Vilken däckdimension?
Moderator: Forumpolisen
Vilken däckdimension?
Har beställt ett par 16 tummare (7 tum breda). Nu ska jag köpa däck till dessa. Vilken däckdimension är lämplig? De jag funderar på är 195/45 och 205/40, passar dessa? Vilken dimension skulle ni valt? Fälgarna ska sitta på en Clio-00
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
7 tum = 177,8 mm
sen beror höjden lite på din helbilsgodkännande..+ hur skumpigt du vill att bilen ska gå. 40% av 195 är snyggt. 205or hade gett bättre väghållning men är för breda för dina fälgar (går att kränga på men är inte optimalt).
du får inte avvika mer än 5% från ditt orginalhjuls-omkrets om bilen är nyare än 97.
sen beror höjden lite på din helbilsgodkännande..+ hur skumpigt du vill att bilen ska gå. 40% av 195 är snyggt. 205or hade gett bättre väghållning men är för breda för dina fälgar (går att kränga på men är inte optimalt).
du får inte avvika mer än 5% från ditt orginalhjuls-omkrets om bilen är nyare än 97.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
ClioSport fas2 har 195/45x16 på 7" fälgar.
Jag kör med 205/45 som faktiskt är mer i linje med däcksfabrikanternas rekommendation.
(Renault har till och från lattjat lite med fälg/däcksbredder. Om jag minns rätt hade man på R12G'n fläskat på med 155HR13 (330) Michelin XAS på 5.5" fälgar medans vanliga tolvan hade 155SR13 på 4.5". Iden var att däcket trots samma bredd skulle uppföra sig lite stadigare på den bredare fälgen. Tror iofs att man faktiskt vågade sig på 165'or på de senare varianterna.)
Jag kör med 205/45 som faktiskt är mer i linje med däcksfabrikanternas rekommendation.
(Renault har till och från lattjat lite med fälg/däcksbredder. Om jag minns rätt hade man på R12G'n fläskat på med 155HR13 (330) Michelin XAS på 5.5" fälgar medans vanliga tolvan hade 155SR13 på 4.5". Iden var att däcket trots samma bredd skulle uppföra sig lite stadigare på den bredare fälgen. Tror iofs att man faktiskt vågade sig på 165'or på de senare varianterna.)
Jag har 225 på mina 7" breda orginal fälgar inga som helst problemfiggesoft wrote:7 tum = 177,8 mm
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen