elstrul

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

elstrul

Post by Teemu »

ute och åkte lite med husvagnen igår och efter ca 1 timmes åkande slocknade vänster sidas positionsljus fram, vänster bakljus samt den ena reg. belysningen samt belysningen på husvagnen. Testade med en ny säkring som också gick direkt. Hem igen och väl hemma kopplade jag isär vagn och bil, i med ny säkring och du fungerade det i bilen igen. Tänkte att då är det något knas i vagnen och kollade runt lite, men hittade inget. Testade att koppla ihop vagn och bil igen och nu fungerade det igen i åtminstone 1timme som jag hade det ihop kopplat. Enligt elschemat på vagnen är det bara 6st positionsljus + bakljusen på den slingan. Alla dessa lampor är på 5W alltså 40W totalt. Med dom 3 lamporna som slocknade som jag reagerade på i bilen så är det 3st och dessa är också på 5W om jag inte minns fel. Alltså total belastning på ca 4,6A. Så säkringen på 7,5A borde hålla. Någon som vet om det sitter något mer på den slingan i bilen? Har inte haft något som helst elstrul med vagnen innan, men det kommer garanterat att strula näst nästa vecka när jag skall besikta vagnen.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

ibland ligger laddspänningen bak till husvagnen på samma säkring som positionsljuset.
alltså, den spänningen som underhållsladdar husvagnsbatteriet och driver kylskåpet medans du kör.

koppla ifrån kylskåpet och batteriet i husvagnen och se om säkringen smäller i bilen.,
du kan även mäta på batterikabelskon i husvagnen och kolla om där är spänning när bilen sitter påkopplad. det innebär att laddningen går via positionsljuset.

åtgärd är då en större säkring typ 25-30amp eller att du kopplar om laddningsstiftet till en separat kabel med egen säkring.


vi hade detta problemet på min mammas f.d. laguna rxe
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

jodå, laddningen går via bakljus mm fast den tas på andra sidan av bilen. det är alltså bara vänstra sidan av bilen som slocknade och det enda på vagnen som ligger inkopplat på den polen är vagnens färdbelysning. Kylen var dessutom avstängd under turen igår liksom allt annat i vagnen. i och med att det funkat kalas förut och även nu verkar det som så kanske det bara hade kommit in lite fukt någonstans. Fast det verkar ju också konstigt i och med att felet dök upp efter ca 1 timmes körning.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

kanske fukt i nån skarv på husvagnens kablage?

eller kanske to.m . på kontakten ?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

det enda som ligger på den slingan i vagnen är alltså färdbelysningen. Haft isär alla lamphusen och konstaterat att där var det torrt. Likaså i kontakten på vagnen - torrt och fint. Var ute och åkte lite med vagnen idag igen och det funkade hur bra som helst igen. Stannade efter ett tag och slog på ett par lampor inne i vagnen samt kylen. Åkte efter det lite dryga 30min utan något som helst strul.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Antagligen sk*t/fukt i kontakten(som figgesoft sa), sedan ligger det och gläpper, och det generar värme och det i sin tur att säkringen poppar. Nu när du kopplat in o ut ett par ggr så är glappet antagligen borta..
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det är också viktigt att höger belysning är separerad från vänster så att man fördelar belastningen på bilen.

På gammla lagunan är det nästan regel att släpvagngs belysning och bromsljus är inkopplade på fel ställe i bilen vilket resulterar i att felsökningsdetektorn brinner upp.Finns fördragen blå och lila till ändamålet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

visst hade det varit bra om belysningen i vagnen hade varit separerad, men det är en så pass gammal vagn att det inte var så då. Inte enligt elschemat iaf.

Beträffande felet så funkade det alltså som normalt igår igen när jag var ute och provåkte samt övade backning. Så jag får väl avvakta och se om det dyker upp igen.

Tackar dock för alla tips!
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det blir nog att koppla om husvagnen då, du får räkna ut belastningen med
OHM's lag så att säkringen ej blir överbelastad.
U=IxA
W=UxA
:wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

säkringen bör inte bli överlastad i vilket fall då det enda jag hittills hittat som sitter på den säkringen är 11st 5W lampor och säkringen är på 7,5A.
55W belastning ger då ca4,6A så det skall ju funka.

Börja koppla om original elsystemet vet i tusan om jag har någon lust med. Det är ju konstruerat för att vara på detta sättet redan ifrån fabrik. Fast skulle det visa sig att det kommer att bli konstant strulande får man väl tänka igen. Det konstiga isf tycker jag är om det skall börja strula nu efter alla gånger vagnen hängt bakom bilen och bilen före denna med för den delen.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Dragkrokens koppling går till lampan vänster bak. (är nära cigg uttaget) :) där har du massor av A och den ger bara ström vid tändning på. Allt du behöver göra är att förlänga kablen ca 15cm... bara ett förslag
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

jag får ha det i åtanke framöver. Kan ju som sagt ha varit lite fukt/skräp som legat någonstans för det har ju funkat som det alltid gjorde innan nu dagar i rad.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Post Reply