Bromsar Clio-00

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

joni united
Posts: 12
Joined: 11 Jan 2006, 18:24
Location: Malmö

Bromsar Clio-00

Post by joni united »

Hej

Jag har en Renault Clio -00 fas 2 där jag upplever konstigheter när jag bromsar i halt väglag. När jag kört då det varit snö på vägarna och ska bromsa in vid stoppskyltar t.ex. upplever jag att när hjulen inte får fäste längre börjar bromspedalen pulsera. Jag har aldrig upplevt något liknande och undrar om det är ABSen som börjar arbeta? Om det inte är ABSen är det någon annan som upplevt något liknade och vet vad felet kan vara?

Kan tillägga att det funkar fint på torr vägbana.

/Johan
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

låter som det skulle vara ABS:en. Man kan även kunna provocera fram denna effekt på torrt väglag, men det brukar krävas ganska hyggligt med fart för att ABS:en skall gå igång då.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

japp det är ABS´en, helt normalt när det är halt ute, så du kan vara lugn
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
joni united
Posts: 12
Joined: 11 Jan 2006, 18:24
Location: Malmö

Post by joni united »

Hej igen

Nu har jag fått samma problem som jag hade tidigare, men på torrt underlag och det inträffa bara nära man bromsar in de sista metrarna till en stoppskylt eller ett trafikljus. Är det någon som har haft ett liknande problem?

/Johan
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

joni united wrote:Hej igen

Nu har jag fått samma problem som jag hade tidigare, men på torrt underlag och det inträffa bara nära man bromsar in de sista metrarna till en stoppskylt eller ett trafikljus. Är det någon som har haft ett liknande problem?

/Johan
antaglien en givare till abs..den vet inte hastigheten på bilen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Eller kuggkransen på drivaxeln som rostat sönder.
joni united
Posts: 12
Joined: 11 Jan 2006, 18:24
Location: Malmö

Post by joni united »

Finns det något enkelt sätt att felsöka om det är ABS:en, t.ex plocka bort säkringen till ABS?

Var sitter kuggkransen, mer exakt ?

/Johan
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Var sitter kuggkransen, mer exakt ?
På drivaxeln på "baksidan" av bromsskivan. Det brukar vara ganska lätt att upptäcka om den är sprucken. Har man tur finns den lös som reservdel. Har man otur får man köpa hela drivaxeln. :(
joni united
Posts: 12
Joined: 11 Jan 2006, 18:24
Location: Malmö

Post by joni united »

Pratade med Bilia idag och efter lite letade och en del besvär kom de fram till att den ABS-sensor som jag behöver går på 3500:-, stämmer detta, verkar ju lite dyrt? Kan man köpa en från en skrotfirma eller är det en dum ide?

/Johan
joni united
Posts: 12
Joined: 11 Jan 2006, 18:24
Location: Malmö

Post by joni united »

Mitt problem är att en tand på kuggkransen saknas, finns det något sätt att fixa detta utan att man behöver köpa en ny drivaxel för 3800Sek?

/Johan
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Har man tur finns kuggkransen lös som reservdel. Bara att lossa drivaxeln från hjulspindeln, ta bort den gamla kransen och knacka dit den nya. Om den nu finns lös dvs.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Snikne Olle . Kanske kan det gå att svetsa dit en "rygg" och slipa som en kugg.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
micke_011
Posts: 61
Joined: 10 Aug 2006, 13:46
Location: söderköping

Post by micke_011 »

hmm det är väl inte sniket att vilja undvika en utgift på 3800kr, det är väl en ganska sund inställning?

du kan nog hitta en krans på skroten om inte annat..? kolla på bildelsbasen.se och börja ringa.. =)
micke åhrén

medlem #1819 (tror jag)
honda accord 2,4 type s -06
volvo v70 ii 2,5ft -10
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

micke_011 wrote:hmm det är väl inte sniket att vilja undvika en utgift på 3800kr, det är väl en ganska sund inställning?

du kan nog hitta en krans på skroten om inte annat..? kolla på bildelsbasen.se och börja ringa.. =)
Klart man kan hitta en kuggkrans på skroten----med vidhängande drivaxel för halva nypriset.Det finns väl ingen skrothandlare som slaktar en drivaxel för 1500:- för att sälja en kuggkrans för 50kr :roll: :roll: :?: :?: :?:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Bromsar, stötdämpare och däck får kosta på min bil. Eftersom det är skillnaden mellan liv och död. Andra prylar letar jag på skrotarna men ej säkerhets detaljer.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Post Reply