Bromsen tar dåligt
Moderator: Forumpolisen
-
Bromsen tar dåligt
Hej,
Jag har ett litet problem som jag hade tänkt att åtgärda på min renault 19. Det är så att när jag trycker ner bromsen så är den inte stum utan den sjunker ner en lång bit innan bromsen tar, ibland måste jag pumpbromsa. Vad tror ni att det kan vara som är fel? Jag är lite lur på att det är någon packning som är sönder.
Jag har ett litet problem som jag hade tänkt att åtgärda på min renault 19. Det är så att när jag trycker ner bromsen så är den inte stum utan den sjunker ner en lång bit innan bromsen tar, ibland måste jag pumpbromsa. Vad tror ni att det kan vara som är fel? Jag är lite lur på att det är någon packning som är sönder.
Prova att ha parkeringsbromsen åtdragen, tar bomsen ok då så funkar inte självjusteringen i trummorna.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Huvudcylindern är skräp på R19 tyvärr. Jag bytte 2 gånger på en av mina kärror.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
Det där stämmer in rätt bra på mitt problem, är det mycket jobb med att byta ut huvudcylindern? Eller är det någonting som jag kan klara av själv? (Har inte tillgång till en lyft)Erik R19X wrote:jag fick byta huvudcylindern på min ganska tidigt, då man tryckte lätt på bromsen sjönk pedalen sakta, stampade man till snabbt och hårt funkade den hyfsat och sjönk inte mera. Antagligen kolvpackningen som tar slut..?
Huvudcylindern sitter i motorummet precis under bromsvätskebehållaren, det är den som bromspedalen petar på...
Har inte meckat med den själv, har listat ut att man får koppla loss alla fyra bromsrören och lossa muttrarna som håller fast den på bromsservo-burken. Men sen är det antagligen nåt trick för att få mekaniken som går in i servot att släppa... nån som vet? Och sen med ny cylinder på plats behövs förstås luftning av hela systemet så då blir det att krypa runt under bilen..
Har inte meckat med den själv, har listat ut att man får koppla loss alla fyra bromsrören och lossa muttrarna som håller fast den på bromsservo-burken. Men sen är det antagligen nåt trick för att få mekaniken som går in i servot att släppa... nån som vet? Och sen med ny cylinder på plats behövs förstås luftning av hela systemet så då blir det att krypa runt under bilen..