Hur lossa bromsoket

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lenartzzz

Hur lossa bromsoket

Post by Lenartzzz »

Skulle byta bromsklossar fram på en Clio -00 , Lucas bromsok , men fick ge upp pga jag inte hade den nyckel som lossar oket. I mina ögon var det inte en insexnyckel utan mer en infemnyckel som behövdes, Bilia sa att det var en torxnyckel som behövdes, har dock aldrig sett en sådan typ av torx.
Någon som vet vad som lossar dessa bultar och dimension.
Lennart Liliengren - Jakobsberg
Spiff

Post by Spiff »

säker att du var på rätt skruv, för om jag inte är helt ute och cyklar så är det 12mm hylsa på skruven.. för det är väl oket du ska lossa inte okhållaren??
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

fram?bak? insex 7mm har jag på min laguna till oken bak..antagligen är det likadant fram....har inte kollat...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Förväxla inte fästskruven (insex) med skruvarna som håller ihop oxhalvorna! Det har hänt förr och det blir inte bra om de lossas!
Håkan Kjellin, Storå
Lenartzzz

Post by Lenartzzz »

Jaha då är jag väl ute och cyklar... Ni menar bultarna med gummibälgen på är de som håller oket. Tog för givet att det var nånting med insexbultar som håller dessa på nyare bilar, är kanske för inkörd på v70.Stort tack ska ha ni som besvarade frågan.Testar imorgon, fast då får man väl inte loss bultarna för de sitter fastrostade. :cry:
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

ja dom med gummibälg...har du 7mm insex hemma...?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Spiff

Post by Spiff »

Lenartzzz wrote:Jaha då är jag väl ute och cyklar... Ni menar bultarna med gummibälgen på är de som håller oket. Tog för givet att det var nånting med insexbultar som håller dessa på nyare bilar, är kanske för inkörd på v70.Stort tack ska ha ni som besvarade frågan.Testar imorgon, fast då får man väl inte loss bultarna för de sitter fastrostade. :cry:

dom ska det nog vara ja 12 eller 13mm hylsa tror jag det ska vara..
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Lenartzzz

Post by Lenartzzz »

Hej alla, har nu bytt klossar och det som passade var 12 mm hylsa.
Post Reply