rotorproblem-Renault Dauphine
Moderator: Forumpolisen
rotorproblem-Renault Dauphine
jaha..nu är det dags igen
tog ut min pärla för sommaren för lite drygt en månad sen..har kört den ca 20 mil men den går så förbenat illa..
speciellt när man gasar på lite och motorn får jobba lite extra(uppförsbackar mm)
öppnar fördelarlocket och ser att rotorn har slagit av centrumkolet på locket..
VARFÖR
å var får man tag på ny rotor..har ett lock redan..funderar även på att borra ur kolet å sätta in nytt med ny fjäder..om det funkar vill säga..
HJÄLP MIG
tack på förhand å ha det så gott i sommarvärmen
tog ut min pärla för sommaren för lite drygt en månad sen..har kört den ca 20 mil men den går så förbenat illa..
speciellt när man gasar på lite och motorn får jobba lite extra(uppförsbackar mm)
öppnar fördelarlocket och ser att rotorn har slagit av centrumkolet på locket..
VARFÖR
å var får man tag på ny rotor..har ett lock redan..funderar även på att borra ur kolet å sätta in nytt med ny fjäder..om det funkar vill säga..
HJÄLP MIG
tack på förhand å ha det så gott i sommarvärmen
Viktoria Lindquist-Skänninge- åker Renault Dauphine 1959
*medlem nr 1625*
*medlem nr 1625*
De flesta Dauphiner glappar lite i fördelaren och det har oftast inte så mycket med motorgången att göra (kan även glappa på fel sätt men det är inte så vanligt).
Att kolet är nerslitet tror inte jag beror på ett eventuellt glapp utan snarare att grejorna inte är utbytta på länge.
Jag tror att jag har lock och rotor men dessa ligger hem hemma (d.v.s. där jag kommer i från=Dalarna) och dit skall jag inte på några veckor. Kjell Svensson kan ha (Tel 042-770 08 ) så prova att ring honom. Tala om i tråden om det löser sig eller ej, för på nått sätt fixar vi detta
Bussningarna i fördelaren samt brytarspetsar kan man ju byta ändå men tror inte det är så akut att göra det.
Att kolet är nerslitet tror inte jag beror på ett eventuellt glapp utan snarare att grejorna inte är utbytta på länge.
Jag tror att jag har lock och rotor men dessa ligger hem hemma (d.v.s. där jag kommer i från=Dalarna) och dit skall jag inte på några veckor. Kjell Svensson kan ha (Tel 042-770 08 ) så prova att ring honom. Tala om i tråden om det löser sig eller ej, för på nått sätt fixar vi detta
Bussningarna i fördelaren samt brytarspetsar kan man ju byta ändå men tror inte det är så akut att göra det.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Kolet är inte nerslitet utan avslaget.Rotorn har slagit av kolet jäms med.Resterna av kolet låg löst och skramlade i locketmange wrote:Att kolet är nerslitet tror inte jag beror på ett eventuellt glapp utan snarare att grejorna inte är utbytta på länge..
Vet ju inte när det är bytt.Köpte ju bilen i dec-05 och det här är ju första sommaren jag kör.Trodde ju i vintras att vattenpumpen var slut ,men när vi startade den nu så lät den kanon.I stället blir det här...
Aja..gamla bilar
Får väl försöka hitta delar så jag kan byta..Jag återkommer om jag behöver hjälp med delar...
Tack så mycket Mange
Viktoria Lindquist-Skänninge- åker Renault Dauphine 1959
*medlem nr 1625*
*medlem nr 1625*
nu har vi borrat ur kolet ur det gamla locket och satt i ett nytt kol..det verkar funka skapligt..ska även byta tändkablar då de verkar vara lite slitna..har fortfarande inte hittat någon ny rotor men har inte letat så aktivt..
hoppas det funkar över sommaren i alla fall
hoppas det funkar över sommaren i alla fall
Viktoria Lindquist-Skänninge- åker Renault Dauphine 1959
*medlem nr 1625*
*medlem nr 1625*