Tutan är död - Scenic RX4 -00

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
RX4
Posts: 22
Joined: 18 Jun 2006, 22:38
Contact:

Tutan är död - Scenic RX4 -00

Post by RX4 »

Hej,
Någon som har en gissning på vad det kan vara för fel och var man ska leta. Har bara kollat säkringen och den var hel.
Det knäpper i ratten när man vrider på den, både fram och tillbaka i momentet, låter mest plastigt och jag vet inte om det kan ha något att göra med tutan i sig.

Hur som helst så är jag grön på Renault, köpte min första nu i tisdags och har lite för lite referensramar vid felsökandet.

Tacksam för svar.
User avatar
RX4
Posts: 22
Joined: 18 Jun 2006, 22:38
Contact:

Post by RX4 »

Idag var det stora mekardagen med Scenicen. För att komma åt själva tutan (som inte var den lättaste att hitta) var man tvungen att plocka bort en hel massa plastdetaljer. När jag tillslut hittade tutan och mekade loss den, så testade jag den mot ett batteri och den tutade så glatt. På med allt skrot igen :-)

Kollade säkringen igen och testade strömmen fram till densamma och den var obefintlig. Så nånstans är det ett elproblem frågan är bara var. Känns som om det blir till att lämna in den.

Nåja, nu vet jag iaf var tutan sitter och hur man monterar ner massa plastdetaljer på bilen, alltid nåt :-)
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Varför lät du inte nån hjälpa dig med att tuta så du kunde lyssna vart den satt någonstans? Bara att köra in huvet under huven!! :lol:

Hoppas det löser sig!
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
RX4
Posts: 22
Joined: 18 Jun 2006, 22:38
Contact:

Post by RX4 »

Jolle_Pborn wrote:Varför lät du inte nån hjälpa dig med att tuta så du kunde lyssna vart den satt någonstans? Bara att köra in huvet under huven!! :lol:

Hoppas det löser sig!
Jo det jobbiga var att jag hade läst i lite trådar här att tutan satt framför höger framhjul under stötfångaren (på vissa Renaultmodeller), men på min satt den iaf framför vänster framhjul.

Sen fick jag iaf hjälp med att en fick sitta och slå på ratten och en annan mäta strömmen i kablarna. Det blir nog till att sätta in en lufttryckstuta istället, den är driftsäker och utan elektronik. Hm, undra bara vad SBP säger om det när man rullar in :-)
User avatar
RX4
Posts: 22
Joined: 18 Jun 2006, 22:38
Contact:

Post by RX4 »

Jahopp, då var problemet funnet men inte helt fixat. Vi tog bort ratt, airbag och allt annat som satt löst. Trådarna till tutan hade gått av längst in (såklart) pga att snurrskivan som gör att blinkersen går tillbaka bara snurrade runt och hade på det sättet skavt av kablarna. Det blev hardcore lödning :-)

Steg 2 och orsaken till problemet, att blinkersspaken inte går tillbaka av sig själv när man blinkar, var/är en värre nöt att knäcka. De två spår som finns i plastdetaljen som rattens dito utstickande "pluppar" ska passa i för att kunna funka passade inte. Det fattades nästan en centimeter, så det bara snurrade...

I fyra timmar höll vi på och läste datorskisser mm, men kunde inte fatta vad det var som inte stämde. Var det fel ratt? Fattades det någon del som skulle minska avståndet? Vi vet fortfarande inte, men vi flyttade upp instrumenteringen på rattstången så att ratten nu kan tryckas ner i spåren och blinkersspaken går numera tillbaka OCH tutan fungerar. Men som sagt, vi har inte åtgärdat problemet utan fixat till symptomet.

Nåja, det får bli nästa dag i garaget.

Later
h
Henrik Röste - Boet
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kan vara så att den teleskopiska delen av rattaxelen inte stämmer i längd.
I fall att subramen släpts ned någon gång ex. för kopplingsbyte utan att rattaxelen lossats först så kan teleskopet bli längre.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply