Startproblem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

aljee
Posts: 40
Joined: 20 Feb 2006, 15:01

Startproblem

Post by aljee »

Hej !

Har haft startproblem med min Laguna vilket har kostat mig ett nytt
batteri.

Problemen har kommit tillbaka. Efter att ha läst lite om detta problem
har jag förstått att det troligtvis har att göra med vissa reläer som sitter brevid batteriet.

Har 3 st av G Cartier (lila) 12V-50A-03525 samt ett svart mindre relä (PA 55-SF30).

Ska man byta samtliga ! Löser det mina problem.

Jag chansar på att dessa har sitt pris !!!

Hoppas ngn kan hjälpa mig !


ALJE
ALJE Strömsholm

Renault Laguna 1,8 Touring -02
Renault 19 1,7 -90
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Hur yttrar sig startproblemet nu?
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
aljee
Posts: 40
Joined: 20 Feb 2006, 15:01

Post by aljee »

Motorn är helt död. Den drar inte. Ibland efter att ha knackat på reläerna har jag lyckats få igång den.
ALJE Strömsholm

Renault Laguna 1,8 Touring -02
Renault 19 1,7 -90
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

Inte dålig kontakt, kanske på grund av erg osv? Hade liknande fel på en volvo för länge sen, problemet var då erg vid batteripolerna, inte erg på kontakterna vid startmotorn?
Peter Nilsson
Hässleholm
CRS-medlem nr: 1450
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

När min 2.0 var stendöd så var det ett av dom stora reläerna som byttes (svart, kommer ej ihåg vilket nummer).
Har du försökt att byta plats på dom som är lika? Det enklaste är att läsa ur felminnet eftersom du får info om vilket det är. I en del fall när det varit som du beskriver, så har det varit kortläsaren.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
aljee
Posts: 40
Joined: 20 Feb 2006, 15:01

Post by aljee »

Återkommer senare med ett resultat ! I helgen ska jag dränera mitt hus !!
Tackar så mycket för dessa tips !

ALJE
ALJE Strömsholm

Renault Laguna 1,8 Touring -02
Renault 19 1,7 -90
aljee
Posts: 40
Joined: 20 Feb 2006, 15:01

Post by aljee »

aljee wrote:Återkommer senare med ett resultat ! I helgen ska jag dränera mitt hus !!
Tackar så mycket för dessa tips !

ALJE
Jag har idag beställt ett nytt relä efter att ha skiftat plats på 2 relän (bilen startade utan problem). Jag misstänkte att den yttre av dem 3 jag har, var dålig. Beställde från Volvo återförsäljare (330kr), där försäljaren trodde jag hittat felkällan !'

Den yttre har tydligen märkström på 50A. Dem 2 andra har 40A.

Nu hoppas jag bilen går bra i sommar när semestern nalkas....

ALJE
ALJE Strömsholm

Renault Laguna 1,8 Touring -02
Renault 19 1,7 -90
aljee
Posts: 40
Joined: 20 Feb 2006, 15:01

Post by aljee »

aljee wrote:
aljee wrote:Återkommer senare med ett resultat ! I helgen ska jag dränera mitt hus !!
Tackar så mycket för dessa tips !

ALJE
Jag har idag beställt ett nytt relä efter att ha skiftat plats på 2 relän (bilen startade utan problem). Jag misstänkte att den yttre av dem 3 jag har, var dålig. Beställde från Volvo återförsäljare (330kr), där försäljaren trodde jag hittat felkällan !'

Den yttre har tydligen märkström på 50A. Dem 2 andra har 40A.

Nu hoppas jag bilen går bra i sommar när semestern nalkas....

ALJE

Har i dagarna bytt reläet. Bilen är inte helt tillförlitlig ännu !

Ibland strejkar den vid startögonblicket. Jag har upptäckt att efter att ha tryckt på startknappen, om jag rör växelspaken i sidled, hoppar motorn igång.

Min fråga är då: Finns det någon givare som känner av om en växel är i (som någon sorts startspärr vid start). I så fall är det nog den som strular !


Kom med idér och svar ....
ALJE Strömsholm

Renault Laguna 1,8 Touring -02
Renault 19 1,7 -90
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ja jag antar att det finns en sådan,som känner av växellägena för om man har växel i kan man inte starta utan att trycka ner kopplingen,men det kan man göra om växeln är ur..men det borde ju funka att starta om man har kopplingen ner tryckt för då skall den ju inte bry sig om om det är växel lr inte i....typ...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
aljee
Posts: 40
Joined: 20 Feb 2006, 15:01

Post by aljee »

När den ej går att starta, rycker jag kraftigt i växelspaken i sidled, vilket gör att motorn går igång. Då är kopplingen inte nedtryckt och växel är frikopplad.
(Det är efter att jag har tryckt på startknappen ).

:roll:
ALJE Strömsholm

Renault Laguna 1,8 Touring -02
Renault 19 1,7 -90
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ja men det uppträder väl alldrig om kopplingen är nedtryckt..??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
aljee
Posts: 40
Joined: 20 Feb 2006, 15:01

Post by aljee »

Du menar att när man startar en Laguna II måste kopplingen vara nedtryckt!
Denna bil börjar kännas egensinnad
Jag tycker att det är märkligt att jag kan starta bilen enbart via att rycka på växelspaken, oavsett om koppling är nedtryckt eller ej.
ALJE Strömsholm

Renault Laguna 1,8 Touring -02
Renault 19 1,7 -90
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

kopplingen skall vara nertryckt om du har en växel i och skall starta... Detta måste som tony säger kännas av med nån sorts givare är denna dålig så kanske ditt fenomen uppstår.... ett sätt att testa detta borde väl vara att när den tvekar att starta på friläge att du då trycker ner kopplingen... startar den då borde de vara den givaren som inte funkar.
Låter detta logiskt eller är jag helt ute å cyklar :?: :lol:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mange wrote:kopplingen skall vara nertryckt om du har en växel i och skall starta... Detta måste som tony säger kännas av med nån sorts givare är denna dålig så kanske ditt fenomen uppstår.... ett sätt att testa detta borde väl vara att när den tvekar att starta på friläge att du då trycker ner kopplingen... startar den då borde de vara den givaren som inte funkar.
Låter detta logiskt eller är jag helt ute å cyklar :?: :lol:
Just vad jag menar.........för om man har en växel i kan man aldrig starta om man inte har kopplingen nertryckt, jag brukar alltid trycka ner kopplingen när jag startar,fast man inte behöver det om växeln är i friläge..så skulle jag ha samma fel som du så skulle jag aldrig märka det, dessutom du måste ju ända trycka ner kopplingen för att kunna lägga i en växel när du startat, så man kan lika gärna göra det med en gång..tycker bara det skulle vara jobbigt att lägga ur växeln innan man kan starta om man inte använder kopplingen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
aljee
Posts: 40
Joined: 20 Feb 2006, 15:01

Post by aljee »

Nog om det (kopplingen). Ibland vill man kanske bara sätta igång bilen(kyla ner kupe´n under en varm sommardag).

Ska kolla om man ser någon givare vid växelspaken.
ALJE Strömsholm

Renault Laguna 1,8 Touring -02
Renault 19 1,7 -90
Post Reply