Byte av olja i automatlåda

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
V6+V6
Posts: 66
Joined: 30 Jul 2006, 21:18
Location: Askeby, 1,5 mil utanför Linköping

Byte av olja i automatlåda

Post by V6+V6 »

Enligt renaultverkstan byts endast växellådsoljan om man vill, den ingår inte i någon serviceintervall.
Det finns en del pluggar på lådan och min fråga är enkel, vilka pluggar ska man använda vid tömming respektive påfyllning?
Hur mycket olja ska det vara i automatlådan? Vilken växellådsolja är att rekomendera?
Bilen? En V6 Laguna -95!
Det är PRV motorn, den med kamkedja, vet ej om automatlådan skiljer sig från de senare motorerna med kamrem.

Per Johnsson
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Mobil 1 helsyntetisk ATF olja är suverän i det svenska klimatet.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Tänk på att byta filtret också, annars är det ogjort arbete.
Jag använder ELF elfmatic G3 som uppfyller och överträffar renaults rekomendationer.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
V6+V6
Posts: 66
Joined: 30 Jul 2006, 21:18
Location: Askeby, 1,5 mil utanför Linköping

Post by V6+V6 »

Tack för tipsen på oljan! ...var sitter filtret på växellådan?

Dock skulle jag behöva få reda på vilka pluggar som ska användas för avtappningen respektive påfyllningen!!

Per Johnsson
Laguna II V6 & Espace 2.0 T & Volvo 480 Turbo

Per Johnsson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

V6+V6 wrote:Tack för tipsen på oljan! ...var sitter filtret på växellådan?

Dock skulle jag behöva få reda på vilka pluggar som ska användas för avtappningen respektive påfyllningen!!


Per Johnsson
Filtret sitter inne i oljtråget.Där sitter även en magnet som skall rengöras.
Pluggarna i oljetråget,den med det trekantiga hålet är avtappning,och den med fyrkantigt hål nivåplugg.
Fyllning går till enl. följande.
Fyll 4 liter Elf elfmatic G3 eller Renaultmatic D2 genom fyllhålet intill oljekylaren, den där makapären som sitter på växellådans framsida som 2vattenslangar är kopplade till.
Starta motorn, låt gå tills drifttemp uppnåtts.Tappa ur överflödig olja genom nivåpluggen i oljetråget (ca:3-5dl beroende på hur mycket som droppat ur ventilhuset.)Tätningarna till oljepluggarna skall bytas och vara kopparbricka MED fyllning, ej homogen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Konditionstest kan utföras på lådan.Test av...
-Inre och yttre elektronik.
-Avläsning oljetryck
-Gämförande skilnad ärvärde med börvärde oljetryck.
På så vis kan man se konditionen på olja och oljefilter.Får avika max 0,3bar.
Det brukar gå att reprera flera olika fel utan att öppna växellådan.
När något värde ligger utanför toleransen så aktiverasväxellådans nödläge (3'ans växel och frihjul)Konternuerligt.Detta måste återställas med diagnosen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
V6+V6
Posts: 66
Joined: 30 Jul 2006, 21:18
Location: Askeby, 1,5 mil utanför Linköping

Post by V6+V6 »

JätteTACK!!
Nu ska jag nog lösa oljebytet.

Per Johnsson
Laguna II V6 & Espace 2.0 T & Volvo 480 Turbo

Per Johnsson
Post Reply