Klonkande ljud i bakvagnen.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Tomas N

Klonkande ljud i bakvagnen.

Post by Tomas N »

Hej!
Problemen tar aldrig slut för mig, hitills inga jättealvarliga men irriterande småfel. Det klonkar eller snarare smäller i bakvagnen när man kör över bulor eller kör ner i gropar. Det låter mest från höger bak.
Stötdämparna har jag bytt. Pratade med en kille som jobbar på volvo om detta, och han sa att det kunde vara bussningarna i bakvagnen.
Det sitter en på varje sida. Det var tydligen ett ganska vanligt fel. Enligt honom så är det skitsvårt att byta dem, det krävdes specialverktyg.
Någon här som har bytt?
/Tomas N.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
Mackimack

Post by Mackimack »

Jag bytte nu i våras när jag besiktade, först stötdämpare och sedan bussningar fram och bak, efter det upphörde klonkningarna.
[-_-]
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

även om behövs ett speciellt verktyg så går det nog fixa ändå...men det är nog inget roligt jobb ,eftersom man får lossa bakaxeln,verkar vara någon dum jäkla konstruktion liggande bussningar som grus och allt sk*t lägger sig i sedan nöts allt sönder och spricker,jag har inte kollat med Benny (autofrance) om han har bussningar men det kan ju vara värt att kolla upp,jag har fortfarande det jobbet kvar,det låter inte så mycket än så man tänker på det...men det kommer ,kul att man vet vad man får laga innan det kommer :(
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tomas N

Post by Tomas N »

Okej, Vad kostade det att byta bussningar bak för dig Mackimack?
Du böt förmodligen allt på en gång, men ungefär?
/Tomas N.
Mackimack

Post by Mackimack »

Inte mycket
Köpte 8 st, sitter 2 st på varje sida tror jag det var.
Betalade ~450-500 för samtliga.

Arbetet fixade en kompis annars hade det nog flygit iväg en bit så där vet jag ingen prisuppgift
[-_-]
Tomas N

Post by Tomas N »

vad har du för modell? På min -02á så verkar det sitta en liggande bussning på var sida i bak.
Tomas N.
Mackimack

Post by Mackimack »

En R19
[-_-]
Tomas N

Post by Tomas N »

Ok, Då ser dom nog olika ut, Men det är fortfarande lika tråkigt med klonkande bakvagnar.
/Tomas N.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Japp det är det......kolla med benny vad han har för pris och gör det själv,om du har möjlighet för volvo skall nog ha en hel drös pengar... jag skall orka ta bort min stötfångare bak,får felmeddelande på backsensorerna.. :( :(
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Tomas N

Post by Tomas N »

Var in på volvo idag. Dom kunde inte ge mig ett pris på en gång, pga för det var så mycket jobb och så många olika saker att göra. Dom ska ringa mig om pris. Dom sa att man var tvungen att ta ner bakaxeln och koppla loss bromsrören från oken. Det låter som överkurs för mig.
/Tomas N.
Tomas N

Post by Tomas N »

Idag ringde dom från volvo. 4700:- ska dom ha för att byta bussning på båda sidor. :cry:
/Tomas N.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

sitter lite allt möjligt där bak,bla nivågivare till xenon ljuset,och sånt ,sitter lite bromsslangar och sånt,även om man lossar på dom är det inte så svårt att lufta,du har ju en gansk ny bil så allt sitter ju inte fastrostat,så i det här fallet är det bra att bilen är lite nyare, men man undrar ju om man skall behöva byta bussningar i bakvagnen vart 3-4 år :?: .....har man möjlighet och tiden så kan man spara en del pengar på att göra det själv...eller jobba över och låta någon annan göra jobbet....

Tomas N

Post by Tomas N »

Ja det sitter ju en hel del prylar där. Enligt killen på volvo som gav mig det här priset så var det en ny sorts bussning nu. Den som sitter på min årsmodell var för dåligt vulkad. jag hörde mig för om godwill men det trodde han inte skulle gå att få.
/Tomas N.
Teemu

Post by Teemu »

en idé kan ju vara att höra med Renault Sverige om detta med goodwill. Dom kanske tycker annorlunda än tex din lokala Volvo Renault-handlare/verkstad.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
chh

Post by chh »

Tomas N wrote:Ja det sitter ju en hel del prylar där. Enligt killen på volvo som gav mig det här priset så var det en ny sorts bussning nu. Den som sitter på min årsmodell var för dåligt vulkad. jag hörde mig för om godwill men det trodde han inte skulle gå att få.
/Tomas N.
Sådan sk*t fick jag oxå höra...(annat prob) Skickade ett ”våldsamt” fax till Renault Göteborg, 1 vecka senare gratis delar. Verkstaden fattade inget.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Post Reply