Min nya Scénic - 1.5 år senare

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
BorgSquirrel
Posts: 23
Joined: 31 Mar 2004, 21:10
Location: Sweden
Contact:

Min nya Scénic - 1.5 år senare

Post by BorgSquirrel »

För den som är intresserad kommer här en uppföljare av tråden http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=2224 med de öden och äventyr som jag genomlidit med min Scénic -04.

FARTHÅLLAREN
Samma observationer kvarstår som tidgare med tillägg av en intermittent bug. Där det borde vara 100, 102, 104, 106 km/h när man ställer in fart så hoppar den allt som oftast över 102, alltså direkt från 100 till 104. Skummo men ja ja...

REGNSENSORN
Är totalt j-vla kass. Glöm den. Kasta den i havet. Totalt oanvänbar och vad värre är är att den inte ens verkstan kan koppla ur den helt. Mitt kungadöme för en vanlig intervall-funktion!

KÖREGENSKAPER
Tänker nästan varje dag på stötigheten som numera är ett "problem", stötdämpningen lämnar en del övrigt att önska.

Vad värre är är att jag haft den inne mer än en gång och vid ett tillfälle en hel vecka för att den drar åt vänster. Inte mycket men alltid åt vänster och ändå så att man måste sitta och hålla den hela tiden. Verkstan har gett upp och de har bytt hjul, justerat framvagnen, haft andra verkstäder justera framvagnen, kalibrerat styrservo m m. Har bankat på min säljare ett tag nu för att få Renault i Göteborg att berätta för mig vad man tänker göra men inte händer det något... Detta är så illa att jag funderar på att byta bil, åtminstone byta ut den här individen som verkar ramsned eller nåt...

PARKERINGSRADAR
Hjälper ju inte mycket när man har stereon på så att man inte hör den.. *krasch*... :(
Varnar för övertro på systemet! :)

ÖVRIGT
Haft problem med att den gnisslar vid färd, ungefär som ett taskigt hjullager. Detta renderade flera verkstadsbesök innan man löste problemet. Det var splines på drivaxeln där den möter växellådan som var boven. De ska normalt inte vara smorda men det var lite fett som avhjälpte problemet i slutändan.

Den drar enormt mycket soppa jämfört med specifikationen. Automat, 2.0-motorn, drar aldrig en mililiter under 0.92 hur försiktigt man än försöker köra, oftast är det uppemot litern! Skandal för en modern bil.

SUMMERING
Jag är inte en "happy camper" med min nya Scénic, tyvärr, den gamla var det inget fel på, den här har jag haft mest på verkstan känns det som och ändå har den olösta problem.

BoB
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

FARTHÅLLAREN.. Har exakt så på min laguna[:0]

KÖREGENSKAPER.. Byt hjälpram (har bytts på en del = funkar perfekt sen)

PARKERINGSRADAR.. koppla den till mute på stereon

REGNSENSORN.. om torkar bladet har en skada presix vid sensorn flippar den ut...
BorgSquirrel
Posts: 23
Joined: 31 Mar 2004, 21:10
Location: Sweden
Contact:

Post by BorgSquirrel »

chh,

Bytt hjälpram? Var det för stötigheten eller för att den drar? Skulle vara intressant att prata med verkstan om förstås.

Att koppla parkeringsradarn till mute på stereon, är det nåt som går att göra lätt, eller menar du att det är så det borde vara?

BoB
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by BorgSquirrel</i>
<br />chh,

Bytt hjälpram? Var det för stötigheten eller för att den drar? Skulle vara intressant att prata med verkstan om förstås.

Att koppla parkeringsradarn till mute på stereon (eller telefon mute), är det nåt som går att göra lätt, eller menar du att det är så det borde vara?

BoB
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Det är lätt att koppla, bara att ta plus kablen från back sensorn till mute på stereon. Hjälpramen byts på bilar som drar snett eller vibrerar i ratten(efter allt annat har prövats)
Klocktornet
Posts: 37
Joined: 22 Apr 2004, 13:39

Post by Klocktornet »

FARTHÅLLAREN
Håller med om att den är ologisk. Visst måste det finnas utrymme för motorn att anpassa sig, men inte ens på plan och rak väg lyckas den hålla det exakta kilometerantalet.

REGNSENSORN
Lutar åt att inte bruka den så mycket heller. Särskilt som man måste stänga av torkaren (om den står i intervalläge när motorn är av) när man sätter på bilen.

KÖREGENSKAPER
Håller inte med dig. Har inte upplevt det du gör. Ett tips kan vara att kanske kolla däcktrycket lite oftare???

PARKERINGSRADAR
Har ingen.

ÖVRIGT
Har inte haft några problem. Min 2.0 Automat (Grand Scenic) drar mellan 0.77 och 0.90, inte mer. Nu lär det väl dock bli mer i vinterväglag, med vinterdäck å sånt.

SUMMERING
Jag är en hyfsad nöjd "happy camper". Man köper ju inte RGS för att man har gott om pengar. Därför blir ju det förväntade resultatet därefter.

Tycker dock att det är trist att du haft så stora problem. [V]
BorgSquirrel
Posts: 23
Joined: 31 Mar 2004, 21:10
Location: Sweden
Contact:

Det kommer mera...

Post by BorgSquirrel »

Intressant inlägg Klocktornet, vissa beröringspunkter finns ju med vad vi upplever ändå. Verkar som om mitt ex är ett riktigt måndagsexemplar. Har nu haft Renault Sveriges tekniska regionschef som provkört bilen, dock så säger han att han "förstår vad jag menar" men han kan inte säga att bilen ligger utanför normen för denna modell. *bummer*

Han ska kolla lite mer med Frankrike och sen återkomma, han skulle iaf trolla fram en identisk bil som jag kunde få provköra för jämförelsens skull innan jag ev. beställer en ny individ. Synd att du har en RGS, även om allt annat stämmer så vet jag inte om jag skulle riskera att skillnaden i karossen mellan standard och RGS skulle påverka mitt problem.

Jag tankade idag. 47 mil hade den gått sen förra tankningen. 55 liter fick jag i... Cheezus... Ok, vinterdäck. Ok, kallstarter. Men 1.17l/mil!!!? Det finns ju f*n inte skalan att en bil i den här klassen ska kunna dra så mycket.
Enligt produktbladet så förbrukningen vara

Stad: 1,19
Bland: 0,86
Landsv.: 0,67

Jag får väl bara vara glad att jag aldrig sett 1.19 tidigare, den har legat konstant på 0.92 ungefär.

Nu har jag dessutom fått ett gnisselljud när jag vrider ratten åt vänster (inne i kupén från själva ratten) samt att den ibland vid vänstersväng med stort utslag (hemma på parkeringen) tjuter till från servosystemet eller nåt annat ner mot vänster framhjul till...

Jag delar inte uppfattningen att man får vad man betalar för, inte när mitt ex. kostade 215 000:- men den utrustning jag valt. Har man kastat 215 000 skattade tusenlappar på bilhandlaren så ska man ha ett bekymmersfritt bilägande med en bil som åtminstone kan följa vägen och vara någorlunda bekväm.
Bengt Bergholm
Linköping
Klocktornet
Posts: 37
Joined: 22 Apr 2004, 13:39

Post by Klocktornet »

BorgS

Jag håller med dig, även om jag ändå vill påstå att trots att +200K pengar är en del så kostar bilar rätt mycket och i förhållande till andra märken i segmentet (Mazda 5, VW Touran, Zafira och Corolla Verso är Renaulten om inte billig i vart fall den troligen mest prisvärda). Därmed inte sagt att du skall stå ut med eller behöva leva med trubbel med en ny bil - det skall man inte heller behöva om man köper Kia eller RR.

Det där med förbrukningen är intressant, jag har nu kört en del under vintern, inte mycket egentligen men förbrukningen håller sig runt 0,88-0,95 även vid kortare körning. Tror att din bil helt enkelt är felinställd, för om du kör "snålt" skall den omöjligen dra så mycket. Stå på dig!
Klocktornet
Posts: 37
Joined: 22 Apr 2004, 13:39

Post by Klocktornet »

BorgS

Hur går det?

Tänkte bara lämna en kortare förbrukningsrapport. Var ute häromdagen på en (för mig!) lång tur med bilen, cirka 10 mil i ett svep i snöyra, halka, hyfsat mycket trafik och max 110 km/h, snittet var väl kring 80 (motorväg, motortrafikled, landsväg och stadsgator).

Fick ned förbrukningen genom att köra ganska defensivt, men absolut inte kärringaktigt (körde både om och "tryckte till" här och var, tre starter på sträckan), från 10,1 till 8,1. Hade jag fått köra längre (i samma förhållanden och kanske 10 mil till) är jag övertygad om att förbrukningen hade krupit ned till "sommaraktig" någonstans kring normalförbrukning, alltså 7,3-7,7.

