Elektroniska problem med Twingo-00

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Davidoff

Elektroniska problem med Twingo-00

Post by Davidoff »

Hej!
Jag har elektroniska problem men min lilla twingo, ibland glappar den.

Problem 1) Högra Bakgrundslampan i hastighetsvisaren är släckt när jag sätter igång bilen. Efter 1 minut sätts den igång, om den dröjer mer tid slår jag till lite så sätts den igång. Det är glapp men jag vet inte vart jag ska röra.

Problem 2) Ibland lägger den elektroniska servon av och hastighetsmätaren står på 0 (noll) även om jag kör. När det händer är servon igång på full gång. Vid annat tillfälle har servon slocknat helt och styrningen blir mycket styv. Var ska jag rätta till detta?

Lösning 1) Att någon i forumet har ett svar till mina problem.

Lösning 2) Att någon i forumet ger mig en bra länk där jag kan läsa om just dessa glapp-problemen.

Lösning 3) Att någon skickar mig en bruksanvisning till min lilla bil, jag har inte hittat något på svenska eller engelska, det är riktigt svårt att hitta.

HJÄLP!

MVH
DAVID
mrMegane

Re: Elektroniska problem med Twingo-00

Post by mrMegane »

Davidoff wrote:Lösning 3) Att någon skickar mig en bruksanvisning till min lilla bil, jag har inte hittat något på svenska eller engelska, det är riktigt svårt att hitta.
Det finns reparationshandböcker (Haynes*) för bilelektronik och specifika bilmodeller hos ex Micro/Mekonomen/Biltema (säkert även till din bilmodell)

* http://www.haynes.se/main.htm
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Davidoff

Haynes har bruksanvisningen på franska

Post by Davidoff »

Tyvärr finns twingos bruksanvisningar endast på franska, och tyvärr kan jag inte franska tillräckligt bra för att klara av det. Om du har fler lösningar är de mer än välkomna.

MVH David
mrMegane

Re: Haynes har bruksanvisningen på franska

Post by mrMegane »

Davidoff wrote:Tyvärr finns twingos bruksanvisningar endast på franska...Om du har fler lösningar är de mer än välkomna
Polarn köpte en bok på utrikiska som vi använde babelfish till för att översätta (till engelska) så det kanske funkar även här :?:

Hur som helst så behöver du ett elschema om du inte enbart vill mäta dig fram. Men ett elschema kanske du kan få tag på hos Volvo/Renault nu innan de går skilda vägar, alt köper du en reparationshandbok iaf så du har elschemat i boken tillgängligt.
Enstaka franska ord är tämligen enkelt att slå upp via ex nätet/google
Mvh
Paul J - Svea Rike

mrMegane

Post by mrMegane »

Davidoff wrote:Problem 1) Högra Bakgrundslampan i hastighetsvisaren är släckt när jag sätter igång bilen. Efter 1 minut sätts den igång, om den dröjer mer tid slår jag till lite så sätts den igång. Det är glapp men jag vet inte vart jag ska röra
Du kan börja med att (montera ur mätarhuset och) kolla om elkretsarna/banorna är tryckta på folie, för då kan det glappa rätt rejält emellanåt. Kan ju även vara en (kall-) lödning som är problemet, bara att sätta sig i favoritfåtöljen* mäta.

(*förarstolen)

Kolla även potentiometer/lägesgivaren om du kan justera belysningen i mätarhuset.

Servon har jag dock inte så många hypoteser för, bara att bita i dte sura äpplet och mäta sig fram därmed 8)

Lycka till
Mvh
Paul J - Svea Rike

Tony
Forumpolis

Post by Tony »

mrMegane wrote:
Davidoff wrote:Tyvärr finns twingos bruksanvisningar endast på franska...Om du har fler lösningar är de mer än välkomna
Polarn köpte en bok på utrikiska som vi använde babelfish till för att översätta (till engelska) så det kanske funkar även här :?:

Hur som helst så behöver du ett elschema om du inte enbart vill mäta dig fram. Men ett elschema kanske du kan få tag på hos Volvo/Renault nu innan de går skilda vägar, alt köper du en reparationshandbok iaf så du har elschemat i boken tillgängligt.
Enstaka franska ord är tämligen enkelt att slå upp via ex nätet/google
Va fan tror du dom bränner elscheman bara för att dom inte säljs av volvo,dessutom så går inte avtalet ut förän 2008...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mrMegane

Post by mrMegane »

Tony wrote:Va fan tror du dom bränner elscheman bara för att dom inte säljs av volvo
För att citera "Va fan" :arrow: menar DU med det :wink:
Behöver knappast föra ett ##### liv bara man nämner att samarbetet ska avslutas, lugn för sjutton gubbar

Finns faktiskt folk som fått/har dåligt bemötande/erfarenheter av att / och när div företags samarbeten bryts.

Och nej jag tror inte de anordnar en majbrasa, men jag tror inte heller att man självklart får ut elscheman när de inte märket kvar.
Mvh
Paul J - Svea Rike

Tony
Forumpolis

Post by Tony »

mrMegane wrote:
Tony wrote:Va fan tror du dom bränner elscheman bara för att dom inte säljs av volvo
För att citera "Va fan" :arrow: menar DU med det :wink:
Behöver knappast föra ett ##### liv bara man nämner att samarbetet ska avslutas, lugn för sjutton gubbar

Finns faktiskt folk som fått/har dåligt bemötande/erfarenheter av att / och när div företags samarbeten bryts.

Och nej jag tror inte de anordnar en majbrasa, men jag tror inte heller att man självklart får ut elscheman när de inte märket kvar.
nej men man åker ju inte till volvo när dom inte har renault,då åker man till Renault och får det av dom...lr hur ?? det är typ som om man skulle åka till citroen och be om elschema till en Saab kan bli svårt det med....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

mrMegane

Post by mrMegane »

Tony wrote:1 nej men man åker ju inte till volvo när dom inte har renault,då åker man till Renault och får det av dom...lr hur ??
2 det är typ som om man skulle åka till citroen och be om elschema till en Saab kan bli svårt det med....
1 Nej det klart och du ska inte ropa hej innan du hoppat över bäcken, för det som jag menar och som klart och tydligt går att utläsa är:
En oro över hur Renault återförsäljarorganisation kommer att se ut och fungera "den första tiden" (när de står på egna ben) i Sverige, kunskap / lager osv.

Hade hoppats att du skulle förstå att man blir något fundersam (över framtiden) som ny Renault ägare när samarbetet bryts upp.

Lyckligtvis framgår andra alt (redan nu) såsom att köpa delar från Autofrance :D , något som jag inte kände till innan denna forumtid.

2 Du lyckades med en synnerligen orelevant jämförelse, men ja det blir säkert en utmaning för Citroen.

Vi kanske kan hålla oss till topic, så vill du fortsätta diskutera om detta får du gärna skicka ett pm.
Mvh
Paul J - Svea Rike

Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Jag menar inget illa,jag bara tycker man skall ta det lite lungt och kolla vad som händer. Europas största tillverkare lär inte stå utan verkstäder i sverige, Det lilla jag varit kontakt med volvo har inte varit positivt alls,dom förstörde bilen dom skulle laga,så det var mer fel efter lagning än innan,sedan fick jag problem med insprutningen,det löste sig efter jag typ talat om vad som var fel...så Volvo kommer inte jag sakna... Angående Autofrance du har 20%rabatt på redan låga priser om du är medlem i cluben...

Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Davidoff wrote:Hej!
Jag har elektroniska problem men min lilla twingo, ibland glappar den.

Problem 1) Högra Bakgrundslampan i hastighetsvisaren är släckt när jag sätter igång bilen. Efter 1 minut sätts den igång, om den dröjer mer tid slår jag till lite så sätts den igång. Det är glapp men jag vet inte vart jag ska röra.

Problem 2) Ibland lägger den elektroniska servon av och hastighetsmätaren står på 0 (noll) även om jag kör. När det händer är servon igång på full gång. Vid annat tillfälle har servon slocknat helt och styrningen blir mycket styv. Var ska jag rätta till detta?

Lösning 1) Att någon i forumet har ett svar till mina problem.

Lösning 2) Att någon i forumet ger mig en bra länk där jag kan läsa om just dessa glapp-problemen.

Lösning 3) Att någon skickar mig en bruksanvisning till min lilla bil, jag har inte hittat något på svenska eller engelska, det är riktigt svårt att hitta.

HJÄLP!

MVH
DAVID
Problem 1) Troligen lampan som är kass och när den andra värmt upp kretskortet så lägger sej glödtråden i kontakt och lampan tänds,eller så skakar glödtråden i kontakt efter en stunds körning.
Problem 2) den elektroniska signalen från givaren i växellådans slutväxel upphör så funkar inte servot.Alternativt så tar man ut hastighetssignalen från ABS'n.Felsök kontaktstycken i förbindelsen drivlinans kablage med instrumentbrädans kablage.Sitter säkert någon kopplingslåda i motorrummet någon stans,Kan ej Twingo så bra utantill.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply