Hjälp - min bil dör mitt under färd och det är inget fel?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Annika
Posts: 2
Joined: 11 Jul 2006, 00:12
Location: Annika

Hjälp - min bil dör mitt under färd och det är inget fel?

Post by Annika »

Hej!
Jag behöver akut hjälp. Jag har en Renault Clio, modell 2001, har inte gått så långt.
Vid fyra tillfällen har bilen dött mitt under färd, och jag har blivit bärgad. Det som sker är att de byter ut ett relä och sedan fungerar bilen igen ( ca 6-9 månader).

Jag har själv bara haft bilen i 2 år, men undrar om ngn vet vad som skall justeras för att detta elfel kan rättas till (tror att det är det). Har anlitat "Bilias" verkstäder ett par gånger, men ingen kan tala om vad det kan vara för fel.

Är det någon snäll människa som kan ge mig några råd eller tips - är i stort behov av bilen och jag har inte råd att bli bärgard fler gånger;), desutom är det väldigt obehagligt att bilen dör mitt på motorvägen under färd.

Tack på förhand!
Annika :D
Lilja Lindqvist
Posts: 37
Joined: 06 May 2003, 09:27
Location: Sweden

Re: Hjälp - min bil dör mitt under färd och det är inget fel

Post by Lilja Lindqvist »

Annika wrote:Hej!
Jag behöver akut hjälp. Jag har en Renault Clio, modell 2001, har inte gått så långt.
Vid fyra tillfällen har bilen dött mitt under färd, och jag har blivit bärgad. Det som sker är att de byter ut ett relä och sedan fungerar bilen igen ( ca 6-9 månader).

Jag har själv bara haft bilen i 2 år, men undrar om ngn vet vad som skall justeras för att detta elfel kan rättas till (tror att det är det). Har anlitat "Bilias" verkstäder ett par gånger, men ingen kan tala om vad det kan vara för fel.

Är det någon snäll människa som kan ge mig några råd eller tips - är i stort behov av bilen och jag har inte råd att bli bärgard fler gånger;), desutom är det väldigt obehagligt att bilen dör mitt på motorvägen under färd.

Tack på förhand!
Annika :D

Hej

Jag hadde samma fel på min förra Clio Sport. Den bara dog helt plötsligt
mitt på vägen. Det tog en vecka för Volvo innan dom hittade felet. Det var en sladd som låg och skavde mot motorblocket och därav blev det kortslutning. Dom bytte även relä, men det vart kortslutning hela tiden tills dom kom på vad som var felet. Fabriken hadde slarvat vid isoleringen av hela sladdhärvan. Volvo kanske bör titta på elsladdarna.
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

min styvbror hade samma problem med sin clio. kabelstammen byttes och den fungerade igen.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Annika
Posts: 2
Joined: 11 Jul 2006, 00:12
Location: Annika

Tack

Post by Annika »

Tack
Post Reply