Det ÄR fel på din förbrukning, det kan jag nu stämma in säkert som sten på. Frågan är; vad gör Renault?
BorgSquirrel
Posts: 23
Joined: 31 Mar 2004, 21:10
Location: Sweden
Contact:

Post by BorgSquirrel »

Jadu Klockis... sent om sider orkar jag svara, hoppas du är tålmodig :)

Bensinförbrukningen är ju inte den stor grejjen på min bil även om den är äckligt hög. Jag har nu sommardäck igen och har kört som en riktig kärring (även om jag förvisso pendlar dagligen i 125km/h) och den vägrar envist att komma under 0.92, när jag står på lite mer, varit lite stressad en vecka, gasat för att den är kul etc så ligger den på 0.99-1.10 i medel.

Sedan jag postade sist så har bilen varit inne ett par vändor till

* Splines-gnisslet kom tillbaka, åtgärdat igen. Har hänt på minst en annan bil (en Kangoo) så nåt ere men det finns ingen servicebulle på det.

* Flera handtag har bytts efter att ha packat under vintern

* Regnsensorn är numera omprogrammerad till vanligt intervalltork, något som ju inte skulle gå...

* Programvaran i "elcentralen" (antar det är huvuddatorn det) är uppgraderad så nu hänger sig inte bakrutetorkaren vilket den gjort förut utan anledning till man startat om bilen. Windows?

* Diverse "produktuppdateringar" bl a byte av fjädring fram, sådant som inte gjorts på min men som införts senare i produktionen. Detta för att testa om det skulle hjälpa att den drar åt vänster.

* Diverse andra försök att få bukt med draget åt vänster.

* A/C ur funktion nu när man behöver den som bäst, nån slang som packat och som inte fanns hemma.

* Sköld under motorn (stor som en lagårdsdörr) lossnade, förmodligen inte åtskruvad ordentligt efter nåt verkstadsbesök

* Återkallelse för bältesinfästning

Jag har nu sagt att det får vara nog och imorrn ska jag träffa verkstadschefen för att diskutera en hävning av köpet eftersom de inte kan lösa problemet. Jag har också varit hos M och fått bilen bedömd och de skriver i sitt utlåtande att det jag upplever är sant och inte är normalt.
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Fasen vilket jobbigt bilägande! Köper jag en ny bil ska den funka utan en massa problem. Man köper ju en ny bil bara för att få ett enkelt bilägande, med garantier och allt.
Hade jag haft dessa problem hade jag aldrig köpt renault igen. Tycker du ska få en ny bil av dom. Köp en toyota, lovar du blir nöjd!
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Tråkigt höra om alla problem och verkstaden verkar dessutom inte kunna sitt jobb. Det förmörkar ju bilägandet en hel del, för det ska vara ett nöje med att ha en bil. Tyvärr lider Renault i Sverige av att det är Volvo som importerar och serverar bilarna. Visst finns det kompetent personal lite här och där, men motsatsen verkar vanligare. Volvo är bättre på Volvo.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
BorgSquirrel
Posts: 23
Joined: 31 Mar 2004, 21:10
Location: Sweden
Contact:

Post by BorgSquirrel »

Nackskott.

2006-06-09, 17.34.

Rök bolmar upp när jag stannar vid en korsning. Varifrån kommer den nu då? Körde jag igenom en massa oupptagen sand från vintern som torkat och yrt upp?

Nej. Det luktar bränt. Det kommer in rök i kupén. *TVÄRNIT*. Stänga av och ur bilen som en iller på steroider. Jodå, nåallt kommer den tjocka vita röken från under min bil alltid. Medan jag funderar på om jag ska ringa 112 till brandkåren och vad jag ev. vill rädda ur bilen så skingrar sig röken. *puh*.

Dristar mig till att starta den igen för att backa lite ur vägen. Samma visa igen.

Renault assistance funkar klanderfritt, bärgaren är där på 10 min och jag sitter i en hyrbil innan timmen är förfluten. Bravo!

Verkstan lyfter på locket och grymtar nåt som låter som "motorbyte". Det visar sig vara så att jag hört rätt. Kolvringar mummlar man också om och "två veckor, minst". Hallelujah!

Jag älskar min nya Scénic. :evil:
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

RolandM wrote:Tråkigt höra om alla problem och verkstaden verkar dessutom inte kunna sitt jobb. Det förmörkar ju bilägandet en hel del, för det ska vara ett nöje med att ha en bil. Tyvärr lider Renault i Sverige av att det är Volvo som importerar och serverar bilarna. Visst finns det kompetent personal lite här och där, men motsatsen verkar vanligare. Volvo är bättre på Volvo.
På den lokala verkstaden är det tveksamt om dom kan Volvo ens... :?
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Post Reply