ABS-problem
Moderator: Forumpolisen
ABS-problem
Hejsan alla renault ägare + andra bilägare !
Detta är ganska pinstamt då jag själv har svarat på fråger gällande ABS !
Men jag kan inte lösa detta problem själv. Därför skriver jag till cyperrymden, då det allid finns någon som kan svara på frågerna Kanske iaf.
Över till min fråga : Vad det beträffar min ABS lampa så lyser den konstant från när jag vrider på tändingen tills jag kör iväg, Den vill bara inte slockna. efter ca 100-300 meter så tänds SERV lampan och min färddator säger som vanligt när ABS lampan tänds. ABS mainfunktion.. bla bla Jag har gjort rent alla kontakter. Har sprutat med elektroniksprej o fixat o grejat på alla kontakter Detta har fungerat jätte bra tidigare. Visserligen så har de tidigare så har ABS lampan tänds efter ca 100-500 meter, Men som sagt vad så lyser den hela tiden nu.
Jag har fått en massa till hur jag skall fixa detta underbara problem
Detta har jag provat :
Gjort rent alla konatkter genom att borsta o sprejat med elektroniksprej
Fyllt på bromsvätska ännu mer. Om man har för lite bromsvätska så kan ABS lampan tändas
Prova nollställt färddatorn genom att dra ut minus polen i ca 15 min. ( Det vara en som sa att det kunde hjälpa , men det gjorde det inte )
Försökt att dra ut ABS lampan i instrument panelen ( Detta är inte till att rekomdera. Anledning till att jag försökte är att jag snart skall besikta bilen inom 2 veckor annars blir det körförbud )
-------------------------------------------------------------------------------------
Jag har hört andra ideer som att kontrollera kuggkransar då dom kan vara rostiga ! Men då borde inte ABS lampan tändas och vara tänd hela tiden uatan tändas o sedan slockna och sedan tändas igen när du har kört 100-500.
En annan är att göra rent givaren, Dessvärre så vet jag inte exakt vart dom sitter i hjulen
Så min fråga om någon har några andra till vad det kan vara för fel.
Då kan man undra varför jag inte lämmna in bilen på en verkstad så problem fixat. Så enkelt är det inte riktigt, Jag skall besigta bilen inom 2 veckor men jag får inte tid på en verkstad innans dess.
Jag vet att jag är fruktanvärt sent ute med att åtgärda bilen, Men jag trodde att det vara kontakterna det vara glappt i men så enkelt var det inte denna gång Jag är tacksam för alla
Jag har en Renault Laguna RXE
// Micke
Detta är ganska pinstamt då jag själv har svarat på fråger gällande ABS !
Men jag kan inte lösa detta problem själv. Därför skriver jag till cyperrymden, då det allid finns någon som kan svara på frågerna Kanske iaf.
Över till min fråga : Vad det beträffar min ABS lampa så lyser den konstant från när jag vrider på tändingen tills jag kör iväg, Den vill bara inte slockna. efter ca 100-300 meter så tänds SERV lampan och min färddator säger som vanligt när ABS lampan tänds. ABS mainfunktion.. bla bla Jag har gjort rent alla kontakter. Har sprutat med elektroniksprej o fixat o grejat på alla kontakter Detta har fungerat jätte bra tidigare. Visserligen så har de tidigare så har ABS lampan tänds efter ca 100-500 meter, Men som sagt vad så lyser den hela tiden nu.
Jag har fått en massa till hur jag skall fixa detta underbara problem
Detta har jag provat :
Gjort rent alla konatkter genom att borsta o sprejat med elektroniksprej
Fyllt på bromsvätska ännu mer. Om man har för lite bromsvätska så kan ABS lampan tändas
Prova nollställt färddatorn genom att dra ut minus polen i ca 15 min. ( Det vara en som sa att det kunde hjälpa , men det gjorde det inte )
Försökt att dra ut ABS lampan i instrument panelen ( Detta är inte till att rekomdera. Anledning till att jag försökte är att jag snart skall besikta bilen inom 2 veckor annars blir det körförbud )
-------------------------------------------------------------------------------------
Jag har hört andra ideer som att kontrollera kuggkransar då dom kan vara rostiga ! Men då borde inte ABS lampan tändas och vara tänd hela tiden uatan tändas o sedan slockna och sedan tändas igen när du har kört 100-500.
En annan är att göra rent givaren, Dessvärre så vet jag inte exakt vart dom sitter i hjulen
Så min fråga om någon har några andra till vad det kan vara för fel.
Då kan man undra varför jag inte lämmna in bilen på en verkstad så problem fixat. Så enkelt är det inte riktigt, Jag skall besigta bilen inom 2 veckor men jag får inte tid på en verkstad innans dess.
Jag vet att jag är fruktanvärt sent ute med att åtgärda bilen, Men jag trodde att det vara kontakterna det vara glappt i men så enkelt var det inte denna gång Jag är tacksam för alla
Jag har en Renault Laguna RXE
// Micke
Mikael Berglund, Strömsnäsbruk
Min fråga är?? har du inte sånna lager med magnet remsa?? och då har du inga kuggkransar, mitt tips till dig är att låta volvo koppla in sin dator "clippen" och se vad du har för fel koder... Eller nån annan som kan kolla dina felkoder så har du i alla fall en aning om vart du ska lägga ditt krut..
Är du för snål för det så får du ju helt enkelt ta bort lampan i instrumentat, men det är ju inte rätt det heller...
Är du för snål för det så får du ju helt enkelt ta bort lampan i instrumentat, men det är ju inte rätt det heller...
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Hejsan !
Det handlar inte om snålhet i detta fall, Det handlar bara om tid, Jag har fått tid till verkstad men försent bara... Läs gärna mitt första inlägg.
Jag är i stort bereonde av bil. Visst kan man hyra en bil tills min bil klar.... Men någonstans måste man dra gränsen .... eller hur ???
Vad det beträffar magnet remsor så har faktiskt ingen aning ? Trodde nästan till 100% att det är kuggkransar Om det nu skulle vara magnet remsor så vad kan uppstå för fel på en sådan ??
// Mikael
Det handlar inte om snålhet i detta fall, Det handlar bara om tid, Jag har fått tid till verkstad men försent bara... Läs gärna mitt första inlägg.
Jag är i stort bereonde av bil. Visst kan man hyra en bil tills min bil klar.... Men någonstans måste man dra gränsen .... eller hur ???
Vad det beträffar magnet remsor så har faktiskt ingen aning ? Trodde nästan till 100% att det är kuggkransar Om det nu skulle vara magnet remsor så vad kan uppstå för fel på en sådan ??
// Mikael
Mikael Berglund, Strömsnäsbruk
"Kuggar" och/eller "remsor" sitter vid naven innanför bromsskivorna. Givarna sitter i bromsskölden. Ta av bromsskivorna och kolla om så behövs!
Har du även haft isär och gjort rent kabelanslutningarna bakom hjulen och uppe i hjulhusen? Givarna går också ofta sönder.
Lycka till, det är ju fint väder att meka i
Har du även haft isär och gjort rent kabelanslutningarna bakom hjulen och uppe i hjulhusen? Givarna går också ofta sönder.
Lycka till, det är ju fint väder att meka i
Håkan Kjellin, Storå
Det går att mäta om givarna är trasiga. Åtminstone givare för kuggkrans. Lager med magnetremsa har jag inte hört talas om förr, men samma metodik kanske är applicerbar även där.
Det skall inte vara avbrott i givarna. Det skall inte heller vara kontakt mellan någon ledare från givarna och jord. Om detta inträffar så kommer ABS-datorn ge fellarm redan från start. Koppla ur givarna och mät med en ohmmeter. Vilken resistans det skall vara skiljer mellan olika bilar, men mellan 1 och 2 kohm är vanligt. Om någon givare har kontakt med jord eller har avbrott i sig är den trasig.
Om datorns första test går igenom, men någon givare inte ger pulser kommer datorn att larma efter några hundra meter. Kommer det inga pulser någonstans tror datorn att bilen står still och larmar inte. (Åtminstone på äldre bilar.) En fuling är att koppla ur alla givare och sätta motstånd på datorns givaringångar. Fungerar på äldre bilar och kanske även på nyare.
En ytterligare sak man kan göra för att kontrollera givarna är att lyfta bilen och sakta snurra på ett hjul under det att man mäter växelspänning från givaren. Det skall ge utslag om givaren är hel.
En annan variant på fuling är ett klistermärke med texten "endast blyfri bensin" strategiskt placerad på instrumentbrädan.
Det skall inte vara avbrott i givarna. Det skall inte heller vara kontakt mellan någon ledare från givarna och jord. Om detta inträffar så kommer ABS-datorn ge fellarm redan från start. Koppla ur givarna och mät med en ohmmeter. Vilken resistans det skall vara skiljer mellan olika bilar, men mellan 1 och 2 kohm är vanligt. Om någon givare har kontakt med jord eller har avbrott i sig är den trasig.
Om datorns första test går igenom, men någon givare inte ger pulser kommer datorn att larma efter några hundra meter. Kommer det inga pulser någonstans tror datorn att bilen står still och larmar inte. (Åtminstone på äldre bilar.) En fuling är att koppla ur alla givare och sätta motstånd på datorns givaringångar. Fungerar på äldre bilar och kanske även på nyare.
En ytterligare sak man kan göra för att kontrollera givarna är att lyfta bilen och sakta snurra på ett hjul under det att man mäter växelspänning från givaren. Det skall ge utslag om givaren är hel.
En annan variant på fuling är ett klistermärke med texten "endast blyfri bensin" strategiskt placerad på instrumentbrädan.
Erik Avemo, Södertälje
Hejsan Svejsan !
Nu tror jag att felet är hittat, ( fast vem vet ) I bakre hjulhuset där kontakten sitter så upptäckte jag en spricka i kontaken, När jag särade på sprickan så fick jag se att det var " erjat " i den... Böjde lite mer på kontakten då gick den av , Den var helt sönder rutten innvänding. Mao så kan kontakten se helt ok på utsidan men inte invändigt . Min fråga är om det att skarva den mot en annan kontakt som jag har fått tag på skroten. Eller måste man byta ut hela kablage ( av en kostand på 3700:- enligt volvo exl arbete ) Är det någon som är duktig på sånt, Jag upptäckte att det är ena sidan av kabeln små trådig svarta koppar trådar medans den andra är en vit kabel. Mao går det skarva o var är det bästa tippset att skarva en sådan kabel.
Vill också passa på att tacka för ett fantastiskt bra forum. Av 4:a möjliga så blir det en solklar 4:a
Nu tror jag att felet är hittat, ( fast vem vet ) I bakre hjulhuset där kontakten sitter så upptäckte jag en spricka i kontaken, När jag särade på sprickan så fick jag se att det var " erjat " i den... Böjde lite mer på kontakten då gick den av , Den var helt sönder rutten innvänding. Mao så kan kontakten se helt ok på utsidan men inte invändigt . Min fråga är om det att skarva den mot en annan kontakt som jag har fått tag på skroten. Eller måste man byta ut hela kablage ( av en kostand på 3700:- enligt volvo exl arbete ) Är det någon som är duktig på sånt, Jag upptäckte att det är ena sidan av kabeln små trådig svarta koppar trådar medans den andra är en vit kabel. Mao går det skarva o var är det bästa tippset att skarva en sådan kabel.
Vill också passa på att tacka för ett fantastiskt bra forum. Av 4:a möjliga så blir det en solklar 4:a
Mikael Berglund, Strömsnäsbruk
Skarva ABS-kablage
Jag hade för 2 år sen samma fel på min Laguna. Spricka i kontakt till bakre ABS-givaren och sönderärgat. Jag knippsade bort 15 cm och lödde dit en annan kabel som jag lött dit en "sockerbit" på som passade på kvarvarande kontakt. Kontakten fick sista smörjelsen med vasselin och allt dåldes bakom krympslang och vulkteip. Vouila ! eller vad fransmännen säger, det har fungerat sen dess.
Dock det har även varit glapp i en oval skarvkontakt dit alla givarkablarna går framme bakom grillen på vänster sida invid ABS-enheten. Men här räckte det med kontaktspray.
mvh GJ
Dock det har även varit glapp i en oval skarvkontakt dit alla givarkablarna går framme bakom grillen på vänster sida invid ABS-enheten. Men här räckte det med kontaktspray.
mvh GJ