdat och skulle bli både betydligt billigare i drift (är ju en småbil i grunden) och ändå erbjuda utrymmen i klass med nyss nämnda, även om de båda har bättre totalkomfort och V70:in är mer genomtänkt i detaljerna och finare kvalitetskänsla. Vi var också skeptsika till C5:ans osäkra kvalitet, iallafall före -05, och V70 är ju löjligt dyr, även om den säkert är bra.

För många är ju dessutom utstrålning och status viktig faktor, och man utstrålar ju barnfamilj så det skriker om det med en Scenic, men vi står ut med det.

Mitt råd: köp gärna en Scenic om ni är förtjusta i biltypen, köp i så fall en så ny som möjligt då, och utnyttja garanti etc så mycket som möjligt, för att få hjälp med småfelen. Kan inte stå ut med den skakiga kvalten som det i viss mån verkar vara, välje ett "tråkigare" märke typ Nissan och ni får sannolikt en driftsäkrare men också mindre charmig bil.

Sannolikt hamnar fokus lätt på felen på ett sånt här forum, och då kan man bli skeptisk pga. det, men tittar du på motsvarande forum för andra märken är det samma sak där.

Lycka till!
P Linde Östersund
Klocktornet
Posts: 37
Joined: 22 Apr 2004, 13:39

Post by Klocktornet »

Pererik:

En sak till, RGS är också betydligt större än V70 och C5 gällande lastutrymme, har fler prylfack och stoltserar med bättre benutrymmen för åkande. Däremot sitter man nog bättre i C5 bak (kanske även fram) och i V70 fram (V70 bak är ingen rolig historia). (Min åkfilosofi: är det för kortare sträckor är utrymmet viktigt, är det för längre resor är komforten viktigare än själva längden.) Dessutom har RGS tvenne "nödsäten" som varken V70 eller C5 har.
Post Reply