Carminat-navigator vägrar åka kortaste vägen
Moderator: Forumpolisen
-
Carminat-navigator vägrar åka kortaste vägen
Hej!
Har en Laguna II 2003 med Carminat GPS. En egenhet jag noterat är att navigatorn inte verkar vara så benägen att hitta kortaste vägen.
Bilden visar hur navigatorn skickar mig nästan in till Stockholm och tillbaka för att ta mig från Österskär till Sollentuna. Till och med omvägen över Brottby ser ju mer lockande ut på kartan.
Tar jag Arningeleden mot Vallentuna vill navigatorn skicka av mig vid Täby kyrkby-avfarten för att åter leda mig via Danderyd.
Även om jag inte behöver navigator för att hitta till jobbet kan man kanske slippa bli stående i jättekö med hjälp av TMC någon gång om det hänt en olycka. Men det hjälper ju inte om Navigatorn lägger ut vägen via Danderyd
Har någon annan upplevt liknande?
Är det skillnad i vägvalsalgoritmen mellan olika programvaruversioner?
Har en Laguna II 2003 med Carminat GPS. En egenhet jag noterat är att navigatorn inte verkar vara så benägen att hitta kortaste vägen.
Bilden visar hur navigatorn skickar mig nästan in till Stockholm och tillbaka för att ta mig från Österskär till Sollentuna. Till och med omvägen över Brottby ser ju mer lockande ut på kartan.
Tar jag Arningeleden mot Vallentuna vill navigatorn skicka av mig vid Täby kyrkby-avfarten för att åter leda mig via Danderyd.
Även om jag inte behöver navigator för att hitta till jobbet kan man kanske slippa bli stående i jättekö med hjälp av TMC någon gång om det hänt en olycka. Men det hjälper ju inte om Navigatorn lägger ut vägen via Danderyd
Har någon annan upplevt liknande?
Är det skillnad i vägvalsalgoritmen mellan olika programvaruversioner?
Stefan Lindmark, Laguna II Estate V6 Euroline 2003, med mugghållare som inte passar min "Shell - en vän på vägen"-kaffemugg
Antagligen är det kortaste vägen nu. (du har ju kortaste vägen symbolen vald) Har du försökt tvinga gpsen att välja andra vägen? (Använd alternate route.) Gpsen använder ofta motorvägar eftersom dom blir kortare. Ibland ser det längre ut på kartan men är kortare i verkligheten.
Vilken version har du på gpsen och kartan? Tidiga kartor är mycket sämre, Vägverkets databas var dålig.
Vilken version har du på gpsen och kartan? Tidiga kartor är mycket sämre, Vägverkets databas var dålig.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----