Scenic 1,6e - 98, Startproblem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Yabu

Scenic 1,6e - 98, Startproblem

Post by Yabu »

Har problem med min Scenic. För ett par dagar sedan vägrade den starta efter en kort rundtur och parkering i stan. Vi lät den stå i skugga en halvtimme efter vilket den startade. Dagen efter vägrade den starta, den snurrade bara på utan att sätta igång vid tändningsförsök. Idag lyckades jag inte ens öppna bilen med IR-nyckeln och fick ta mig in i bilen genom vanligt nyckelvrid. Jag antar att startspärren var på i o m detta och bilen var helt väck vid tändningsförsök, inte ens varningsblinkersen ville lysa vid tryck.

Någon som vet vad felet kan härledas till, läste på forumet något om dålig säkringsbox. Kan detta vara något i just detta fall, och om inte vad är mest troligt?

Väldigt tacksam för hjälp!
MrSmecker

Post by MrSmecker »

Kan det inte vara startbatteriet som är dåligt? Är det dåligt så går all ström till att driva startmotorn och inget blir kvar till inprutningen och gnistan. Det kan återhämtat sig efter en stunds vila för att till sist ge upp helt. Kanske rentav någonting som ligger och drar ström. Bara en tanke....
Yabu

Klart

Post by Yabu »

Givaren var problemet. Klart och fixat.
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Givaren? Du menade batteriet i sändaren på nyckeln antar jag? Alltid bra med extra tydlighet vid problemlösning :-). Bra för andra som får liknande problem framöver.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
mrMegane

Re: Klart

Post by mrMegane »

Yabu wrote:Givaren var problemet. Klart och fixat.
Har själv problem med starten som jag skrev i min tråd under problemlösning
( http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=5326 )

Så kan du bekräfta att det var batteriet inuti nyckel som var problemet eller om det var något annat :?:
Då jag har en Mégane 1,6e (med säkerligen samma motor och motorstyrning)
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Yabu

Ej batteri

Post by Yabu »

Problemet var inte batteriet. Skrev tråden lite för snabbt. Skrev tråden innan jag fattade att jag hade haft belysningen på över natten. Fixade nytt batteri och då funkade all elektronik, inklusive nyckelns signal. Dock kvarstod startproblemet vilket visade sig bero på en givare i motorn.
Alltså, EJ batteri i nyckeln som var problemet.
mrMegane

Re: Ej batteri

Post by mrMegane »

Yabu wrote:Dock kvarstod startproblemet vilket visade sig bero på en givare i motorn
Vore tacksamt om du kunde skriva vilken givare som orsakade startproblemen :?:

( Nybliven Renault Mégane Cabriolet ägare :P :P :P :P :P )
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Post Reply