E85 på Megane Coupe 1.6
Moderator: Forumpolisen
E85 på Megane Coupe 1.6
Jag funderar på om det går att ordna så att man kan tanka E85 i en Megane Coupe 1.6. Nån som vet? Vilka sätt kan man göra det på och vad kostar de olika?
Får man fri parkering i städerna som premierar miljöbilar då?
Får man fri parkering i städerna som premierar miljöbilar då?
Tyvärr måste en om typning av bilen göras för att den ska räknas som miljöbil och därmed slippa parkering. I vår ska det komma förslag på att konvertera bensin bilar till E85 med eftermarknads system.
Jag har kört 3000 mil med min megane på sprit, and still going. Jag har monterat en ställbar bränsletrycksregulator på bränslereturledningen från toppen. Höjde trycket till 3,5 bar, relativt insuget. Tuffar på mycket bra, ligger på litern blandad körning.
Jag har kört 3000 mil med min megane på sprit, and still going. Jag har monterat en ställbar bränsletrycksregulator på bränslereturledningen från toppen. Höjde trycket till 3,5 bar, relativt insuget. Tuffar på mycket bra, ligger på litern blandad körning.
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
märkligt hur man kan använda produkter olika. jag har försökt köra mig själv på sprit men det funkar sällan någon längre stund, oftast hamnar jag i diket eller i bråk. det blir ett höjt tryck och ett insug på något konstigt sätt i en härlig förening..1668 wrote:Jag har kört 3000 mil med min megane på sprit, and still going. Jag har monterat en ställbar bränsletrycksregulator på bränslereturledningen från toppen. Höjde trycket till 3,5 bar, relativt insuget. Tuffar på mycket bra, ligger på litern blandad körning.
micke åhrén
medlem #1819 (tror jag)
honda accord 2,4 type s -06
volvo v70 ii 2,5ft -10
medlem #1819 (tror jag)
honda accord 2,4 type s -06
volvo v70 ii 2,5ft -10
Kostnad för ombygnad, enligt tryckregulator principen, ca 800 sek.
Omtypning blir knivigt då bilen är typgodkänd inom EU vilket gör att motor och avgasrening är certifierad för bränsle som innehåller max 3,6 % oxygenater( 5% etanol). Även om du kan köra på högre etanolhalt utan att modifiering, jag kan köra på E65 utan modd, så är det enligt EU olagligt.
Föratt en EU-godkänd bil ska kunna typasom krävs en ny bränsle certifiering vilket kostar, i runda slängar, 50000 sek. Regeringen tittar på möjligheter att få tillstånd nationella regler, som inte strider mot EU, för konvertering till etanol. Ska komma ett förslag i vår (ursäkta upprepningen).
Håll ut broder/syster, snart kan vi "supa" med gott samvete....
Omtypning blir knivigt då bilen är typgodkänd inom EU vilket gör att motor och avgasrening är certifierad för bränsle som innehåller max 3,6 % oxygenater( 5% etanol). Även om du kan köra på högre etanolhalt utan att modifiering, jag kan köra på E65 utan modd, så är det enligt EU olagligt.
Föratt en EU-godkänd bil ska kunna typasom krävs en ny bränsle certifiering vilket kostar, i runda slängar, 50000 sek. Regeringen tittar på möjligheter att få tillstånd nationella regler, som inte strider mot EU, för konvertering till etanol. Ska komma ett förslag i vår (ursäkta upprepningen).
Håll ut broder/syster, snart kan vi "supa" med gott samvete....
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
[quote="1668"]Kostnad för ombygnad, enligt tryckregulator principen, ca 800 sek.
Då är det olagligt att tanka 95 oktan i sverige Enligt uppgift från en kompis som jobbar i oljedepån så är den blandad med 15%etanol.
Då är det olagligt att tanka 95 oktan i sverige Enligt uppgift från en kompis som jobbar i oljedepån så är den blandad med 15%etanol.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jo någon gång sedan slutet förra året så ändrades inblandningen.Men det är inget jag kan säga 100%'t.Endast hörsägen.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem