Hjälp!!! Död Laguna, kommer inte in i bilen!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

mrlowalowa

Hjälp!!! Död Laguna, kommer inte in i bilen!!

Post by mrlowalowa »

Det började förra veckan då jag på kvällen hade bilen låst. Skulle in i den
och hämta något men sen när jag skulle låsa så gick det inte. Helt död.
Provade att försöka starta men det gick inte det heller. Jag är inte helt säker men jag tyckte man kunde höra svaga klickljud från panelen när jag försökte trycka på fjärrkontrollen.

Inte så mycket mer att göra. Provade att öppna bilen på morgonen och då funkade den både att låsa och starta igen! Den "dummade sig" ingenting förrän nu till helgen.

Men i detta fallet var bilen låst och vi kommer inte in i den, trots att vi gjorde som förra veckan, väntade över natten.

Jag och min sambo är helt förtvivlade då vi skall åka iväg med den på måndag. Har ni något tips?? Tages tacksamt emot.

Edit: Vet ni något sätt man kan ta sig in i bilen. Det går ju inte med nycklarna i dörrarna. Och bakluckan är även den igenkloggad. Är det enda
att krossa en ruta? :/

Tack på förhand!!
Teemu

Post by Teemu »

använd "nödnyckeln" för att komma in i bilen. Du drar alltså ut gummidelen i fjärrkontrollen och sen sitter själva låset bakom kåpan på dörrhandtaget. Kåpan skall man lossa ifrån undersidan med hjälp av nödnyckeln eller en lagom stor mejsel.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Teemu wrote:använd "nödnyckeln" för att komma in i bilen. Du drar alltså ut gummidelen i fjärrkontrollen och sen sitter själva låset bakom kåpan på dörrhandtaget. Kåpan skall man lossa ifrån undersidan med hjälp av nödnyckeln eller en lagom stor mejsel.
jag tror inte det är den nya lagunan.eftersom han pratar om nycklen inte funkar i dörren och låset i backluckan är igen bekat..min laguna har inget lås i bakluckan, så jag tippar på att det är den gamla. och om det är den gamla så kan det mycket väl vara säkringsboxen som börjar spöka..........
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Teemu wrote:använd "nödnyckeln" för att komma in i bilen. Du drar alltså ut gummidelen i fjärrkontrollen och sen sitter själva låset bakom kåpan på dörrhandtaget. Kåpan skall man lossa ifrån undersidan med hjälp av nödnyckeln eller en lagom stor mejsel.
Såg det nu i ett tidigare inlägg från bilägaren att han har en -95 års laguna..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Teemu

Post by Teemu »

aahh... my bad... :)
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Förebyggande underhåll.Smörja mekaniska lås, täta antenngenomföringen är bra åtgärder så att man slipper sånahär "överraskningar".
Att en ljusstyrd fjärr inte funkar brukar i regel vara oxid i motagaren från läckande antenngenomföring.
Om EN nyckel slutat att fungera behövs en resynkronicering av nyckelkoderna OBS! EJ byta fjärrsändare.
Vanligt också att elcentralen ger upp.Då funkar inte C-lås samt innerbelysning.(Går på samma kontaktpinne inne på kretskortet)
=Inget fjärrlås ingen avaktivering av startspärren.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
mrlowalowa

Post by mrlowalowa »

tack för alla era synpunkter.

Lämnade in den på nybergs i nässjö och de bytte den där elektronikdosan (mottagaren). Killen som bytte sa att det inte hade läckt in och att det inte "verkade" trasigt.. kan det vara trasigt ändå eller tror ni det kommer tillbaka?
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

ibland hjälper det att släppa strömmen från batteriet några minuter eller att dra ut "återställninsgsäkringen" inne i kupéens säkringsbox.

Vi har samma problem med brorsans-tjejs-laguna.
Den funkar ibland med fjärr o ibland inte.
Jag funderar lite på om det är något relä som signalen ifrån Ir-mottagaren ska styra, som inte vill fungera riktigt.

nåja. tillsvidare funkar nödkoden och dörrnyckeln

(Laguna Ph1 1995a)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

mrlowalowa wrote:tack för alla era synpunkter.

Lämnade in den på nybergs i nässjö och de bytte den där elektronikdosan (mottagaren). Killen som bytte sa att det inte hade läckt in och att det inte "verkade" trasigt.. kan det vara trasigt ändå eller tror ni det kommer tillbaka?
hoppas inte men an kan aldrig veta om det inte är ett uppenbart fel...

Polacken

Post by Polacken »

Dennis wrote:Förebyggande underhåll.Smörja mekaniska lås, täta antenngenomföringen är bra åtgärder så att man slipper sånahär "överraskningar".
Att en ljusstyrd fjärr inte funkar brukar i regel vara oxid i motagaren från läckande antenngenomföring.
Om EN nyckel slutat att fungera behövs en resynkronicering av nyckelkoderna OBS! EJ byta fjärrsändare.
Vanligt också att elcentralen ger upp.Då funkar inte C-lås samt innerbelysning.(Går på samma kontaktpinne inne på kretskortet)
hur resynkronicerar man nyckelkoderna ? jag har typ samma problem att centrallåset inte funkar, och elcentralen e byt för tre år sedan , dock funkar innerbelysningen ... men det verkar vara säkringsboxen som spökar tro ja
Laguna -95 2.0 RXE
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Polacken wrote:
Dennis wrote:Förebyggande underhåll.Smörja mekaniska lås, täta antenngenomföringen är bra åtgärder så att man slipper sånahär "överraskningar".
hur resynkronicerar man nyckelkoderna ? jag har typ samma problem att centrallåset inte funkar, och elcentralen e byt för tre år sedan , dock funkar innerbelysningen ... men det verkar vara säkringsboxen som spökar tro ja
Om c-låset funkar på knappen på konsollen så är det inget fel på elcentralen.
För att resynkronicera fjärrsändarna gör så här.
Knappa in nödkoden, tryck på nyckel 1, tryck på nyckel 2,
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Polacken

Post by Polacken »

Dennis wrote:
Polacken wrote:
Om c-låset funkar på knappen på konsollen så är det inget fel på elcentralen.
För att resynkronicera fjärrsändarna gör så här.
Knappa in nödkoden, tryck på nyckel 1, tryck på nyckel 2,
Upptäckte att då och då, funkar innerbelysningen, så det är ju troligen glapp någonstans, och om du menar knappen som sitter i mitten av bilen för att låsa alla dörrrar så funkar det inte heller.. nödkoden = startspärren ? eller ? känner inte min laguna så väl ännu och har inte läst instruktionsboken ännu :P har bara haft bilen i en vecka
Laguna -95 2.0 RXE
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Om båda felen innerbelysning och hela c-låset ur funktion(nyckelknappen och knappen vid parkeringsbromsen)uppträder samtidigt så är det fel i elcentralen.
100%igt
Bara att byta. Ny hos Autofrance ca:1000 + moms tel042-201620
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Polacken

Post by Polacken »

Dennis wrote:Om båda felen innerbelysning och hela c-låset ur funktion(nyckelknappen och knappen vid parkeringsbromsen)uppträder samtidigt så är det fel i elcentralen.
100%igt
hmmm, elcentralen e bytt för tre år sen.. men det spelar ingen roll då lr´?
Laguna -95 2.0 RXE
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Polacken wrote:
Dennis wrote:Om båda felen innerbelysning och hela c-låset ur funktion(nyckelknappen och knappen vid parkeringsbromsen)uppträder samtidigt så är det fel i elcentralen.
100%igt
hmmm, elcentralen e bytt för tre år sen.. men det spelar ingen roll då lr´?
nej inte om det är dom felen

Post Reply