Vart tog min servostyrning vägen.
Moderator: Forumpolisen
Vart tog min servostyrning vägen.
Hej igen,
Min Clio II 1,4L -01 har ingen servostyrning längre.
Att fickparkera har blivit ett träningspass.
Tidigare i våras och början på sommaren så var det skitsmidigt att styra på mornarna men blev succesivt sämre under dagen.
Nu är det "manuell" servo som gäller hela tiden.
Jag har fyllt på oljan som var lite låg i följande balja utan resultat:
Till saken hör kanske att bilen stått i 2 veckor och idag bytte jag precis fläktrem (som i vissa modeller är kopplad till servon om jag förstått det hela rätt).
Någon som har några idéer på vad som kan vara lurt?
Vill även passa på och fråga om någon vet vad denna kabel är? Jag misstänker att det är några givare av något slag.
Den hade lossnat och tuggat sönder min fläktrem (se denna tråd).
Min Clio II 1,4L -01 har ingen servostyrning längre.
Att fickparkera har blivit ett träningspass.
Tidigare i våras och början på sommaren så var det skitsmidigt att styra på mornarna men blev succesivt sämre under dagen.
Nu är det "manuell" servo som gäller hela tiden.
Jag har fyllt på oljan som var lite låg i följande balja utan resultat:
Till saken hör kanske att bilen stått i 2 veckor och idag bytte jag precis fläktrem (som i vissa modeller är kopplad till servon om jag förstått det hela rätt).
Någon som har några idéer på vad som kan vara lurt?
Vill även passa på och fråga om någon vet vad denna kabel är? Jag misstänker att det är några givare av något slag.
Den hade lossnat och tuggat sönder min fläktrem (se denna tråd).
Lars Martin - Stockholm
Dina så kallade givare... är inget mer än en förgrening till motorvärmare och cupeuttag.. så nu vet du det... sällan att servon slutar funka bara, kolla så inte remmen till servon med är paj.. eller du kanske har en med elektriskservo??
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Tackar för infon.
Fick ingen instruktionsbok när jag köpte bilen i vintras och Bilia får inte fram en ny men hittade en på Lagabasen som kommer i dagarna.
Förhoppningsvis slipper jag ställa dum-frågor när den landat.
Seriöst så vet jag inte ens vad jag har för bil i detalj mer än det som mekonomen.se visar plus en massa tecken som jag inte kan tyda (BB0B/E3 o dyl).
Så vet inte om jag har elektrisk servo eller ej.
Vet inte heller var remmen till servon sitter.
Men om ni kan peka vart jag kan köpa en reparationsmanual så fixar jag resten.
Fick ingen instruktionsbok när jag köpte bilen i vintras och Bilia får inte fram en ny men hittade en på Lagabasen som kommer i dagarna.
Förhoppningsvis slipper jag ställa dum-frågor när den landat.
Seriöst så vet jag inte ens vad jag har för bil i detalj mer än det som mekonomen.se visar plus en massa tecken som jag inte kan tyda (BB0B/E3 o dyl).
Så vet inte om jag har elektrisk servo eller ej.
Vet inte heller var remmen till servon sitter.
Men om ni kan peka vart jag kan köpa en reparationsmanual så fixar jag resten.
Lars Martin - Stockholm
vad står det för info på drivremen G,S AC ?? generator, servo.....ac
servopumpen är en pryl med 2grova hydralslangar om den drivs med remen skall den gå runt den pumpen...annars kan den sitta varsom i motorutrymmet där den får plats....
servopumpen är en pryl med 2grova hydralslangar om den drivs med remen skall den gå runt den pumpen...annars kan den sitta varsom i motorutrymmet där den får plats....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Har kollat och det sitter mkt riktigt en servopump på drivremmen.
Trögheten kom successivt med att min gamla rem höll på att ge upp (rib efter rib lossnade).
Nu när jag bytt är servon helt borta.
Remmen inköpt hos Bilia efter att jag angivit regnummer och att jag inte har AC har jag själv satt på och spände så gott det gick och alla hjul driver som de ska men styrningen är fortfarande helt trög.
Inget synligt läckage och oljenivån är oföränderligt bra.
Däremot känns slangen från oljebehållaren (där man fyller på) och ned till pumpen helt tom när jag klämmer på den.
Remmen slirar inte vad jag kan höra. Samtidigt upplever jag att det blir lite mer lättstyrt vid högre hastigheter. Det har ju andra förklaringar givetvis men samtidigt känns det som att jag inte spänt remmen ordentligt.
Räcker det med handkraft för att spänna remmen? Alla hjulen drivs bra stillastående som sagt.
En annan fundering är om jag fick rätt rem. Är nämligen en rib kort från att helt täcka hjulen.
Jag känner mig helt naken utan instruktionsbok och/eller verkstadshandbok.
Har dock beställt en instruktionsbok hos lagabasen.se samt såg att Mekonomen har en Haynes bok till min clio. Ska inhandla den och få lite sk*t under naglarna.
Ursäkta mina frågor tills dess.
Trögheten kom successivt med att min gamla rem höll på att ge upp (rib efter rib lossnade).
Nu när jag bytt är servon helt borta.
Remmen inköpt hos Bilia efter att jag angivit regnummer och att jag inte har AC har jag själv satt på och spände så gott det gick och alla hjul driver som de ska men styrningen är fortfarande helt trög.
Inget synligt läckage och oljenivån är oföränderligt bra.
Däremot känns slangen från oljebehållaren (där man fyller på) och ned till pumpen helt tom när jag klämmer på den.
Remmen slirar inte vad jag kan höra. Samtidigt upplever jag att det blir lite mer lättstyrt vid högre hastigheter. Det har ju andra förklaringar givetvis men samtidigt känns det som att jag inte spänt remmen ordentligt.
Räcker det med handkraft för att spänna remmen? Alla hjulen drivs bra stillastående som sagt.
En annan fundering är om jag fick rätt rem. Är nämligen en rib kort från att helt täcka hjulen.
Jag känner mig helt naken utan instruktionsbok och/eller verkstadshandbok.
Har dock beställt en instruktionsbok hos lagabasen.se samt såg att Mekonomen har en Haynes bok till min clio. Ska inhandla den och få lite sk*t under naglarna.
Ursäkta mina frågor tills dess.
Lars Martin - Stockholm