Fördelarbussningar.
Moderator: Forumpolisen
Fördelarbussningar.
Med tanke på artikeln i senaste nummret av Renommé så vill jag göra ett litet tillägg. Orginal bussningarna är tillverkade i plast och jag har även provat att tillverka bussningar i plast. Plasten jag använder är Acetalplast eller Delrin som det heter på fackspråk, och det är en plast som är ganska hård men inte så hård så riskerar att spricka och gå sönder.
För den som är i ett akut behov av bussningar så kan jag nog tillverka några uppsättningar. Leveranstiden kan variera lite pga att jag kanske inte har tillgång till en svarv alla dagar på året.
Jag jobbar på en mekanisk verkstad och vi har cnc maskiner i alla dess former, men bara två manuella svarvar som används till div specialarbeten så när de är lediga kan jag smita i mellan och svarva lite bussningar.
Mvh: Kent - Renault idiot från Kristinehamn.
För den som är i ett akut behov av bussningar så kan jag nog tillverka några uppsättningar. Leveranstiden kan variera lite pga att jag kanske inte har tillgång till en svarv alla dagar på året.
Jag jobbar på en mekanisk verkstad och vi har cnc maskiner i alla dess former, men bara två manuella svarvar som används till div specialarbeten så när de är lediga kan jag smita i mellan och svarva lite bussningar.
Mvh: Kent - Renault idiot från Kristinehamn.
Mera om bussningar
Överhuvud taget kan det vara värt att uppmärksamma tändfördelarens skick om man har startproblem eller "ofrivillig tändningsjustering". Centrifugalmekanismen med sina bussningar som uppmärksammats nu är ju en felkälla.
Men dessutom kan bussningen i fördelaren till drivaxeln glappa liksom fördelarens infästning i blocket. På t.ex. R4 är drivaxeln dessutom så kort att den inte precis ger någon stabiliserande effekt om det finns glapp!
Fördelaren är en liten grej som gör ett jättejobb där den snurrar med halva motorvarvet och skickar tändimpulser i en rasande takt!
Men dessutom kan bussningen i fördelaren till drivaxeln glappa liksom fördelarens infästning i blocket. På t.ex. R4 är drivaxeln dessutom så kort att den inte precis ger någon stabiliserande effekt om det finns glapp!
Fördelaren är en liten grej som gör ett jättejobb där den snurrar med halva motorvarvet och skickar tändimpulser i en rasande takt!
Håkan Kjellin, Storå