Färddator Laguna II - minnesproblem?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Färddator Laguna II - minnesproblem?

Post by Stymie »

Jag undrar om färddatorn i min Laguna II har fått Alzheimers...

Noterade följande effekter:
Vid nollning under färd så uppdateras allt löpande och verkar fungera helt normalt. Tripp, snittförbrukning, medelhastighet etc räknas om från noll och dessutom korrekt.

Efter en körning och bilen startas igen så
- återtar den gamla(?) värden som inte stämmer med den senaste körningen. Trippen verkar nollställas då bilen stått tillräckligt länge (hur länge vet jag inte, kanske efter 4-5 timmar). Kör man mycket i omgångar får man en fortsättning på trippen... Kör jag bara till och från jobbet nollas trippmätaren automatiskt vid hemresan. Snittförbrukningen verkar vara sedan bilen togs i drift eller tankades senast, visar 0,62l/mil? Liter förbrukat bränsle sedan tankning visar på ca 62 liter och antal mil som körts sedan tankning visar ca 100 mil. Antal mil kvar att köra på kvarvarande volym i tanken verkar vara korrekt. Trodde att den visade korrekt snitt förut, men tror att den verkliga förbrukningen är lägre! Snittade 0,39 l/mil nyligen och blev konfunderad på värdena vid omstart dagen efter! Så vid nästa tankning ska alla värden in i en bok för kontroll.

I övrigt verkar den fungera som den ska (dvs, "mätarställning", "mil kvar i tanken" visar korrekta värden)!

Vad kan vara fel? Det känns som en bugg i firmware eller fel på något flashminne? Har någon annan noterat samma sak? Manualen säger inte speciellt mycket om färddatorns tankebanor... Är det ett lätt diagnosinstrument-jobb kanske?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
chh

Post by chh »

Prova att köra en reset på mätaren. (håll in färd dator knappen på spaken, för in kortet, har du gjort rätt börjar alla mätare hoppa runt) Vänta 5sec slå av tändning.

Hjälper inte det så kan du prova med att koppla ur batteriet 30-60minuter.
/CHrister
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Reset löste inte problemet. Vågade inte göra bilen strömlös då jag slarvat bort säkerhetskoden till stereon... kostar 220 kr att få ny kod hos Volvo.

Däremot var bilen inne på 6000-milaservice. Verkar som om mjukvaran i datorn patchats upp till en nyare version. Nu fungerar tripp/snittförbrukning/soppa sedan tankning/mil kvar till tankning fläckfritt.

Även klimatkontrollen fungerar bättre nu! Den kommer snabbare igång samt fläktar något mer än tidigare.

Även ett så kallat KAMPANJARBETE (dvs goodwillåtagande) på kopplingen gjordes. Upplands Motor i Uppsala höll dock bilen i två dagar för att kunna göra det jobbet...

I servicen för 4182 kr (skönt att det är 3000 mils intervall mellan besöken) ingick bland annat;

- Kupéfilter
- Luftfilter
- Bränslefilter
- Oljefilter
- Olja

Arbetskostnad beräknad till ca 2500 kr vilket innebär gissningsvis 3-3,5 timmars arbete för en märkesmek.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply