Renault Laguna -97 problem framljus

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Renault Laguna -97 problem framljus

Post by jokre »

Hej!
Jag har en tid dragits med småskumma problem relaterat till ljuset på bilen. En längre tid har datorn sagt "Sidelights faulty" vid spridda tillfällen. Jag har försökt hitta någon logik i detta, men inte hittat någon teori som är vattentät. Det närmaste jag kunnat komma fram till är att datorn går igång och spottar ur sig felmeddelandet när jag vrider om ljuskontakten på vänsterspaken från halvljusautomatik till fullt ljus. Jag har dock gått igenom alla lampor på bilen och ingen verkar trasig. Eftersom det inte varit ett problem förutom att datorn hänger upp sig på dete så har jag inte brytt mig att felsöka vidare.

Sedan mitten av sommaren har dock en ny egenskap (ej positiv) dykt upp och det är att ljuset inte går igång (halvljusautomatiken) när jag startar bilen. För några veckor sedan så var det bara den svagare belysningen fram som gick igång (inte halvljuset). Detta uppträdde mycket slumpartat och oftast fungerade halvljusautomatiken som vanligt. Nu ett tag har allt fungerat korrekt, men i morse så var det totalt svart i fronten (inte ens den svagare belysningen lyste). Dock är det inga fel på lamporna, för när jag vred om kontakten på spaken från halvljusautomatik till vanligt ljus så fungerade all belysning som vanligt.

Please help!

Renault Laguna 1997 RXE Kombi
BXH856
Jonas Reppe - Östersund
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Re: Renault Laguna -97 problem framljus

Post by mrMegane »

jokre wrote:...småskumma problem relaterat till ljuset på bilen...
Kan ju bara berätta om en polare´s Saab 9000 CSE 2,0 ltt -96, bilen en pedantskött som hade ung 7000 mil på mätarn häromåret.
Till saken så gick en lampa sönder i strålkastaren så polarn köpte lampan på en mack och bytte, tänkte inte mer på det förrän han kom hem och skulle stänga av bilen.
Det gick då inte att stänga av motorn utan motorn snurrade på tomgång och lamporna blinkade ömsom lyste när M stod utanför bilen med nyckeln i handen.
Han la så helt sonika i en växel och när han tryckte på bromspedalen så dog motorn. Men det gick inte heller att låsa bilen, så han har berättat att han såklart inte vågade ha bilen olåst inne i stan.
Så han vevade igång motorn och åkte till Saabverkstaden, där de förklarade att man skulle ha originallampor i bilen. Detta pga att det tydligen kunde skilja i sockeln på olika fabrikat sk tolerans.
Köpte en originallampa, bytte och bilen gick nu som en klocka.

När han berättade det så trodde jag inte honom en sekund, lät helt enkelt bara för skumt :shock:

Så bara därför har jag provat att byta en lampa på en annan Saab 9000 CSE, hör och häpna.
För alla möjliga fel uppenbarades därefter, bara att byta tillbaka och bilen funkade kanon :roll:

Mycket har jag sett, men ibland tror man nästan att det sitter en liten tomte och skruvar med någon elkabel inuti bilen :shock:


Så din felsökning kanske bara har börjat.

Tänk tillbaka om du gjort något med bilen eller bytt någon pryl som ev kan sättas i samband med dina fel :?:
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Posisionsljus och skyltbelysning går på en säkring. När någon lampa eller säkring trasig då börjar datorn att prata. Jag hade ett fel på kabelhärvan till bakluckan, då pratade datorn varje gång som jag slog på ljuset. Min bil är av fransk version utan halvljusautomatik.
Kolla om det är glapp i kablar.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

OK, det låter som det kan ha koppling till ett annat problem jag haft (en gång) med bilen i somras. Vi hade varit och storhandlat och när jag skulle starta och åka hemåt så vägrade bilen att starta. Den tände till men la av direkt utan att gå igång. Efter att i några sekunder ha övervägt att gå loss på bilen med en hjullastare (stressig dag med småbarn i bilen), så gick jag över till mer sansad logisk felsökning i huvudet för att se vad som kunde vara felet. Till det hela hör också att den gula lampan i instrumentpanelen som ser ut som en horisontell blixt i ett fönster blinkade efter varje desperat startförsök (enligt handboken har den något med imobilizer, insprutning, elfel, m.m. att göra om jag inte minns helt fel).

