Magnetventil
Moderator: Forumpolisen
Magnetventil
Varningslampan 'Fuel injection faulty' tändes idag på bilen och jag stannade o hörde att det surrade j*kligt högt från motorn. Det var magnetventilen som förde ett j*kla liv.
Är det magnetventilen som behöver bytas då, eller låter den pga något annat tro?
Är det magnetventilen som behöver bytas då, eller låter den pga något annat tro?
Patrik Källbom - Linköping
Kör Laguna II 1,9 dci
Kör Laguna II 1,9 dci
Re: Magnetventil
Titta så EGR ventilen inte är fullproppad med sk*t.Pakke wrote:Varningslampan 'Fuel injection faulty' tändes idag på bilen och jag stannade o hörde att det surrade j*kligt högt från motorn. Det var magnetventilen som förde ett j*kla liv.
Är det magnetventilen som behöver bytas då, eller låter den pga något annat tro?
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Hmm hälften av postingen försvann.
Om du får det felet du säger, så beror det ofta på att EGR ventilen är igensatt. (vanligt på din modell) Problemet blir extra vanligt om man fyller motorolja till max när motorn är kall. (ha hällre lite mindre olja) Problemet uppstår också om lagren till turbon är dåliga eftersom den läcker då olja som med soten blir klibbig massa. Ventilen är inte så bökig att rengöra. När den är igensatt så får du oftast effekt förlust också. Även om ditt fel inte beror på Egr ventilen så kan jag rekommendera att rengöra den alla 3000-4000 mil minst.
Om du får det felet du säger, så beror det ofta på att EGR ventilen är igensatt. (vanligt på din modell) Problemet blir extra vanligt om man fyller motorolja till max när motorn är kall. (ha hällre lite mindre olja) Problemet uppstår också om lagren till turbon är dåliga eftersom den läcker då olja som med soten blir klibbig massa. Ventilen är inte så bökig att rengöra. När den är igensatt så får du oftast effekt förlust också. Även om ditt fel inte beror på Egr ventilen så kan jag rekommendera att rengöra den alla 3000-4000 mil minst.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
tack för informationen! ska försöka få bort egr ventilen imorn, testade att göra det för ett tag sen men den satt så j*kla hårt så jag struntade i det..
bra tips för o få bort den? läste i detta forum om det och där hade dem tagit i så den gick av...
http://www.renaultforums.co.uk/general- ... hlight=egr
bra tips för o få bort den? läste i detta forum om det och där hade dem tagit i så den gick av...
http://www.renaultforums.co.uk/general- ... hlight=egr
Patrik Källbom - Linköping
Kör Laguna II 1,9 dci
Kör Laguna II 1,9 dci
Dränka den i diesel/rostlösare dagen innan kanske underlättar. Har själv haft tur att dom suttit ganska löst. Hur som helst, lycka till!Pakke wrote:tack för informationen! ska försöka få bort egr ventilen imorn, testade att göra det för ett tag sen men den satt så j*kla hårt så jag struntade i det..
bra tips för o få bort den? läste i detta forum om det och där hade dem tagit i så den gick av...
http://www.renaultforums.co.uk/general- ... hlight=egr
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----