Startproblem R5 TL -84
Moderator: Forumpolisen
Startproblem R5 TL -84
Hej, jag har en modell äldre R5 längsgående 1.1 liter motor. Det är nu så att jag har fått problem att starta bilen när den är kall. Man kirrar och kirrar och det brummar till lite ibland osv och efter ett bra tag orkar den till slut igång.
Detta händer varje gång den har stått över 2-3 timmar. Vanligtvis hade jag trott att det var bensinpump, tänddelar eller nått annat logiskt. Men eftersom den går som en klocka när den väl är igång och de logiska delarna ser bra ut. Så undrar jag om det är något annat som kanske är felet.
Jag har manuell choke på bilen och den fungerar som den ska, jag startar med full choke och ingen gas.. Går oftast lite lättare om man trycker lite på gasen.
Och är den sen varm så startar den nästan innan man vrider om nyckeln.
Jag har iaf fått för mig att den får för lite bensin på något sätt i starten så jag tittade idag på förgasaren, jag är väl rätt så ny på mekandet men försöker ändå luska ut vad alla grejer är till för. Men så fastnar jag för en vad jag tror är en pump som sitter på på fördelardosan och har en slang som delar sig 2 gånger fram till förgasaren (vad gör den?) det sitter även små runda "koppar" (skulle kunna vara små filter) på slangarna innan förgasaren. Var av en går till en vit plastgrej med lock på och skruvar man av det locket så är det tomt men under sitter någon slags vipparm som jag antar ska sugas in och därför tror jag det är en vakumpump som sitter på fördelardosan. Men vad har den då för funktion?
Sen när jag ändå hade av filtret så testade jag att starta utan det på och tyckte nog det gick lättare. Men filtret ser inte skitigt ut men klart, kan vara värt att byta.
Så är det någon som haft detta problemet innan? Svår att kallastarta men går som en klocka annars.
Vad är det för mojäng på fördelardosan?
Och kan det vara luftfiltret fast det inte ser så skitigt ut?
Osch det blev mycket hoppas det går att läsa.
Tack på förhand //Henrik
Detta händer varje gång den har stått över 2-3 timmar. Vanligtvis hade jag trott att det var bensinpump, tänddelar eller nått annat logiskt. Men eftersom den går som en klocka när den väl är igång och de logiska delarna ser bra ut. Så undrar jag om det är något annat som kanske är felet.
Jag har manuell choke på bilen och den fungerar som den ska, jag startar med full choke och ingen gas.. Går oftast lite lättare om man trycker lite på gasen.
Och är den sen varm så startar den nästan innan man vrider om nyckeln.
Jag har iaf fått för mig att den får för lite bensin på något sätt i starten så jag tittade idag på förgasaren, jag är väl rätt så ny på mekandet men försöker ändå luska ut vad alla grejer är till för. Men så fastnar jag för en vad jag tror är en pump som sitter på på fördelardosan och har en slang som delar sig 2 gånger fram till förgasaren (vad gör den?) det sitter även små runda "koppar" (skulle kunna vara små filter) på slangarna innan förgasaren. Var av en går till en vit plastgrej med lock på och skruvar man av det locket så är det tomt men under sitter någon slags vipparm som jag antar ska sugas in och därför tror jag det är en vakumpump som sitter på fördelardosan. Men vad har den då för funktion?
Sen när jag ändå hade av filtret så testade jag att starta utan det på och tyckte nog det gick lättare. Men filtret ser inte skitigt ut men klart, kan vara värt att byta.
Så är det någon som haft detta problemet innan? Svår att kallastarta men går som en klocka annars.
Vad är det för mojäng på fördelardosan?
Och kan det vara luftfiltret fast det inte ser så skitigt ut?
Osch det blev mycket hoppas det går att läsa.
Tack på förhand //Henrik
Mojängen på fördelaren är vaccumdosan.Den förskuter tändlägets gradtal från grundinställningen då du gasar på.Slangen från den skall gå till en nippel på förgasaren innan eller efter gasspjället beroende på om det är possitiv eller negativ vaccum förställning.Att det sitter annat krafs anslutet på slangen beror på att sverige versionerna hade tomgångsfördröjning då man släppte gasen.Skulle vist vara någonavgasrening
prova att ohm mäta tändkablarna, de skall inte överstiga 5 kiloohm och skall vara lika.
Är det brytarspetsar i denna gamling så kolla avstånget (kamvinkel ca:57 grader trorjag motsvarar 0,4mm)
prova att ohm mäta tändkablarna, de skall inte överstiga 5 kiloohm och skall vara lika.
Är det brytarspetsar i denna gamling så kolla avstånget (kamvinkel ca:57 grader trorjag motsvarar 0,4mm)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Renlighet är en dygd!
Det är nästan med säkerhet problem med tändningen som Dennis skriver. Jag samlar R4 som också har gammat hederligt tändsystem och känner igen problemen.
När fick din R5 egentligen en ordentlig service senast?
Tändningens delar åldras även om bilen inte körs så mycket och smuts och oxid samlas. Det blir helt enkelt för lite "ström" kvar till gnistan när startmotorn arbetar!
Börja med en omsorgsfull rengöring av strömfördelaren inuti och utanpå, tändkablar, runt tändstiften osv. Universalspray typ CRC 5-56 är ofta bra att använda.
Nya tändstift är en billig investering liksom nya tändkablar.
(Tändkablar av universalmodell kan du köpa på Biltema men du bör ta vara på de gamla gummitätningarna vid fördelarlocket. Strömförsdelarna i R4-R5 är så små att fem moderna tätningar brukar ha svårt att få plats)
När fick din R5 egentligen en ordentlig service senast?
Tändningens delar åldras även om bilen inte körs så mycket och smuts och oxid samlas. Det blir helt enkelt för lite "ström" kvar till gnistan när startmotorn arbetar!
Börja med en omsorgsfull rengöring av strömfördelaren inuti och utanpå, tändkablar, runt tändstiften osv. Universalspray typ CRC 5-56 är ofta bra att använda.
Nya tändstift är en billig investering liksom nya tändkablar.
(Tändkablar av universalmodell kan du köpa på Biltema men du bör ta vara på de gamla gummitätningarna vid fördelarlocket. Strömförsdelarna i R4-R5 är så små att fem moderna tätningar brukar ha svårt att få plats)
Håkan Kjellin, Storå