hastighetsmätar kabeln
Moderator: Forumpolisen
hastighetsmätar kabeln
Hej jag ska byta en trasig lampa som lyser upp hastighetsmätaren och undrar hur man får bort hastighetsmätarkabeln som sitter fast bakom konsollen. Kontakterna ska väl inte vara något problem men det är just den kabeln som jag inte förstår hur man ska få loss.
När jag ändå är igång och frågar så har min oljetrycks mätare slutat fungera och om någon har något tips om det så får ni gärna tala om det. Tex Vart sitter själva givaren?
Bil: Renault 5 gte -88
tacksam för svar /Gustav
När jag ändå är igång och frågar så har min oljetrycks mätare slutat fungera och om någon har något tips om det så får ni gärna tala om det. Tex Vart sitter själva givaren?
Bil: Renault 5 gte -88
tacksam för svar /Gustav
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
jag vet att på en r19 så sitter hastighetsmätarvajern fast på instrumentbrädan och du måste lossa den andra änden - från växellådan för att kunna dra ut instrumentpanelen. antar att det är samma konstruktion på en r5a
det går att bryta loss givaren bakom instrumentpanelen, men kan bli lite tajt att få ihop den igen.
ang oljetrycksgivaren så borde den sitta på motorn (givetvis) , finns inget generellt var, kika efter ett kontaktstycke som sticker ut med (oftast en) kabel som sitter ansluten.
lycka till
det går att bryta loss givaren bakom instrumentpanelen, men kan bli lite tajt att få ihop den igen.
ang oljetrycksgivaren så borde den sitta på motorn (givetvis) , finns inget generellt var, kika efter ett kontaktstycke som sticker ut med (oftast en) kabel som sitter ansluten.
lycka till
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
jo. men det var som sagt så på min förra r19.
jag lyckades dock lossa alla kåpor under ratten och snirkla in lamporna den vägen, men det tog en dag att byta 5 lampor för mig. går nog snabbare om man går bakvägen och lossar vajern
Ev måste man även lossa ratten för att dra ut instrumenteringen.
men som sagt. det är spekulationer, en r5 borde vara byggd som en r19.
Ingen annan här som vet?
/Fredrik
jag lyckades dock lossa alla kåpor under ratten och snirkla in lamporna den vägen, men det tog en dag att byta 5 lampor för mig. går nog snabbare om man går bakvägen och lossar vajern
Ev måste man även lossa ratten för att dra ut instrumenteringen.
men som sagt. det är spekulationer, en r5 borde vara byggd som en r19.
Ingen annan här som vet?
/Fredrik
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
ja det är väl klart att man kan inte köper man hela instrumentet om hastighetsmätarvajern gått av...
som erik säger man måste klämma till plasten på rätt sätt ...när det är gamalt så blir inte plasten mjukare och det kan dessutom gå sönder ganska lätt om man har otur .....då får man köpa en ny vajer...JA det räcker med den man behöver inte köpa hela instumenteringen
som erik säger man måste klämma till plasten på rätt sätt ...när det är gamalt så blir inte plasten mjukare och det kan dessutom gå sönder ganska lätt om man har otur .....då får man köpa en ny vajer...JA det räcker med den man behöver inte köpa hela instumenteringen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
sant. men det är ett jäkla bök att få ihop allt eftersom man bara har några decimeter vajer att "röra sig med". (R19 16v som jag pillade med...)
Har haft av vajern på baksidan på brorsans R19.. Gammal plast som sagt!
Fick lappa ihop det så gott det gick med silvertejp och buntband
frstn så gäller ju tråden en R5a
Har haft av vajern på baksidan på brorsans R19.. Gammal plast som sagt!
Fick lappa ihop det så gott det gick med silvertejp och buntband
frstn så gäller ju tråden en R5a
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Jag har aldrig upplevt några problem att få isär eller ihop hastighetsmätarvajern på någon Renault. Och någon Renå har paserat verkstaden
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Speciellt inte på en R25Dennis wrote:Jag har aldrig upplevt några problem att få isär eller ihop hastighetsmätarvajern på någon Renault. Och någon Renå har paserat verkstaden
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Elektronisk på de riktiga 25'orna men okey då på snik25'an så är det lite pilligt att klämma ihop fästetTony wrote:Speciellt inte på en R25Dennis wrote:Jag har aldrig upplevt några problem att få isär eller ihop hastighetsmätarvajern på någon Renault. Och någon Renå har paserat verkstaden
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem