Byta upp Renault original

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

har ingenstans på nätet att lägga upp bilderna, men om du ger mig din mail (antingen här eller i PM) så mailar jag dig några bilder. Var precis ute och tog ett par bilder.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
micke_011
Posts: 61
Joined: 10 Aug 2006, 13:46
Location: söderköping

Post by micke_011 »

hujj här går det undan. om du vill publicera bilder på nätet och orkar regga dig så finns flickr.com eller photobucket.com (långsam) som gör bra jobb och kostar kratis.
micke åhrén

medlem #1819 (tror jag)
honda accord 2,4 type s -06
volvo v70 ii 2,5ft -10
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

då har jag testat att lägga in ett par bilder på photobucket.com. Tack för tipset!

Här är en bild på stereon:
http://i92.photobucket.com/albums/l25/k ... 0825-1.jpg

Och en bild på växlaren:
http://i92.photobucket.com/albums/l25/k ... 0825-2.jpg

Kabeln man ser i det övre facket är till den externa GPs antennen som sitter innanför den bakersta sidorutan. På detta vis kan jag alltså dölja kabeln när jag inte har GPS :en i bilen.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ser precis lika tråkig ut som min snikradio,förutom texten på den då...testad med CDR i växlaren ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

har bara CD-R skivor i bilen. Både i stereon och växlaren. Funkar klockrent.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Pakke
Posts: 17
Joined: 25 May 2006, 13:29

Post by Pakke »

tack för all info..
Skall ringa till dem på måndag..
Teemu vad ska du ha för stereon då isf?
Du kan PMa för pris..
Patrik Källbom - Linköping
Kör Laguna II 1,9 dci
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Varför inte köpa sig en riktig mp3 stereo istället? Så slipper man alla cd skivor i bilen plus växlaren. Dessutom är det lågnivå på de flesta. Och utseendet är betydligt snyggare än orginalet, gå att få en hygglig spelare för 1500kr. :roll:

/joel
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jolle_Pborn wrote:Varför inte köpa sig en riktig mp3 stereo istället? Så slipper man alla cd skivor i bilen plus växlaren. Dessutom är det lågnivå på de flesta. Och utseendet är betydligt snyggare än orginalet, gå att få en hygglig spelare för 1500kr. :roll:

/joel
jo men vi har lucka framför så man ser inte stereon.. därför känns det viktigt med display funktion..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Post by mrMegane »

Jolle_Pborn wrote:Varför inte köpa sig en riktig mp3 stereo istället?...Och utseendet är betydligt snyggare än orginalet, gå att få en hygglig spelare för 1500kr...
Sorry Jolle, men en braa huvudenhet kostar betydligt mycket mer än typ 2 tusen spänn på den vita marknaden.

Och varför lyssna på MP3 överhuvudtaget, när det finns betydligt bättre format att avnjuta musiken från.
Strunta i MP3 och lyssna på riktig och fin musik istället :!:

Fast du / ni andra kanske inte har dom kraven på ljudkvalité eller är så intresserade av äkta välljud / Hi-Fi :?:

MP3 är och förblir en enbart dålig kompromiss...
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Hej Paul! Jo jag vet själv att en bra huvudenhet inte kostar 1500kr. Har en själv som kostar 5500kr... Men om Tony är ute efter en orginal stereo så tror jag säkert att han blir alldeles lagom nöjd med att köpa en stereo för 1500-2000kr.

Sen vet jag själv som tycker om att lyssna på "fin" musik, att mp3 inte går att jämföra riktig cd skiva. Men tycker att det ändå är en helt ok kvalitet för det priset man får musiken för. Plus att man slipper hålla på att byta cd skiva för jämnan. Vart ska man ha 3000st låtar på cd skiva i bilen? Tycker att mp3 är hur smidigt som helst. Sen om jag någon gång vill lyssna på vanlig cd på min mp3 stereo så funkar det ganska bra.

/joel
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tog bort orginalspelaren idag,om den nu inte skall ha lågnivå vad är den blå kontakten på orginalstereon ?,växlarstyrning ??
den gula är inkopplad och måste ju vara rattfjärr/display.. Jag har en blaupunkt liggande den har lågnivå och skall klara rattfjärr via adapter vilken jag inte har så jag vet inte vilken som är vilken
,men om man tittar på bilderna så passar den gula kontakten i den vänstra på blaupunkten och den blå är som den högra ,jag har ju en till på min blau, men var dom är till vet jag inte någon som vet?....
nästa fråga eftersom den gula passar på min nya stereo varför skall man köpa adapter för 800kr ,det finns ju risk för att den lossnar men vågar man koppla in den?????

Image

Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mrMegane wrote:
Jolle_Pborn wrote:Varför inte köpa sig en riktig mp3 stereo istället?...Och utseendet är betydligt snyggare än orginalet, gå att få en hygglig spelare för 1500kr...
Sorry Jolle, men en braa huvudenhet kostar betydligt mycket mer än typ 2 tusen spänn på den vita marknaden.

Och varför lyssna på MP3 överhuvudtaget, när det finns betydligt bättre format att avnjuta musiken från.
Strunta i MP3 och lyssna på riktig och fin musik istället :!:

Fast du / ni andra kanske inte har dom kraven på ljudkvalité eller är så intresserade av äkta välljud / Hi-Fi :?:

MP3 är och förblir en enbart dålig kompromiss...
ja men hur många sitter i bilen och lyssnar på finljud,så fort man börjar köra så hör man ingen skillnad på en köpt skiva om en bränd mp3 med lite anständigt kvalitet (för att vara en mp3)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Post by mrMegane »

Tony wrote:ja men hur många sitter i bilen och lyssnar på finljud,så fort man börjar köra så hör man ingen skillnad på en köpt skiva om en bränd mp3 med lite anständigt kvalitet (för att vara en mp3)
Många som jag känner iaf :P (sitter i favoritfåtöljen i akustikanpassade rum eller i bilen och avnjuter musik)

Och om du inte hör skillnad i din bil, så beklagar jag det. Men det är å andra sidan inget mått när jag har gjort och framförallt gör det.

All MP3 under 320kbps går definitivt bort om du pratar någorlunda anständig kvalité,
320kbps duger som bakgrundsbrus under förutsättning att datan behandlats med varsamhet och blivit korrekt omgjord.

Så nu vet du & ni vart jag står i frågan.

Mera välljud åt folket :mrgreen:
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jag gillar åxå väl ljud,finns vissa gränser för det åxå,har en kompis som har köpt högtalare för nästan 30000 ,dom är ganska små och ser inte så mycket ut för världen ,men dom låter bra åxå ,han har ritat märken i golvet var dom och fotöljen skall stå för det skall låta bäst,den nivån kommer man ju aldrig upp till i en bil när man kör,som man oftast har en bil till...så i det sammanhanget tycker jag mp3 duger,sedan behöver man inte byta skiva så ofta och det gör inget om skivan blir dålig osv....men det är fritt att välja,så vill du lyssna på orginal skivor är det ok för mig.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Kan svara på mitt eget inlägg,fick inte fjärren att funka ...men jag fick i den nya spelaren och trots att jag körde mp3 så lät det mycket bättre på lågt ljud,för plastskiten som sitter orginal klarar inte mer än 10w innan dom låter illa, dom gamla philips 25w dubbelkon jag hade i min R25 från 91 låt ju som värstinghögtalare i jämförelse...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply