När kamremsbyte clio II 1,4 -01??

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
SnorLars
Posts: 23
Joined: 09 Jul 2006, 16:45

När kamremsbyte clio II 1,4 -01??

Post by SnorLars »

Hejsan

Köpte min Renå Clio II 1,4L -01 i februari. Reggad 2001-09-05. Den har endast gått 3 500 mil men 5 år är passerat.

Ere dax att byta kamrem nu och vad brukar det kosta?
Någon auktoriserad Renå-verkstad som är billig på detta plus 4 000 mila services?
Lars Martin - Stockholm
User avatar
RX4
Posts: 22
Joined: 18 Jun 2006, 22:38
Contact:

Post by RX4 »

Hej,

Enligt AutoData så ska det bytas var 12.000:e mil eller vart 5:e år. Så det kan nog vara idé att byta eller iaf be något proffs kolla och se hur den ser ut (om det nu går)

I Stockholmstrakten så är väl ett bra verkstadsval SolnaBilTeknik. Bilia verkar inte ha sådär jättebra rykte vad gäller service och reparationer på Renault, men det finns säkert undantag där också.
Henrik Röste - Boet
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Byt kamrem absolut senast vid rekommenderat miltal eller år, annars kan det gå riktigt illa. Renaulterna är känsliga just med kamremmarna. Alltså hade jag rekommenderat att byta snarast möjligt. Och kolla upp så att allt verkligen ingår i priset, kamrem och generatorrem med spännare och allt. Det kan verka billigt ibland men så visar det sig till slut att de inte bytat något mer än bara kamremmen. Kör man ett år så ryker lagerna i spännaren. Inte alls kul.
SnorLars
Posts: 23
Joined: 09 Jul 2006, 16:45

Post by SnorLars »

Mkt tack för svaren.
Då blir det byte vid 4 000 mila servicen i höst.
Lars Martin - Stockholm
SnorLars
Posts: 23
Joined: 09 Jul 2006, 16:45

Post by SnorLars »

Ringde Solna Bilteknik. De byter kamrem + vattenpump samt gör bas services för ca 5 200:-. Allt under en arbetsdag. :D
Lägger till byte pollenfilter (enligt Renås serviceprotokoll) och spännhjulet för drivremmen som är ojämn och frasig. Då hamnar det runt 5 700:-
Det är ju taget.
Har läst här på forumet om priser runt 10 000 bara för kamrem med pump men antar att det gäller 16v.

De hade tid nästa vecka. Trodde jag skulle behöva låna men ska hem å räkna. Kanske går.
Lars Martin - Stockholm
Post Reply