Renault R8 1965
Moderator: Forumpolisen
Renault R8 1965
Hej!
Renault R8 från -65.
Körglädje? Väghållning? Motor?
Renault R8 från -65.
Körglädje? Väghållning? Motor?
Last edited by arnexter on 25 Nov 2007, 00:43, edited 1 time in total.
De e en kul veteranbil.
Den går bra på vägen och går att ligga och åka 90-100 och även fortare om man vill. Efterssom motorn sitter bak så blir den lite känslig för sidovind, detta märks bäst när man åker stora vägar med mycket öppna ytor runt.
Med dagens mått så är det ingen raket men motorn gör sitt jobb. (man hänger med i dagens trafikrytm iaf)
Att tänka på är att det inte är nån ny bil men jämfört med vad som fanns runt -65 så är det en kompitent liten vagn.
speciellt att tänka på är:
Rost; kolla baksärmar, framskärmar, tröskellådor och golv. Om en bil inte är omhändertagen så kan det vara rost överallt men bakskärmarna är nog det som kommer först.
motor och växellåda brukar det inte vara nå fel på men kolla så inte växelådan tjuter och att motorn går bra.
Reservdelar går att få tag på i sverige men det finns även nytillverkat i frankrike.
Lycka till och gå gärna med i klubben, om du köper bilen .
Den går bra på vägen och går att ligga och åka 90-100 och även fortare om man vill. Efterssom motorn sitter bak så blir den lite känslig för sidovind, detta märks bäst när man åker stora vägar med mycket öppna ytor runt.
Med dagens mått så är det ingen raket men motorn gör sitt jobb. (man hänger med i dagens trafikrytm iaf)
Att tänka på är att det inte är nån ny bil men jämfört med vad som fanns runt -65 så är det en kompitent liten vagn.
speciellt att tänka på är:
Rost; kolla baksärmar, framskärmar, tröskellådor och golv. Om en bil inte är omhändertagen så kan det vara rost överallt men bakskärmarna är nog det som kommer först.
motor och växellåda brukar det inte vara nå fel på men kolla så inte växelådan tjuter och att motorn går bra.
Reservdelar går att få tag på i sverige men det finns även nytillverkat i frankrike.
Lycka till och gå gärna med i klubben, om du köper bilen .
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Jag håller tummarna
Om bilen stått ett tag så kolla att bromsarna funkar och inte läcker (inte heller det brukar vara nån fara men det är värt att kolla) kolla även handbromsen.
Om bilen stått ett tag så kolla att bromsarna funkar och inte läcker (inte heller det brukar vara nån fara men det är värt att kolla) kolla även handbromsen.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Såg annonsen på R8:an. Den säljs av Lennart i Uppsala som även sålt en R10, 4L och en Floride för lite sedan. Han verkar kunnig på Renault, har tydligen mekat mycket med Renaulter.
R8:an var ute på annons i höstas. Ringde då på den, men det verkade vara en del att göra då. Det fanns rost och den såg inte så bra ut på bilderna jag fick. Verkar dock som den blivit renoverad (och omlackad ?) under den gångna vintern, för den ser fin ut nu tycker jag i senaste annonsen. Sa han något om det?
Tycker det verkar vara ett helt ok pris, så det är nog inte mkt att tveka på. R8:an går faktiskt uppåt i klassikerprislistorna och en "vanlig" eller en R8 Major finns det inte många kvar av längre. En rolig och lättkörd liten veteranare. Hyffsat "pigg" och rätt kul att köra, inte minst i stadstrafik.
Mange täckte in viktiga saker att ha koll på vid köp, och som sagt rost är a och o att kolla upp. Utöver det som han nämnde kan kylaren även vara ett lite känsligt kapitel. För det mesta är det inga problem, men vissa bilar kan ha blivit lödda i kylarfästen eller fått kylartätning i systemet. Viktigt att använda Renault original kylvätska och tillse att systemet är tätt, att slangarna inte har torrsprickor som det lätt blir på gamla bilar. Ett bakvänt kylsystem som i det här fallet får ju ingen kylning via fartvinden.
Och glöm inte att gå med i klubben om du köper R8:an. Tror det var allt.
Lycka till!
R8:an var ute på annons i höstas. Ringde då på den, men det verkade vara en del att göra då. Det fanns rost och den såg inte så bra ut på bilderna jag fick. Verkar dock som den blivit renoverad (och omlackad ?) under den gångna vintern, för den ser fin ut nu tycker jag i senaste annonsen. Sa han något om det?
Tycker det verkar vara ett helt ok pris, så det är nog inte mkt att tveka på. R8:an går faktiskt uppåt i klassikerprislistorna och en "vanlig" eller en R8 Major finns det inte många kvar av längre. En rolig och lättkörd liten veteranare. Hyffsat "pigg" och rätt kul att köra, inte minst i stadstrafik.
Mange täckte in viktiga saker att ha koll på vid köp, och som sagt rost är a och o att kolla upp. Utöver det som han nämnde kan kylaren även vara ett lite känsligt kapitel. För det mesta är det inga problem, men vissa bilar kan ha blivit lödda i kylarfästen eller fått kylartätning i systemet. Viktigt att använda Renault original kylvätska och tillse att systemet är tätt, att slangarna inte har torrsprickor som det lätt blir på gamla bilar. Ett bakvänt kylsystem som i det här fallet får ju ingen kylning via fartvinden.
Och glöm inte att gå med i klubben om du köper R8:an. Tror det var allt.
Lycka till!
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Hej
Kolla alla vätskor och ta det försiktigt iaf de första milen och känn på bilen... om allt känns bra så är de bara att gasa Men som alltid i en gammal bil så använd lukt och hörsel
En annan sak Läs forumsreglerna:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4913
Lycka till med bilen och här kan du gå med i klubben
http://www.clubrenaultsverige.com/member_new.asp
mvh
///M
Kolla alla vätskor och ta det försiktigt iaf de första milen och känn på bilen... om allt känns bra så är de bara att gasa Men som alltid i en gammal bil så använd lukt och hörsel
En annan sak Läs forumsreglerna:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4913
Lycka till med bilen och här kan du gå med i klubben
http://www.clubrenaultsverige.com/member_new.asp
mvh
///M
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Hoppas att bilen blir din och att du kommer att trivas här
Bilder på medlemsbilar har vi
Men man måste vara medlem för att titta på dom.
men träffbilder finns
http://www.clubrenaultsverige.com/meeting_yes.asp
Mathias har även en eminent sida om R8 och R10
www.r10-siten.com
Bilder på medlemsbilar har vi
Men man måste vara medlem för att titta på dom.
men träffbilder finns
http://www.clubrenaultsverige.com/meeting_yes.asp
Mathias har även en eminent sida om R8 och R10
www.r10-siten.com
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Roliga svansmotorbilar... finns ju bl.a. fiat, VW... men efterssom detta är ett renaultforum så listar jag lite renaulter.
4cv
Dauphine
R10
Floride/Caravelle
Ingen av dessa är speciellt dyra och är lätta att hålla på med. kan sätta in lite bilder på dom om du inte vet hur de ser ut
4cv
Dauphine
R10
Floride/Caravelle
Ingen av dessa är speciellt dyra och är lätta att hålla på med. kan sätta in lite bilder på dom om du inte vet hur de ser ut
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
4 cv är ingen cittra de e en renault
Bild:
Och detta är en R10 (en r8 som är förlängd fram och bak)
Floride (caravellen är en mordenisering av floriden)
Och för säkerhets skull en Doffe
Bild:
Och detta är en R10 (en r8 som är förlängd fram och bak)
Floride (caravellen är en mordenisering av floriden)
Och för säkerhets skull en Doffe
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Franska annonssidor finns men kommer inte på nån på rak arm...
Men alla dessa modeller finns att tillgå i sverige för en inte allt för dyr penning brukar kunna finnas på annons i t.ex. classic motor, klassiker, nostalgia.
Lycka till
Men alla dessa modeller finns att tillgå i sverige för en inte allt för dyr penning brukar kunna finnas på annons i t.ex. classic motor, klassiker, nostalgia.
Lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.