Nåväl, efter att ha rannsakat minnet så kom jag ihåg att jag av misstag öppnat bakrutan i bakluckan och dessutom missat att få bra grepp om bakre vindrutetorkaren och fällt upp den i sin naturliga led för att sedan återplacerat den. Jag öppnade därför bakfönstret och kollade ledningar utan framgång. Ledningarna såg dock lite konstigt dragna ut, men jag gick inte vidare på det förutom att jag ruckade lite på dem. Däremot så körde jag igång den bakre torkaren och efter det så startade bilen snällt igen och har fungerat sedan dess.

Det konstiga är att jag aldrig tidigare haft problem med varken att öppna bakfönstret eller vika ut baktorkaren.

Kanske är det läge att felsöka i den misstänkt oproffsiga kabeldragningen till bakluckan? Troligen avhjälper det eventuellt bara delar av det beskrivna originalfelet med halvljuset (eller så löser det allt).
Jonas Reppe - Östersund
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Hej igen!
I morse upptäckte jag att bakljuset inte funkade heller. Här spelar det ingen roll om jag vrider på ljuset med ljusströmbrytaren eller inte. Det är mörkt i vilket fall. Instrumentbelysningen lyser inte heller. Däremot funkar blinkers samt broms- och backljus. Låter som en kombination av fel. Dels troligen en säkring och sedan något annat skumt elfel.
Jonas Reppe - Östersund
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Vågar nog satsa hatten på att det är elcentralen/säkringshållaren som det är glapp i.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Måste hela centralen bytas då?
Jonas Reppe - Östersund
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Japp
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Yippie! Många tusenlappar blir det...
Jonas Reppe - Östersund
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

jokre wrote:Yippie! Många tusenlappar blir det...
Nädå :D Autofrance 042-201620 har för mej knappa 1000 lappen
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Är det svårt att byta själv? (Jag är ingen proffsmek, men mekat en del hittills i mitt liv och har inte direkt tummen mitt i handen.)
Jonas Reppe - Östersund
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Delar av gårdagskvällen ägnades åt lite snabb felsökning. Kollade alla lampor + säkringar + tittade över reläpanelen innanför säkringsboxen. En lampa (vä bakljus) var trasig, men byte av den gjorde ingen skillnad. Däremot gjorde jag en liten udda upptäckt. När jag startar bilen är all ljus-automatik död (halvljus, bakljus samt instrumentbelysning). Vrider jag på ljusomställaren till riktigt ljus så går enbart halvljuset igång. Om jag sedan stänger av motorn och har passagerardörren öppen så säger ju datorn (som vanligt) att man har lyset på. Då (när jag stänger av motorn) går instrumentbelysning och bakljus igång som vanligt. Det här tyder ju på att det inte är några lampor som är felaktiga. Kan det t.o.m. vara så att det är tändlåset som är trasigt?
Jonas Reppe - Östersund
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Var ute på ett ärende under lunchen och när jag parkerade bilen efter resan tillbaka till jobbet så funkade eländet igen. Detta utan någon som helst åtgärd. Kan det vara fuktrelaterat? Utan att ha gjort någon vetenskaplig undersökning så kan jag minnas mig att det varit dåligt väder (regn/fuktigt) när det inte funkat och idag är det soligt och fint igen med mycket blåst. Kan det vara så att något som tjuvdrar torkat upp nu under förmiddagen som gjort att det funkar igen? Verkar lite långsökt, men inte helt osannolikt.
Jonas Reppe - Östersund
Post Reply