Hål i torped väggen(Fixat! )

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
zebran
Posts: 129
Joined: 03 May 2006, 21:31
Location: Örebro

Hål i torped väggen(Fixat! )

Post by zebran »

Var idag och köpte mig en baslåda och ett steg.
När vi sen skulle dra kablar för steget så stötte vi på problem.

Vill helst inte borra och undrar om det finns något hål att få igenom kabeln i ändå.
Vi hittar inget hål och det är för trångt och dra i något av dom befintliga t.ex vajerna till motorhuven .


Något som har något tips eller någon ide!


//Sebbe
Last edited by zebran on 28 Jul 2006, 12:31, edited 1 time in total.
Sebastian Rydberg
Sala
Clio B
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

vet inte alls hur det ser ut i din bil, men vet andra som dragit strömkabeln under bilen. Bara att bunta fast på lämpliga ställen och sedan in i kupén/bagaget på något lämpligt ställe. Akta bara så du inte sätter kabeln för nära varma ytor om du sätter den under bilen.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jag har för mig att det är du som har gissningstävling vilken bil du har ...svårare än så här är det inte,finns det inget hål så får du borra ett,tänk på att isolera kabeln så att du inte får kortis om höljet går sönder.........
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
zebran
Posts: 129
Joined: 03 May 2006, 21:31
Location: Örebro

Renault Clio fas 2 -99

Post by zebran »

Glömmer ständigt skriva vilken bil jag har ;)


Okey,men om jag ska borra,vad ska jag tänka på då?

Ingen i Örebro som e sugen dra kablarna mot ekonomisk ersättning?


Mvh
Sebastian
Sebastian Rydberg
Sala
Clio B
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Clio fas 2 -99

Post by Tony »

zebran wrote:Glömmer ständigt skriva vilken bil jag har ;)


Okey,men om jag ska borra,vad ska jag tänka på då?

Ingen i Örebro som e sugen dra kablarna mot ekonomisk ersättning?


Mvh
Sebastian
BRL är nog det...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
zebran
Posts: 129
Joined: 03 May 2006, 21:31
Location: Örebro

Under bilen

Post by zebran »

Slits inte kablarna väldigt mycket i längenden om man drar dom under bilen?
Sebastian Rydberg
Sala
Clio B
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Dra annars kabeln genom gummibälgen till huvvajern. Bara att sticka hål med en syl.
zebran
Posts: 129
Joined: 03 May 2006, 21:31
Location: Örebro

hålet

Post by zebran »

Såg också det som ett alternativ men när jag stoppade in fingret innifrån kupén i det hål så kändes det som att det tog stopp.kändes nästan som om det var gjort enbart för att passa en vajer.

Har du testat det?
Sebastian Rydberg
Sala
Clio B
zebran
Posts: 129
Joined: 03 May 2006, 21:31
Location: Örebro

ÄNTLIGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Post by zebran »

Nu har jag äntligen lyckats få dit alla kablar och kopplat på basen!

ÄNTLIGEN!

Så som jag tjatat om det här!


Yeeeeees!
Så nu e det bara att: Turn up the volume and pump up the bass,to the slammin sound of Dj pulsedriver ;)!



Ha det gött!
Sebastian Rydberg
Sala
Clio B
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

hur gjorde du då...????
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
zebran
Posts: 129
Joined: 03 May 2006, 21:31
Location: Örebro

Post by zebran »

Var ett projekt kan jag lova.
Först rev vi bort mattor och isolering vid passagerar sidan. Där var det som en ut buktning i väggen. Borrade ett 12 mm hål där. Sen satt vi i en gummi plugg och drog igenom kabeln.
Drog sedan kabeln bakom värmeplåten och upp till batteriet,fäst kabeln hela vägen på lämpliga ställen.

Sen var det bara att bryta bort lister och fälla säten och dra kabeln.

Lågnivån drog vi på förar sidan och drog upp den vid spaken man öppnar huven med. Sen var det bara att åka in och få stereon ut plockad och koppla in kablarna sen var det bara att dunka!

Blev väldigt nöjd,ville ju ha LITE dunk utåt men MYCKET dunk innåt. Blev verkligen det!

Så e super nöjd,nu är det bara kvar att ställa in all så ljudet blir bra!
Sebastian Rydberg
Sala
Clio B
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Vad bra då...jag är åxå sugen på att börja med lite bilstereo igen,har en jäkla massa prylar liggande.(2 st cerwin vega 12" 800w , ett Mds steg kommer inte ihåg vad det heter nu,men det är 2kanaligt med 2st strömingångar skall klara 0,5ohm 1600w max sitter inga säkringar på steget dom får man sätta dit själv :D ,har även ett 4 kanalssteg liggande,och ett aktivt delningsfilter som klarar diskant,mellanregister,midbas och subbas,med sladdfjärr till basen för justering....allt ligger bara och skräpar,har inte haft tid för det,måste skaffa en huvudenhet bara,vill helst ha så jag kan ha orginal rattfjärr och display,men jag vill ha en Jvc med giga mp3 (1000 låtar på en skiva)så bara jag har en rattfjärr så klarar jag mig,är så jävla trött på att alla kommersiella radiokanaler här sänds från fjollträsk,finns ingen lokal kvar dom är uppköpta,så alla nyheter och väder blir någon snabb sk*t för hela landet,dom har ju inte ens tt nyheter,och dom kan inte spela mer än samma sk*t hela tiden,tex dom kan inte spela lordi,men dom kan spela den där ryssen som kom 2a som knappt kan engelska.....så jag försöker lyssna så lite som möjligt på radio.............
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
zebran
Posts: 129
Joined: 03 May 2006, 21:31
Location: Örebro

Post by zebran »

Okey!
Sebastian Rydberg
Sala
Clio B
Bilutlämning
Posts: 4
Joined: 06 Apr 2006, 22:58
Location: Stenungsund
Contact:

Post by Bilutlämning »

Hej

Kan rekomendera att dra kablarna under bilen. Trä på ett hölje av typen luboflex (VP rör på rulle) så får du ett extra mekaniskt skydd för kabeln
samt en enda enhet att klamma i stället för två (+ /- kablarna)

AA
zebran
Posts: 129
Joined: 03 May 2006, 21:31
Location: Örebro

Post by zebran »

Oeky,men löste det ändå genom att borra :)
Men tack för tipset ändå!
Sebastian Rydberg
Sala
Clio B
Post Reply