Mäta upp tändspole mm

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
janne99999

Mäta upp tändspole mm

Post by janne99999 »

Hej

Har en Renault Megane Årsmod02 1,4 16v

En tändspole verkar ha pajat men när jag lossar kontakterna för att utersluta vilken som är trasig så tycker jag att det är 2 som verkar lika dåliga ( ettan och fyran ) därför ska jag mäta upp alla tändspolarna men skulle vilja veta vilket värde som dom ska ha?

Är det ok att köpa en ny tändspole på mekonomen eller ska man ha orginal?

Tacksam för svar.
chh

Post by chh »

Arrghh !! Så ska du inte kolla, på moderna bilar kan du bränna hela styrboxen om du kopplar bort spolarna så där.. Vet många exempel på det.
Du kan ta loss spolen och koppla extra stift på..
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
janne99999

Post by janne99999 »

chh wrote:Arrghh !! Så ska du inte kolla, på moderna bilar kan du bränna hela styrboxen om du kopplar bort spolarna så där.. Vet många exempel på det.
Du kan ta loss spolen och koppla extra stift på..

Det var enligt Renault service verkstad som jag skulle göra så för att kolla vilken det var.
Om jag kopplar ett extra stift på så kan jag ju aldrig mäta upp spolen och det verkar ju konstigt?
chh

Post by chh »

Jag menar bara att du då ser om det ger gnista.. Många har ryckt tändspole efter tändspole och det har gått bra, en del andra har fått strul efter..
janne99999

Post by janne99999 »

chh wrote:Jag menar bara att du då ser om det ger gnista.. Många har ryckt tändspole efter tändspole och det har gått bra, en del andra har fått strul efter..

Hade lite brådis när jag skrev förra inlägget, Tackar för att du svarade och jag ska självklart inte göra så om man kan bränna styrboxen.

Jag lät lite otacksam i förra..
chh

Post by chh »

:D Det är lungt , hoppas det löser sig för dig.
janne99999

Post by janne99999 »

Har nu mätt upp tändspolarna och dom verkar faktiskt ok alla 4, jag mätte mellan stiften i kontakten och fick ca 0,7 på alla och från stiftet i kontakten till där tändstiftet sitter och fick där ca 10 på alla, det skillde lite men det var inte mycket alls.

Kan det vara så jäkla enkelt att det är stiften som är slut så den helt plötsligt börjar gå på 3 cylindrar, hur lång livslängd är det på renault orginalstift?

Eller några andra ideer?
chh

Post by chh »

Dom ska hålla 7000mil eller dyligt, beror lite på modell.Tänk på att tändspolar kan krångla när dom är varma och fungera "kalla"
janne99999

Post by janne99999 »

Tänkte skriv aoch berätta hur det gick ifall någon söker och läser den här tråden.

Fick byta 2 tändspolar och gå går bilen som en klocka, Då har jag mätt upp alla tändspolar och det såg bra ut på alla 4 men som sagt det är tydligen annat när dom blir varma.
chh

Post by chh »

janne99999 wrote:Tänkte skriv aoch berätta hur det gick ifall någon söker och läser den här tråden.

Fick byta 2 tändspolar och gå går bilen som en klocka, Då har jag mätt upp alla tändspolar och det såg bra ut på alla 4 men som sagt det är tydligen annat när dom blir varma.
Bra att du fick ordning på den iaf, hoppas du fick bra pria på spolarna.
mange
Forumpolis

Post by mange »

janne99999 läs forumsreglerna :D
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4913

///Forumspolisen
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply