"Gnisslande/kvittrande" motor! [Clio Sport]
Moderator: Forumpolisen
"Gnisslande/kvittrande" motor! [Clio Sport]
För ett par veckor sedan upptäckte jag att min motor (Clio Sport) "gnisslar/kvittrar" på höga varvtal, dvs över 5500 rpm, på alla växlar. Det kan ha funnits långt innan eftersom man BARA hör det med rutan nedvevad. Ljudet låter inte som en rem, utan lite mer metalliskt, nästan som gnissel från osmörjda gångärn fast mycket högre tonart och repetitivt, kanske 5-10 "gnissel/kvitter" per sekund. Det är dessutom olika hur mkt gnissel det kommer från gång till gång, ibland rätt mycket o ibland nästan inget alls.
Hoppades på att ljudet skulle försvinna när jag bytte kamremmen och allt därtill, men inte. Jag har gjort 6000-mila nyligen med byte av vissa remmar dessutom.
Idéer?
Annars får jag väl åka in till en meck o be dom lyssna, men hinner ju sällan under deras öppettider....
Edit: Som Clio_fidde påpekade så var ju inlägget ngt oklart... Uppdaterat
Hoppades på att ljudet skulle försvinna när jag bytte kamremmen och allt därtill, men inte. Jag har gjort 6000-mila nyligen med byte av vissa remmar dessutom.
Idéer?
Annars får jag väl åka in till en meck o be dom lyssna, men hinner ju sällan under deras öppettider....
Edit: Som Clio_fidde påpekade så var ju inlägget ngt oklart... Uppdaterat
Last edited by Slickan on 19 May 2006, 16:17, edited 1 time in total.
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
Du kan utesluta generatorremmen genom att gnugga med ett stearinljus mot "ribb"-sidan, blir det tyst sen så var det den...
Det skulle kunna vara lagret i nån spännrulle på kamremmen som håller på att rasa, då finns alla skäl att oroa sig. Men de borde inte ge upp redan vid 6000 inte ens på en Renault
Det skulle kunna vara lagret i nån spännrulle på kamremmen som håller på att rasa, då finns alla skäl att oroa sig. Men de borde inte ge upp redan vid 6000 inte ens på en Renault
låter det olika när man tomgångsgasar lr har belastning,när kopplingen är ner tryckt lr inte...lr låter det vid alla dessa tillfällen..?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ett känt missljudsproblem är "4k-skramlet"... Inkråmet i främre ljuddämparen lossnar och gör att låter illa vid 4000varv ungefär. Det ljudet, lite metallisk skramlande, låter som om det kommer från de lägre delarna av instrumentpanelen fast det egentligen är avgassystemet som är boven.
På vår bil byttes främre delen av röret på garantin på grund av missljud...
På vår bil byttes främre delen av röret på garantin på grund av missljud...
Fortfarande inte hittat felet. Bytte kamrem, rullar och vattenpump och då skar en rulle till generatorremmen som tydligen aldrig brukar bytas, beställning från France och 2500 kr. Tänkte att nu är även kvittret borta, men nej då. Nu är det iofs ännu mer metalliskt och kan knappast kallas för kvitter, snarare kraftigt gnissel.
Har dock testat lite, det låter inte när man varvar mycket med låg gas utan enbart när man har fullgas? (och ENBART över 5500 varv, inte ett ljud därunder).
Fler idéer?
Har åkt in o ut på verkstäder på sistone, orkar inte en vända till, suck...
Har dock testat lite, det låter inte när man varvar mycket med låg gas utan enbart när man har fullgas? (och ENBART över 5500 varv, inte ett ljud därunder).
Fler idéer?
Har åkt in o ut på verkstäder på sistone, orkar inte en vända till, suck...
Per Sahlin - Fjollträsk
Jag har ett mer skrikande ljud som först hördes mest på högre varv. Jag har lokaliserat felet till AC skivan (den som ligger mot hela tiden men när man trycker på AC knappen kopplas AC´n in, lite förvirrat men hoppas att du förstår )
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Det där vinande ljudet (om det nu är samma) har jag precis när jag startat och kanske i 10 min till, det viner från högersidan och låter lite som en slapp fläktrem, men betydligt tystare.
Sen efter jag kört en stund så slutar det och jag får ett mer metalliskt ljud vid just 5.500 varv+.
Får la åka in till ngn bra mecka igen o be honom lyssna helt enkelt....
Sen efter jag kört en stund så slutar det och jag får ett mer metalliskt ljud vid just 5.500 varv+.
Får la åka in till ngn bra mecka igen o be honom lyssna helt enkelt....
Per Sahlin - Fjollträsk
Om kamremmen nyligen är bytt och bara aningen förhårt spänd så låter den tills den blivit lite varm.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem